Hungrigt och dominant marsvin
Hej!
Jag har två marsvinshonor, Fiona 18 veckor, och Flora 10 veckor. Flora var liten när hon föddes (enligt uppfödaren), och är fortfarande ganska liten. Fiona, som ju är äldre, är större (men ej tjock).
Vad jag reflekterat över är att Flora troligtvis inte äter lika mycket som Fiona. Fiona äter allt som erbjuds, och är alltid först till matskålen. Flora äter också, men puttas ofta bort från skålen av Fiona.
Vad har ni för erfarenheter av det här? Fiona som är äldre visar sig dominant, och nafsar ibland Flora och puttar bort henne från skålen..
Naturligt med dominansbeteenden, men har ni upplevt problem?
/Caroline
En grej du kan göra är att sätta in en varsin skål, gärna långt ifrån varandra, så att Fiona inte kan vakta båda. Eller så kan du ta ut Flora och mata henne utanför buren.
Det är inte säkert att Flora inte får i sig all mat hon behöver, men det skulle kanske kännas säkrare för dig om inte annat :)
Som nummer 1 rekommenderar jag en skål per marsvin. Jag har 3 så, 3 skålar. Här hemma finns också en mästeräterska och de andra två har inte varit lika på gällande maten. Dock vill de gärna sitta och knö tillsammans vid en skål och försöka sno lite godbitar från varandra. Men efter en stund brukar de hitta till varsin skål.
Jag har sett till att ge dem lite extra när jag har uppe dem samt att stoppa till dem lite extra kraftfoder när jag tagit upp den matglade… Jag upplever att det gett resultat.
Till den minsta har jag även gett lite gröt, inte det mest populära, men lite grann brukar gå ned… speciellt om det smaksätts med äpple! ;)
Tack för svar, jag ska prova med olika skålar då! :)