de white ur magpie-parning, magpiebärare?
Jag har intresserat mig väldigt för magpies och harlequin. Då har jag ju självklart kollat på flera uppfödares hemsidor och ser då och då att det dyker upp dew i magpie-parningar. Jag är nyfiken på varför detta händer?
Som jag har förstått det så är magpies inte svarta och vita (eller choklad och vita), utan svarta och röda, men det röda är blekt till vitt. Stämmer det? På dew'arna då, är det så att de är "helröda" och därför blir vita? Är det vanligt att man får vita ungar? Sker detsamma med harlequin? (där har jag iofs uppfattat att man ska undvika att para harlequin med harleuqin för då kan man få buff).
De vita selfarna som man får i magpie-avel, bär de då på anlag för magpie?
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Tassar in här, intressant :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Åh vilken rolig fråga!😉
Ja en magpie är ett svart och rött (golden) marsvin där goldenfärgen är nedblekt till vitt av en silvergen. Det är därför teckningen tenderar att lägga sig som rutor och inte på nos, tassar osv. som hos vanlig vitteckning.
Ja du har helt rätt de vita är ett rött marsvin nedblekt till vitt. Det är precis samma genetik på en "vit magpie" som det är på en self de white. Eller lite skillnad är det för de selfavlade de whitearna är oftast chokladbaserade och avlade för att ha blekt pigment på öron och tassar vilket de som kommer i magpiekullar inte är det är därför de ofta har mörkt pigment på öron mm.
Ja det kan komma motsvarande self cream i harlequinkullar.
Ja man bör inte sätta ihop två harlequin om man vill behålla creamfärgen. Ska man ta fram "riktiga" harlequin får man bäst resultat om man parar en magpie och en harlequin.
Parar man två vita från magpiekullar blir det bara vita. De kan inte få magpiebarn. Parar mar en sådan vit med en magpie kan det bli båda. De vita bär anlag för rutigheten, själva teckningen och är trevliga att använda i aveln.
Så till den mest spännande frågan.🙂Ja det är relativt vanligt med vita i magpiekullar och det tycker jag är väldigt spännande! För att det ska födas en vit i en magpiekull är det en gen ee som ska till, den trollar bort svartgruppsfärgen så bara rödgruppsfärgen blir kvar på marsvinet, på magpie blir det då ett vitt marsvin. ee genen är recessiv så båda föräldrarna måste bära den för att det ska bli en vit unge. Det lustiga är att den håller sig kvar så bra för trots att vi sällan använder vita i aveln dyker nya vita ständigt upp. Här har jag en liten privat inte helt bevisad teori.😉Jag tror nämligen att de som bär på ee är de magpie som är bäst tecknade, jag tror att de som inte bär på ee tenderar att bli väldigt mycket svarta. Jag tror alltså att ee genen håller sig kvar därför att vi uppfödare väljer de djur som har ee till avel. Därför fortsätter det att envist puppa upp söta vita marsvin i magpiekullarna.🙂
#2 Tack godisgrisen för ditt utförliga svar :) Då förstår jag lite mer :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#4 WOW! Spännande, men kan tänka mig att det inte var vad du hoppades på ;)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag undrar, kan man ställa dessa "vita magpies" i ras? När jag kollar på SMFs hemsida verkar de inte vara godkända, eller har jag missuppfattat?
#6 DE White är en gdk färg. De är ju inte "vita magpie" utan de white som råkar vara födda i magpiekullar.
Nej, jag vet, men jag menade eftersom de har sotad hud. När jag kollar på hemsidan verkar det som om de ska ha rosa hud?
edit: alltså dew
Ja, det ska de ha. Alla färger har ju sin standard. En för ljus golden har ju inte heller någon egen standard utan räknas som en dålig golden helt enkelt. Om alla "fel" blev egna färger så skulle det ju finnas oändligt många färger. :)
Så, man kan ställa en dew med sotad hud i ras, men den kommer att få poängavdrag, eller?
I princip kan man väl det men det kommer inte att vara så kul..😉De är ju self de white och många är ju reggade som det men i rasstandarden för self de white står det att de ska ha ljust pigment och det har inte ens de vita chokladbaserade magpie. Mycket gott har jag att säga om magpie men de har inte heller den typ som förväntas av en self de white.🙂
Ok då är jag med. Tur att det finns pet-utställningar 😉
Ja pet är inte dumt.😉
Pussa Eowyn!
Varje dag 😃
#7 Jag tycker det känns jättefel att kalla mina "vita magpies" för DEW. De är ju inte dåliga DEW's, de varken ska eller bör se ut som DEW's. De ska se ut precis som de gör, med silverblekt vit päls, mörka öron, ögonlinjer, nos och tassar. De är inte dåliga DEW's, utan helt perfekta vita magpies.
Tycker jag. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Det är förstås upp till var och en att tycka vad man vill. Bara man vet om att de inte är "vita magpie" utan helt enkelt de white som fötts i magpiekullar. Om man ser på t.ex. rexar och andra pälsraser så har de flesta de white som föds också den här sotade huden. Helst enkelt för att det är jättesvårt att avla fram snövita, opigmenterade de white som fortfarande har mörka ögon. Men oavsett pigment i huden så är de fortfarande de white.
#16 Genetiskt sätt är de ju inte samma, de ser ut att ha samma färg, men egentligen har de ju inte det. Vita magpies är ju vita pga att deras röda partier blekts ned till vitt av silvret.
Det är ju lite som att det känns onödigt att kalla magpies för magpies, de är ju black/white/brindle.
Varför inte låta det heta vita magpies i folkmun så folk vet att de inte är genetiska DEW?
#17 Genetisk är de precis samma, jo.
DE White är -- -- crcr ee P-
Om de har riktigt mörk hud så har de B-. Renavlade self de white har bb. Dock räcker det inte med bb för att få den riktigt ljusa huden, precis som #11 skriver.
#18 Jag förstår inte hur renavlad DEW och en vkt magpie genetiskt sätt kan vara samma sak. Då skulle vi ju kunna använda renavlade DEW's i magpieaveln?
Någon som avlar magpie vill inte ha in en DEW i aveln, men en vit magpie funkar alldeles ypperligt. Då är det ju inte samma sak?
Skillnaden är att renavlade self de white ofta (men inte alltid) bär på agoutianlag (A-), beroende på från vilka linjer de kommer. Då får man silverag/white när man parar med magpie. I övrigt ingen direkt genetisk skillnad.
Skillnaderna är istället mer diffusa. En dew från magpie-avle förhoppningsvis bär på bra modifierare, dv.s. de gener som styr hur färgerna fördelar sig. Det kan man dock inte veta, eftersom att de inte har några rutor. Man kan bara se på syskon och föräldrar och hoppas. Eventuellt bär den också på bra modifierare för färgens intensitet som en renavlad self dew saknar. Fast många magpie har ärligt talat inte så bra färg, så frågan är om det verkligen är jättestor skillnad. Visst skulle man kunna testa att para in self dew om man vill. Första generationen ger som sagt troligen silverag/white, om man parar med dew fårn de linjer som finns i Sverige. Men i nästa generation får man ut magpie. Self dew har ju fördelen att de ofta har fin typ.
Skillnaden mellan magpie och de white är egentligen ett enda anlag. Magpie har ep- medan de white har ee.
Anledningen till att jag själv inte tycker att man ska kalla dem för vita magpie är just att jag märkt att många missuppfattat och tror att de genetiskt är någon annan färg än andra de white.
#21 Nu blir jag lite förvirrad. Self DEW har ingenting med vitfläcksanlag att göra? Är de inte vita pga vitfläcks till skillnad från vita magpies som är vita pga silverblekning?
#23 DEW har ingenting med vitfläcksanlag att göra. Vitfläcksanlag ger fläckvis vita marsvin. I mycket sällsynta fall kan de bli helvita, eller nästan heltvita med någon liten fläck, men det är extremt sällsynt. Typexempel är de vita fläckarna på en dutch eller tort n white.
#24 Tack! Jag har hela tiden antagit att en DEW absolut har massvis med vitfläcksanlag… Men då måste jag fråga, med en ursäkt till TS över trådkapningen, om det är så att det finns 3 olika sätt att få vitt på ett marsvin då med andra ord?
Vitfläcksanlag, silverblekning, och en tredje - som ger vitt över hela kroppen på renavlade DEW's?
För om det inte är vitfläcks, som gett så mycket vita fläckar att de täckt hela kroppen, och inte silverblekt, måste det alltså finnas ett tredje vit-anlag?
Återigen, renavlade dew ÄR samma som "vita magpie". Dew beror på en kombination av silveranlaget cr som ger vitt istället för rött och ee som tar bort allt svart pigment ur pälsen. Skillnaden mellan de white och magpie är just på e-locus. Magpie har ep istället för e vilket gör att svart pigment tillåts fläckvis i pälsen.
Helt vita marsvin kan man få antingen genom en kombination av ee (se ovan) med antingen cr (se ovan) eller med ch som är himalaya-anlaget och också ger röda ögon.
Sen finns de betydligt mer ovanliga varianterna, extremutbredning av vitfläcksanlag (jag känner bara till ett enda sånt marsvin) och extremutbredning av roan/dalmatiner (förekommer, men absolut inte vanligt).
Tack för all förklaring idipidi, det är pinsamt att jag fortfarande inte kan detta bättre än jag gör. Jag har försökt i flera år nu, och är egentligen hemskans smart, men marsvinsgenetiken går bara inte. Det går in i ena örat och jag förstår jättebra, men när det är dags att klara det själv har det runnit ut genom andra örat lik förbaskat.
Jag håller dock fast vid att jag tycker det är bra i en del fall att en "vit magpie" får lov att kallas vit magpie, eller åtminstone benämnas som det i en parentes bredvid DEW, för att lättare tala om vad som finns i marsvinet, till exempel vid en försäljning, eller vid marsvinets ungars föräljning.
#25 Jag har inget emot trådkapningen, jag är intresserad över marsvinsgenetik över lag så jag lärde mig otroligt mycket under detta "sidosprång" 🙂
Men som jag fattat det, så är inte self dew som kommit till genom magpie's-parningar något man använder när man "färgavlar" self dew. Beror det då på sotningen samt att de oftast har "magpiekroppen" och inte "selfkroppen"?
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#28 Jag skulle föredra "DE White från magpieavel", "magpieavlad DE White" eller liknande. Jag skulle definitivt önska att folk undvek att använda uttryck som magpiebärare och dold magpie. Tycker även att vit magpie klingar fel… Därmed inte sagt att jag förväntar mig att någon ska bry sig om vad jag tycket. :p
#29 Det stämmer!
#30 håller med dig att vit magpie klingar fel, eftersom det svarta/bruna saknas :P Så jag föredrar också dina förslag :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
För övrigt är det många uppfödare som hållit på länge som har ytterst begränsad kunskap om genetik. Det är helt okej tycker jag, så länge man är ödmjuk och är medveten om att man inte kan allt. Samt att man har någon att fråga om man behöver hjälp OCH har vett att göra det när det behövs. :)
Men spelar det någon roll om man säger "vit magipe", "magpieavlad DE white" eller någonting liknande, bara man förstår vad man menar? Förövrigt en väldigt intressant disskussion!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#33 Nä, men det förutsätter ju att man vet vad man menar. 😉Magpiebärare, dold magpie m.m. låter ju som något som de inte är. Det har ju framkommit i den här tråden också att det är lätt att tro att de genetiskt är något annat än de white.
Knepigt med benämningarna på de de vita faktiskt. Jag tycker nog att det är himla viktigt med vad man kallar olika saker så det blir helt rätt i alla möjliga sammanhang men med dessa finns det inget bra namn utom DE White född i magpiekull eller magpieavlad De white… men det är så jobbigt att skriva och tradigt att använda. Önskar det fanns ett smidigt korrekt namn på finisarna. Dold magpie eller magpiebärare undviker jag att användaför de är ju liksom fel begreppsmässigt. Att kalla dem de white känns helt fel trots att det genetiskt är helt rätt…
Vi kanske kan utlysa en tävling för att ge ett bra namn på varianten!😃
Min fina… vad det nu heter. Chokladfabrikens Zezima
Men varför fel med de white? Det är nog jag som inte fattar något här. Sotade dew rexar eller sotade dew lunkor kallas ju för dew?
#36 Nä det är ju rätt men känns lite tokigt då man på något sätt vill skilja ut dem från de andra de white. Fast det är kanske bara en fix idé? Jag reggar ju trots allt mina som de white men då känns det lite knasigt när årsboken kommer med statistiken det känns lite knäppt på något sätt. Fast det känns som det är skillnad på korthår som normalt färgavlas, känns lite konstigt att jämföra med lunkor och rex tycker jag. Färgen får en större betydelse på en self än på en lunka rent utställnings och avelsmässigt tycker jag.
#37 Då förstår jag bättre. Jag satt faktiskt och tittade på registreringssiffrorna för ett tag sedan och förvånades lite över antalet reggade dew. Kom inte på anledningen förrän senare.
#38 Pinkeyed Dold Magpie förstås. ;-D
#41 Yay!
Hahaha! Whitepie! Vad gulligt det låter! 😃
Ja! Jag röstar för Whitepie! Det är ju jättebra! Kanske ska regga som det också nästa gång?!😃
Vad roligt det blir med "sidospår" (även om detta är inte är ett sidospår egentligen). Helt plötsligt har jag mer kunskap än jag hade innan, och som jag inte visste att jag behövde :) Trodde också minsann att det var skillnad på färgavlad dew och dew ur magpiekull :) Att försöka lära sig ens en bråkdel om genetik är svårare än man kan tro, så jag är imponerad av alla er som kan :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida