Burens placering - okej eller inte okej?
Jag ska ju skaffa grisar och har bestämt vart buren ska stå. Nu när jag tänker efter så vet jag inte om burens placering är okej. Vet ju att marsvin är känsliga för drag, men HUR känsliga?
Buren är tänkt att stå lite mer än en meter ifrån balkongdörren och den balkongdörren står ibland öppen en liten bit (aldrig helt öppen) för att det har en tendens att bli varmt här inne. Vår balkong är inglasad med ett litet öppet fönster, så det är aldrig så att det BLÅSER in i lägenheten, jag känner inte ens att det "drar" i huvud taget, mer att det bara kommer in lite svalare luft.
Burens kanter kommer vara 40 cm så jag tror inte att marsvinen kommer märka något av något "drag" speciellt i och med att buren står intill väggen men vill dubbelkika med er först.
Kommer såklart vara väldigt noga med det där isåfall om jag låter buren stå där. Alltid dubbelkika så det inte kommer in oönskad luft på grisarna.
Jag gillar min lilla ritning jag har gjort ^^
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag skulle inte tro att det blir några problem. Det låter ju som att det inte drar speciellt mycket. Och jag gissar att ni inte tänkt ha dörren vidöppen när det är minusgrader ute. :P
Jag avstod först från att lägga upp bilden jag gick och tog, för att det var så hemskans skitigt i både bur och golv och matta. Men nu gör jag det ändå. ;)
Balkongdörren till höger står öppen från morgon till kväll ett halvår om året, men jag har aldrig haft ett marsvin med förkylning eller lunginflammation.
Visst fläktar det in lite ibland, men något drag blir det ju inte om jag inte öppnar ett fönster någonstans i längenheten samtidigt, men det gör jag aldrig ändå.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#2 vad skönt att höra! Jag hade nämligen ett marsvin som fick lunginflammation så jag är lite nojjig. Å andra sidan stod hon inte ens i närheten av något typ av drag och 6 ½ år gammal så var väl åldern som tog henne. Men jag tycker vissa babblar om hur otroligt känsliga marsvin är, men det kanske inte är så egentligen?
Är katten snäll mot grisarna? :P
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#3 Marsvin är ju inte känsliga mot frisk luft, vilket i princip är det enda de utsätts för när man öppnar balkongdörren. För att det ska bli drag behövs ju fler öppningar i hemmet än balkongdörren, så se till att bara ha en sak öppet åt gången. ;) Lunginflammation kan de få av flera orsaker, inte bara drag. Bakterier till exempel.
Ja katterna (det ligger en röd i fåtöljen också ;)) vågar inte ens jaga en influgen fluga. Fega små farbröder som bara sover. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag har också min bur nära balkongdörren. Precis som _Charlie så har jag den öppen hela dagarna. Om jag tycker det blåser in från balkongdörren för mycket brukar jag lägga en filt över buren 🙂