Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 882 ggr
RosaMarsvin
2

Satin ändrar färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gunter är en 2 1/2 år, de golden satin. Jag har sedan ett par månader tillbaka lagt märke till att han ändrar färg. Mitt över ryggen har pälsen blivit avsevärt mörkare, och grövre. Han har alltid annars haft väldigt mjuk bebispäls. Det är påfallande stor skillnad mellan honom och de andra self goldens. Är det något typiskt för satin? Om någon undrar så har jag förstås inte avlat fram en satin med flit, utan han kom i kull mellan en self och en non self. Föräldrar och syskon togs ur avel. Han kastrerades vid 12 månaders ålder och bor sedan dess i en tjejflock.

[Viskycat]
0

Hade en satinkille med dassig chokladfärg för några år sedan. Ju äldre han blev desto blekare blev pälsen. Det har ju troligtvis att göra med att pälskvalitén försämras ju äldre grisen blir. Kommer inte ihåg om pälsen blev grövre direkt men förändringen i färgen var väldigt tydlig. Skumt…

godisgrisen
0

Tror inte att färgförändringen har med satinet att göra. Han ser ut att ha blivit sotad och det händer med en del djur i rödgruppsfärgen inte så ovanligt. Sotningen lägger sig främst över ryggen och dyker upp med åldern. Jag har haft en nonself pet i goldenagouti/golden som blev väldigt sotad det började i tvåårsåldern. Hon hade som ungdjur mycket tydliga ljusa goldenfält som när hon blev äldre var nästan omöjliga att hitta i agoutipälsen. Lyan har haft en de white som sotades som blev himla läcker, hoppas hon kan lägga upp en bild av honom. ;-)

Med åldern blir marsvin strävare speciellt hanar. Jag har ingen erfarenhet av satiner så jag vet inte om det kan ha med det att göra. Kanske.

_Charlie
0

RosaMarsvin
0

Ja, så kan det ju vara. Han är kanske mer sotad än de andra jag haft, eller också syns det kanske mer på satin? Glansigheten synd ju mindre på de mörka stråna.

RosaMarsvin
0

Syns, ska det stå.