Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 899 ggr
godisgrisen
1

Uppfödarens svåra val

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För fyra veckor sedan idag föddes en kull här. Trots att mamma Eulalia såg ut att må bra med god aptit och allt så kom de lite tidigt och det gick inte så bra för alla. Det var fem ungar i kullen två var dödfödda och en liten hona dog tyvärr några dagar senare trots stödmatning. Kvar i kullen blev det två friska starka och underbara syskon Nickenyfiken och Nalle Maja.

Honan Nalle Maja är ganska okej tecknad för att vara magpie och jag blev jätteglad över henne och beslutade att hon skulle stanna i uppfödningen till utställnig, avel och mysgos. De som jag bestämmer mig för att spara får jag snabbt en speciell relation till och söta Nalle Maja knep mitt hjärta genast.

Det finns många punkter som måste stämma. Ett marsvin som ska användas i rasavel måste naturligtvis i första hand vara frisk och ha ett bra temperament men de måste också leva upp till rastandarden. En nonself black magpie ska ju ha en speciell rutig teckning, ha okej typ och öron, bra kropp osv. och de ska också ha en väldigt svart färg ända ner till skinnet. På alla punkter utom färgen är Nalle Maja så fin så fin. Hennes färg är… ja minst sagt katastrofdålig. Färgen är något jag måste jobba med det är något som jag vill ska bli bättre på mina magpies tyvärr avgör det Nalle Majas öde, hon kan inte få medverka i mitt avelsarbete.'

Nu har jag beslutat mig för att sälja Nalle Maja trots att hon är en gullunge som jag tycker mycket om. Platsen och tiden är begränsad. Jag kan inte ha hur många marsvin som helst de får inte plats och jag vill ha tid för dem alla. Jag måste vara hård mot mig och avstå detta söta lilla marsvin. Visst är det tråkigt att jag aldrig fick ställa ut henne och visst är det tråkigt att hon inte fick biddra med sina gener till min avel men framför allt är det så trist att just hon den lilla individen inte fick bo här i vår familj. För trots att jag väljer mina marsvin efter vad de presterar som rasdjur är de i första hand mina husdjur och deras viktigsate funktion är att vara sig själva och vara en del i min familj.