Temperamentet hos olika raser?
Har hört att det är skillnad på temperamentet hos olika marsvinsraser, även om det mest är individuellt. Vilka raser klassas som lite livligare. Har hört att abessinier och skinny ska vara lite livligare.
Jag tycker att det sitter i individerna, inte raserna 🙂
Men det är mina egna erfarenheter 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med Frida, det är individerna det beror på. Dock har jag upplevt att skinnysar är mer tillgivna och sociala, men det beror säkert också på deras individuella temperament 🙂
Jag tror också att det till störst del handlar om individer. Å andra sidan är det väldigt vanligt att det finns vissa rastypiska temperament.
Abessiniers, exempelvis, har ett dåligt rykte. Många ogillar dem för att de är "kaxiga", då vill jag personligen dock ifrågasätta exakt vilken erfarenhet de har av rasen. Abys är så himla goa!😃 På utställningar (jag ställer i Pet, främst) har jag ofta upplevt att andra varit negativa mot marsvinen bara för att de är abys, det gäller bland annat domare. En av våra abys har till exempel fått HP som "Den enda abyn domaren tycker om". Synd, för människorna som missar de fantastiska abysarna!😉
Jag upplever ingen stor skillnad mellan olika raser. Alla våra abys har varit/är väldigt nyfikna och personliga på ett lite annat sätt än våra andra marsvin. Så någon liten skillnad kan jag kanske uppleva, om jag anstränger mig.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Som de andra har sagt tror jag också att det ligger främst hos individen. Av personlig erfarenhet tycker jag dock att det är lite lättare att få hanar riktigt tama, och har för mig att jag också har läst att det brukar kunna vara så.
Även om det ligger hos individerna kanske det har blivit så att exempelvis skinnys "råkat" bli avlade i att bli mer sociala. Typ att från början, när de kom då då, så hade de mest tillgivna de med bäst anlag o så har de avlats på det viset. Ofta när det gäller raser avlar man ju mycket på utseendet (även om en bra personlighet är viktigt). Så de kanske har "råkat" bli så, om ni förstår vad jag menar?
det har inget med ras att göra.. snarare individerna och hur man (uppfostrar) dem..
Gud vad bra jag stavar…
men i alla fall så är mitt virvelmarsvin ganska livligt
Gud vad bra jag stavar…
#6 Fast temperament har inte med uppfostran att göra 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.