Låg på rygg
I torsdags morse när vi åt frukost så tittar min man i till marsvinen och undrar vad Doris håller på med. Han be mig gå dit och kolla. Då ligger hon på rygg och sprattlar med bakbenen…När jag kommer fram så vänder hon sig rätt och promenerar iväg som om inget hänt. Jag tar upp henne och kollar henne men hon verkar fullt normal…
Sen dess har jag haft full koll på henne och hon verkar verkligen helt normal! Äter som hon ska, väger precis samma som hon alltid har gjort och är pigg och glad…
Någon som har varit med om något liknande och kan förklara för mig?? 
Kan hon ha kliat sig så hon ramlat omkull? Det har jag sett hända några gånger.
Hur gammal är hon? En del ungar jag har/ har haft har blivit så till sig mitt i popcorn racet eller av glädje, att de har lagt sig och "krumbuktat", nästan som de legat på rygg och sprattlat- för att sen bli helt normal :)
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
På youtube finns en massa klipp på marsvin som spelar döda. En del verkar ha tränats till det som trick, en del verkar ha filmats när de spontant har spelat döda. Det sistnämnda är möjligen relaterat till kraftig rädsla. Men de kan säkert få för sig att göra det "för skojs skull" också bara för att de kan.
Det kanske kliade på ryggen ;)
Har lärt alla mina gammal marsvin att spela döda :-)
#5 Hur!? :P
Bara lagt dom på ryggen så låg dom så en liten stund :-) MVH gammal Malte ,tösen,cesse
Jag hade ett marsvin som la sig bekvämt tillrätta på rygg i mitt knä. I buren har jag inte sett det dock.

När jag var barn hade jag ett marsvin som kunde spela död. Det började med att han var väldigt avslappnad av att ligga och bli klappad i mitt knä. Jag puttade på honom så att han låg på sidan och någon dag testade jag väl att putta honom hela vägen runt på rygg. Sen blev det en grej vi ofta gjorde, ett trick som vi kallade "spela död". Jag kunde få honom att rulla över på rygg genom att klappa på rätt sätt. Men så vitt jag minns skedde det bara i mitt knä, tror inte att han hade varit bekväm på rygg på golvet.