Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 687 ggr
[Ella2010]
0

Resa med marsvin?

Jag har ganska nyligen blivit med distansflrhållande och är därför ofta borta på helgerna. Hunden får följa med men det är inte lika lätt för grisarna som därför pysslas om av en kompis som kommer varje dag. Men hon kommer inte ha lika mycket tid till detta snart och jag funderar på att ta med marsvinen i en resebur och att de sen bor i en extrabur över helgerna. Eller är det onödigt stressande för dem? Är det bättre att de får vara hemma? Någon med liknande erfarenheter?

[rumelle]
0

De kommer inte vara så glade de första gångerna på resa men sen vänjer de sig. Jag har rest en del med mina grisar och det har inte varit några problem. Brukar stoppa till dem lite gurka och sallad eftersom de inte brukar vilja dricka när man reser, men äter gör de gärna.
Men om jag bara ska vara borta en natt eller två brukar de oftast få vara hemma. Finns där bara hö och vatten så klarar de sig, men självklart lassar jag in extra grönsaker innan jag åker. :)

emmaaslund
0

Om du kommer att åka bort var och varannan helg skulle jag bespara grisarna resorna och övernattningarna. Det är inte dem som har ett distansförhållande. Förutsatt att de dagarna igenom har hö, vatten och grönsaker som räcker så uppskattar de troligast att stanna hemma 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

iibaa
0

Jag har också rest en del med mina grisar. De har aldrig brytt sig särskilt mycket om det, därför hag jag fortsatt att ta med dem. Du kan ju testa en gång och se hur de tar det, det är säkert helt olika för olika individer. Mina ligger och äter eller bara vilar. De både äter och dricker och är helt sitt vanliga jag både under resan och när vi kommer fram. Jag använder en katt-transportbur till 2st, som de även är vana vid att sitta och gömma sig i när de får springa hemma på golvet.

Vill dock också förtydliga att jag tar med mina kanske 3-4 gånger om året, och då är det en ca. 6tim-resa per gång. Att ta med dem var och varannan helg tror jag också blir lite mycket för dem, det kanske inte inger så mycket trygghet om det blir för mycket fram och tillbaka. Även jag lämnar mina hellre ensam en helg då och då (två dygn), tar bara med dem om det blir ännu längre och jag inte kan hitta vakt.

Mitt råd, om du trots allt känner att du hellre vill ta med dem, är att prova och se hur just dina grisar reagerar. Var uppmärksam för de signaler de sänder! Och sist men inte minst, ta väder/värme/kyla med i beakt när du ska bestämma dig.

Lycka till!

iibaa
0

Kan ju också tillägga att jag brukar åka tåg, så jag har all tid i världen att se till dem, klappa, småmata och ge vatten. 🙂

[Ella2010]
0

Det är tåg jag åker också, hela resan tar ca 7 timmar (ett par byten) och det brukar vara lugnt i djurvagnen så de får isåfall komma upp mycket, sitta i famnen och gosa. Har en rätt stor transportbur som jag haft till min chihuahua (men hon är för tung nu) som jag tänkte mysa till med filt och sånt. Varje helg blir det inte men provar nog nångång, Får som sagt se hur de reagerar. En av tjejerna är väldigt nyfiken och tuff av sig, tror hon skulle ta det bra men de andra vet jag inte än. Hmm. Testar med en kortare resa först, ut på landet :)