Vilken slags sele?
Vilken slags sele rekommenderar ni?
Är det den som det är en rem runt nacken och en rem om magen?
Finns det någon speciell till marsvin?
Vill så gärna prova att ha dom i sele och ut gå!
Tacksam för hjälp/råd.
// Shintaida
Jag kan ej rekomendera något så jag aldrig använder sele. Hoppas någon annan har svar.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag köpte förut en sån där marsvinssele och den var verkligen inte bra för om dom springer så kopplet blir spänt så drar den åt hårdare ju hårdare dom tar i runt halsen. Så den är inte att rekomdera. Svårt att förklara hur den ser ut. Jag testade en sele för kattungar på mitt största marsvin och den satt bra faktiskt:P

Jag skulle inte rekomendera att ha sele på marsvin. Dom är så tunna i kroppen och med såna H-selar som man kan köpa i zooaffärer så drar det endast på halsen. Dessutom kryper de lätt ut ur selen om man drar åt ett håll och dom åt ett annat.
Jag har två selar, men använder dom inte..När man har sele på måste man följa med marsvinet, annars "stryps" det ju, precis som med vilket halsband som helst.
Helena
#3 Det drar ju inte i halsen då man bara går med marsvinet dit den går. Att de kryper ut om man drar åt ett annat håll går ju inte då man inte drar i marsvinet.
Jag har en marsvinssele och en kaninsele och båda funkar utmärkt :)
- Mvh Emma
Fast jag har dom väldigt sällan i selar :P
- Mvh Emma

sele tycker jag är en lite smal form av p¨ågeri:(
#7 Och varför skulle det vara det?!
- Mvh Emma
#7 Katiz
Då måste det vara plågeri att ha sele på andra djur också!
DET BEROR HELT OCH HÅLLET PÅ HUR MAN HANTERAR DJURET NÄR DET ÄR I SELEN!
Så anser jag och jag ska köpa en kattungesele och prova på mina grisar.
// Shintaida

har mina grisar ute ibland i sele och dom kryper inte ur den. Det är en såndär marsvins sele som finns i nästan alla djur affäerer. Mina marsvin passade inte i en katt sele…för stor var den…
Mitt marsvin som passade i kattungesele väger 1200 så har man mindre marsvin så är det osäkert om dom passar. Men man brukar få köpa sele och sen testa hemma och passar det inte får man lämna tillbaks det fick iaf jag.
Min hona väger ca 1 350g *tss^^*
Helena
*skrattar*
Paronskrutten
…jag har också en liten knubbis hemma!! Trasan väger 1346 g nu…äter som en häst, men mår som en kung!
// Shintaida
Kommer man med mat springer fettot Vilma fram till matskålen^^
Hon var underviktig när hon kom till oss, vägde 900g
Helena
#12 haha ja då är den nog iallafall inte för stor ;)

ursäkta mig då,får man inte säga ……………… vad man tycker?!
8# tänk dig med ett sele så förstår du och marsvin är så små att om man håller på att dra i dom med sele så kan dom skada sig,om man inte ska dra så vad är det för vits att då ha sele…….?
<-------------dåligt!
vill inte bråka,sa bara vad jag tycker så,ja…………………..inte mitt problem om folk blir upprörda

Men katiz, man drar såklart inte i kopplet när man har marsvinen i sele! Man följer bara med dit marsvinet går, kopplet ska alltid hänga lite, att dra i kopplet är ju absolut inte snällt, det ska man inte göra!
Det kopplet på bilden tycker jag är det bästa :-) Har sånt.

#16 Visst får du säga vad du tycker, men det är inte plågeri att ha sele på marsvin om man inte drar i kopplet! Bara följer med marsvinet dit det går lixom.
Men det absolut bästa enligt mig är att ha de i hagar istället. :)
#16 Hur kan vitsen att ha dem i sele vara att dra?! Man följer djuret var de går. Inte går man och drar när en hund går i koppel, eller när en kanin skuttar med koppel, varför skulle man då dra i ett marsvin?
Visst får alla säga det dom vill, men du behöver ju inte skriva att vi plågar våra djur bara för att vi har selar på dem.
- Mvh Emma
jag skulle inte direkt rekomendera att ha sele alls, men om man verkligen känner att man måste så tycker jag man bara ska använda det på marsvin som inte springer särskillt snabbt eller står helt stilla på gräsmattan och äter. Har man ett marsvin som är rädd och flyr i panik så hinner man inte alltid springa med marsvinet och stoppa det på annat sätt innan det drar hårt i kopplet och selen så att marsvinet kan skadas. Den marsvinssele som visas på bild i tidigare inlägg är ett av dom sämsta, passar bara mindre marsvin och det bildas lätt en strypsnara. Den sele som jag tycker verkar minst skadlig är ett som har två "spännen" och har själva koppelringen i mitten.

#20 Jag tycker det är det bästa! Funkar perfekt. Det har aldrig bildats ngn slags strypsnara och passar alla mina marsvin, små såsom stora :) Kaninsele (med breda remmar och två spännen) ska man ju inte ha .. sitter så konstigt på marsvin tkr jag, passar mer kanin. Det är ju kaninsele? :P
#21 nej det finns sånna för marsvin nu också. Men med den där andra selen har det nästan alltid förr eller senare blivit en strypsnara på om marsvinen rör sej oavsett storlek på marsvinet. men kanske vi har olika uppfattning om vad en strypsnara är. Sen så har aldrig passat mina större marsvin, men kanske har dom förlängt "snöret" var ju trotts allt länge sen jag köpte mina.

"nej det finns sånna för marsvin nu också. "
Jasså? Vart finns det att köpa? :-) Har inte sett några på zoo där jag varit iaf =O Eller så är jag helt blind :P
#23 Chippers
HUR fungerar den selen…hur sätter man på den? Inte bara om halsen väl???
// Shintaida
#23 det var en sån sele jag testat på mina och den var verkligen värdelös. Om kopplet blev spänt så drogs det åt runt deras hals och man fick hela tiden rätta till den så dom inte skulle strypas.
#27 det är sådär min kattunge sele ser ut som sitter jättebra på mitt största marsvin :P Den där modellen kan ju liksom inte "strypa" marsvinet. Jag tycker dom är bäst.
Dom gångar jag har haft honom i kattungeselen så har jag haft flexikoppel på den också. Så om han skulle börja springa så blir det inte ett ryck utan då har han fritt fram att springa.:) Fast han trassla in sig i en buske en gång så man får ha lite extra koll :)
#23 nej dom jag har är inte hamsterselen. och vart jag sett dom andra selena som är för marsvin kommer jag inte ihåg exakt men kan varit på odenplan zoo.
#27 precis en sån sele jag menar! dom är dom bästa tycker jag (om man nu verkligen vill använda sele), dom är stabila och kan inte skada marsvinet lika lätt.

Okej, iofs använder jag sele sällan och när jag gör det brukar marsvinen bara sitta lugnt och käka gräs. Kanske ska testa sånt där kattunge sele och se om det är bättre till marsvin som gillar att springa runt.
Så det finns alltså sådana selar som ser ut som en kattsele fast för marsvin? Det är ju jättebra ju isåfall om man vill andvända sele på sitt marsvin Och inte vill ha "strypselen" .

26# det jag menar ju
kvirrz jag menade om dom går iväg då måste man ju dra och det skadar dom.
#34 Om de går iväg så hänger man ju med och går :/
Jag har då aldrig behövt dra i någon av dom och de går omkring och äter. Om jag sätter mig ner så kommer de ändå fram och hoppar upp i mitt knä för att mysa så jag måste inte jaga omkring dom. Om man vill få tag i dom så kan man steg för steg korta kopplet, inte måste man dra i dom för det.
- Mvh Emma
**#27 KvirrZ
**
Jag slipper köpa sele…jag har såna sen jag hade mina kaniner + flexikoppel!
Här ska provas när vädret tillåter! Tjoohooo
// Shintaida
#36 Okej^^ Ja, den selen har jag till en av mina kaniner också :)
- Mvh Emma

Selar som liknar den som #27 har lagt upp köpte jag för ca 10 år sen när jag började med marsvin. Gällde dock att spänna dem ganska hårt så att inte djuren kom loss. Jag hade mina på inhägnat område först så att jag kollade så att den satt som den skulle, sen gick vi på promenad. Hade speciellt ett marsvin som tyckte det var jättekul att gå på promenad i sele!
Personligen tycker jag att det är bäst att ha dem i en utebur och inte i sele men vissa marsvin gillar att gå i sele och då tycker jag att det är ok, man får prova och se vad individen tycker eftersom det är individuellt.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Har samma sele som Chippers och tycker det är jättebra. Mina marsvin stryps inte av den. Dom tycker det är kul att vara ute utan massa galler runt sig som hindrar dom från att utforska. Men har dom faktiskt inte i koppel varje dag, så dom är nog mer i uteburen än i koppel.
I går fick Svante- Vante prova en sele som ser ut som NR 27!!
Han tyckte nog det var läskigt i början för han kröööp fram längs golvet medans jag höll i kopplet.
Men han verkade inte OGILLA det precis. Han ska nog bara vänjas. Han drog inget heller - bara ruskade ut sin lurviga päls ibland. Och strök omkring, fram och tillbaka på golvet.
Försökte att sätta den på Buseman, men det gick inte alls!! Han vart bråkig som bara attan!
Så Svante-Vante och jag ska gå ut och gå på gräset sen, när vädret tillåter.
Ville bara berätta…
// Shintaida
#9 Orkade inte läsa alla med det är stor skillnad på att ha te.x hund, kanin och marsvin i sele. Djuren är utformade på olika sätt och därför är det inte samma sak. Ett marsvin har ett så bräckligt skelet och ska därför inte ha någon form av sele alls.
Dels för att de flesta sitter åt på ett dåligt sätt runt halsen (säger ju sig själv varför det är farligt) och de brukar dessutom sitta åt runt magen - vilket är marsvinets känsligaste område. Det är jättelätt att komma åt och skada något. Dessutom kan matsmältningen påverkas och vi vet ju alla hur känsliga marsvin är med sånt..
Om ni inte har möjlighet att på något sätt fixa en "anläggning" eller bur till era soetnosar, lyft bara bort gallret från en innebur och ställ på gräset och låt era soetnosar beta lite gräs därinne (under uppsikt förstås.
Ber om ursäkt om jag låter irriterad eller om jag skrev något som nån redan har skrivit (orkade inte läsa allt) men jag blev så irriterad när jag läste inlägget =/ Ha inte era små älskingar i sele..
Kram <3
oj, ursäkta - mitt inlägg blev jättekonstigt av någon anledning :O Ser ni det oxå så? Aja, var inte med mening iaf xD

#42 Hehe,, ja det var lite svårt att läsa allt, gick lite söligare XD
#41 När man inte drar i marsvinet så kan de ju inte skada sig bara för att de har en sele på sig. Och man drar inte i kopplet utan följer med marsvinet var det går.
- Mvh Emma
Jag hade Svante-Vante UTE i koppel i går. Det gick jättebra! Han ville visserligen under bilen, men jag tog UPP honom och bar iväg honom längre ut på gräsmattan.
Han var förvånad men INTE RÄDD och han drog inget och det gjorde inte jag heller.
Samarbete med marsvinet, vet ni! hehehe
// Shintaida
Vad roligt att det gick bra:) Samarbete är alltid det bästa :P
Mitt marsvin Nikki (som gick bort förra sommaren), henne brukade jag ta ut och ligga på gräsmattan utanför med! Hon stack aldrig iväg, utan satt precis bredvid filten och åt gräs. Men man får ha koll så att dom inte sticker iväg! Sele hade aldrig fungerat på min Nikki, hon var fruktansvärt kittlig längs sidorna och på magen hahah!
RIP..