Vad kostar ett veterinärbesök?
Jag ska nu äntligen till veterinären i morgon med Våfflan och Vilma för att kolla så att dom inte har någon sorts Ohyra och så att dom är friska i övrigt.
Veterinärkliniken vi ska till är privatägd. Vad kan ett besök gå på på ett ungefär tror ni? Glömde att fråga… Gör dom alltid skrapprov för att kolla efter Ohyra eller kan dom utesluta det genom att bara titta i pälsen och på allmäntillståndet? Vad brukar ett sådant kosta? Betalar man för båda marsvinen eller bara för ett?

Om ett marsvin inte har några symptom på Ohyra, så görs knappast nåt skrapprov, man märker ju om dom har nån Ohyra, ex. håravfall, torra skorviga fläckar, sår, klåda, så har dom inte det så är det nog inget du behöver oroa dig för.
Har ingen aning vad det kostar, känns väl inte som att det behövs mer än att titta på dom, kolla päls, tassar, hull, tänder mm. det borde inte kosta så mycket, men å andra sidan kan du nog lika gärna göra själv och spara in dom pengarna, såvida du inte misstänker att dom är sjuka på nåt sätt.
En odling som togs från min teddyhane för att kolla svamp kostade på Mälarens Smådjursklinik 560 kr. Själva besöket kostar där ca 500 kr sedan läggs ju allting på det såsom ex urinsticka och annat.
När jag haft med mig två marsvin så har de tagit betalt för varje, men det kan ju säkert variera.

Ja det varierar ju väldigt, man tjänar på att kolla runt men oftast är väl dom privatpraktiserande veterinärerna billigast, så är det här i alla fall, kan nästan vara dubbelt så dyrt hos t.ex. djursjukhusen som hos privata.
När jag var in sist med ett marsvin så var själva grundavgiften 120 kr och undersökningsavgiften 140 kr, dvs 260 kr tillsammans, röntgen gick på 720 kr. Så hamnade på 980 kr totalt.
Var in på Gammelstans djursjukhus. Så det som kostar är vad man väljer att göra.

Jo ibland måste man ju fara till djursjukhuset, om det ska göras undersökningar som inte privata har utrustning till och Gammelstad är ju det dyraste stället.
Alltså jag bara gapar. Här är grundavgiften över 500 kr, minns inte exakt.

#6 Låter ju helt galet med en grundavgift på 500:-
Jag tycker nog inte att det är så himla galet om man tänker på lokaler, löner, utrustning o.s.v. Tror dessutom att jag tog i underkant nu.
#5 Jag brukar bara åka till Gammelstan och älvsbyn, men senaste åren valt gammelstan pga snabbare tider. Oftast de billigare ställena har så jäkla fullbokat att man får vänta mer en vecka på en tid.
Men vet du andra ställen som är lite billigare och vet du ungefärliga priser? Tar tacksamt emot tips.
Grundavgiften här ligger på runt 300-350. Dvs att dom bara tittar lite på djuret. Röntgen kostar runt tusenlappen.. Spruta mot Ohyra gick på runt 700 tror jag (var totalt tre sprutor per marsvin, hade två st men vet inte om dom tog betalt för båda eller bara ett)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se

Älvsbyn vet jag inget om men Öjebyn är ju billigare än Gammelstad i alla fall. Vi åker alltid till Stefan Rösäter, oftast inga problem att få tider, men det beror ju lite på vad man ska göra.
#11 Okej, fast Öjebyn blir dubbelsträcka härifrån.
Stefan Rösäter brukar mycket kattfolk fara till, de vet jag.
Jag har dock aldrig vart dit själv.
Har han bättre priser än Gammelstan och jobbar han där varje dag, eller är han typ en gång i veckan?

Jo det är klart man måste ju tänka på avståndet också. Ja Stefan Rösäter är ju mycket ute på hembesök på bondgårdar ute i länet, men jo han har definitivt bättre priser än gammelstad, ex. skrapa tandsten på hund Rösäter 800:- G-stad tar ca 2000:- kastrera katt (för ca 3 år sen kan ju ha stigit i pris för båda) Rösäter 360:- G-stad 840:-
Men vi har aldrig haft nåt problem med att få tid, oftast då på morgonen innan han ger sig iväg brukar han ta emot.
#13 Oj, jäklar vilken skillnad i pris. Då förstår jag varför mycket kattfolk och andra far dit och kastrerar, chippar osv.
Tackar för tipset. :)
Tack allihop för bra svar!
Vi var där idag och veterinären gjorde ett skrapprov på båda, kollade direkt i mikroskop och konstaterade att det var "mjällkvalster", vilket skulle vara samma som Sellnic, i alla fall vad jag har läst här på MiF? Dom fick i alla fall droppar med Stronghold i nacken, och enligt veterinären skulle det räcka.
Våfflan hade nämligen fått ett skorvigt område på sidan och hon har kliat sig väldigt mycket sedan hon kom hit.
Skönt att få konstaterat vad det var och att dom fått behandling för det, men läskigt att det var just Sellnic som är såpass farligt obehandlat!
men du fick recept på stronghold? För det skall upprepas efter två veckor, ibland ytterligare en gång.
#16 Man får med 3 pipetter i varje paket, så jag tror nog TS har så det räcker för att upprepa en till behandling om så måste :)
#17, ja det var det jag undrade för jag tolkade texten som om att hon fått droppar som veterinären gav direkt på plats :)
För er kring Luleå så rekommenderar jag starkt Veterinär Linda Berggren, där kan man garantera att det inte tas över priser
#19 Najs. Skriver in den på listan också :P

#19 Vad tar hon ex. för veterinärbesiktning, vaccinering och chippning av hundvalpar? Frågar för mammas räkning hon brukar gå till Stefan Rösäter med hundvalparna.
#21 Står på hemsidan
Tandskrapning fr 520kr
Vaccinationer:
Kattvaccin (inkl kattsnuva, kattpest)
Hundvaccin (inkl kennelhosta, valpsjuka, parvo, smittsam leverinflammation)
P-sprutor
Rabies
400kr
Hästvaccin (+ ev resekostnad):
Influensavaccin och stelkramp 450kr
Botulismvaccin 500kr
Tandraspning häst fr 450kr
+ ev resekostnad
P-chip hanhund 1000kr
Kastrering honkatt 800kr
Kastrering hankatt 400kr
Chipmärkning hund/ katt 400kr
Besiktning valp/ kattunge - 450kr/ st (inkl besiktning, vaccination & chip)

Ok kollade inte det, tror Rösäter tar 350:- för bes, vacc, chip, han har länge tagit 300:- men tror han har hade höjt till 350:- från förra året.

Tror G-stad tog 500:-per valp för 2 år sen plus grundavgiften
#23 Ganska billigt. Hoppade bara till när jag googlade hans nr, hittade en artikel att han tydligen avlivat en katt som skulle steriliseras :O
#25 jepp han är känd för att han avlivade en katt för tre år sedan. men man får vad man betalar för… vill man bara ha en billig veterinär så går man till honom…
Jag föredrar en som vet sina gränser och jag kan lita på.

#25 #26 Jo jag vet detta med katten, men han är faktiskt väldigt omtyckt vad jag har hört. Alla kan ju göra fel, detta blev ju väldigt fel. Men tycker inte man ska döma honom utifrån det. Vi har då bara haft positiva erfarenheter av honom.
#26 Helt sjukt alltså. Mja, det har du rätt i. Saken är den att djursjukhus har ju journaler de går igenom innan de träffar djuret. Sedan brukar veterinärer berätta exakt vad de ska göra. Verkar inte som det har skett där.
Aldrig heller hört på maken att en veterinär bara ger en spruta oavsett om det är för nedsövning eller avlivning utan att förklara vad de ska göra.
Nae, låter inte bra i mina öron.
#27 Jo, omtyckt har jag också hört just för han är i billigaste laget och trevlig. Men du var ju med om när han skulle avliva en kanin och sa att det tog väldigt länge. Men som sagt har jag aldrig träffat honom och dömer någon.
#28 Vet Linda är väldigt lugn, tänker sig för innan hon säger något och tar alltid reda saker om hon inte är säker. Mycket duktig är hon, åker alltid till henne med hundarna! Och jag har varit med om mycket med mina hundar….
Men krävs operation så vänder jag mig helst till Öjebyn.
#29 Låter väldigt bra det. För tillfället är det bara två kliniker jag brukar besöka det är G-Stad och Älvsbyn's.
Så det är bra med tips på andra veterinärer om det är mindre akuta fall .
#16 och #17
Jag funderade också över det och frågade veterinären om det verkligen skulle räcka med EN behandling vilket hon sa att det skulle. Det kan inte va så att Sellnicen inte har hunnit att gå såpass långt så att hon tyckte att det skulle räcka med en behandling?
Jag har för mig att jag har läst någonstans här på MiF att det finns långtidsverkande Stronghold. Kanske var det dom fick?

Nu har vi ju aldrig besökt honom pga sjukdom endast bes, vacc, chippning, kastrering av katt. Enda gången vi eller mamma varit pga sjukdom var en valp som hade nåt fel på matstrupen och då blev det G-stad så klart eftersom dom behövde röntga.
#31 på hund brukar det funka så att det skall ges 2 eller 3 ggr med 3 veckors mellanrum, så det är ju långtidsverkande så sätt. Men där är behandlingen tänkt att upprepas. Jag vet dock inte hur det funkar på marsvin… Mina åkte ju på sådana där "pälsätare", inte alls samma sak, men tror att jag hört att det kan behandlas på samma sätt. Mina fick 3 sprutor vardera av Ivomec med 1 veckas mellanrum…

#33 Pälsätare är ju lätt att behandla med vanligt ohyreschampo.
#33, 34 enklast av allt mot pälsätare är att bara köpa frontline på apoteket.
Ska man ha till smådjur så är Exspot att rekommendera.
# 34, 35 Jag frågade runt om hjälp här med problemet, så känner till detta. Det svåra var dock att det inte gick att få tag på ohyresschampo, de flesta får inte säljas längre och ingen kunde ge mig ngt konkret tips på specifikt schampo att köpa. Frontline föll på att ingen visste exakt dosering samt att jag inte vågade chansa med att det skulle blu fel. Valde att gå till veterinär och de valde i sin tur att behandla med ivomec…
#37 Märkligt. För apoteket säljer det receptfritt och där står doseringen i förpackningen när det gäller både Exspot och Frontline, dock funkar Exspot också på hundar och har bättre verkan än Frontline enligt personer och veterinärer. Exspot är även effektivt mot att hålla fästingar borta.
Har inte heller sett några bieffekter alls med Exspot på djur. Dock ska man inte använda Exspot på hund ifall man har katter, eftersom Exspot är giftigt för katter.

#37 PCL ohyreschampo för hund/katt måste väl finnas att få tag på, visserligen ett tag sen jag köpte men då på djurmagazinet.
#39 Det finns inte kvar längre på marknaden.
#38, fast doseringen på de receptfria preparaten är väl för katt resp hund? Känns lite vanskligt att översätta samma dos till marsvin, därav min tvekan.
Dock fick jag tips på en sprayflaska där man skulle ta ett pumpslag mot rumpan. Denna flaska har jag efteråt sett och skulle det bli aktuellt igen så testar jag nog det…

#40 Nähä, ja det är ju några år sen vi köpte det.
kan inte rekomendra expot vet jag köpte de till min kanin och han kliade upp sår 😎
#41 Fast du följer inte samma dosering som förpackningen anvisar. På Exspot om du ska till smådjur är det 0,1 ml per 1 kilo.
Så du behöver en 0 - 1 ml spruta. Eller så droppar du 2 droppar per kilo. Du kan få upprepa behandlingen efter några veckor. Enda saken med medlet är att de kan bli lite torra på det stället man sätter preparatet, dvs i nacken. Men det går bort.
#41 Ok, bra att veta. Står detta i bruksanvisningspapperena eller?
#46 Vilket då? Alltså i bruksanvisningen står det bara doseringen för hundar :)
Skulle ha varit #44, inte 41 som jag skrev… ;)
#48 Förstod det :)
Som sagt står inte doseringen för smådjur i förpackningen. Står bara för hundar. Men många andra med inrådan av veterinär har fått angiven dos 0,1 ml per 1 kg för smådjur dvs 2 droppar av medlet och det är samma jag har kört på.