marsvins hjälp !!
hej nu är det två månader sen jag fick mina två marsvin men dem vill inte komma fram från sitt hus och är jätte rädda (huset är inbyggt i buren) är det normalt vad ska jag göra för att dem ska komma ut dem vill aldrig komma ut bara när jag inte är i rummet. behöver verkligen hjälp jag är en ny person med marsvin!
Ingen fara, de kommer säkert bli tamare och tamare! Ge dem mer tid.
Och godbitar!
Prova deras favoritbitar av kanske paprika, persilja eller sallad. Håll det helt stilla utanför deras hus. Vågar de inte ta ur handen så lägg ner godbiten och flytta bort handen, men sitt kvar lugnt och stilla. De är matglada små djur att förr eller senare kommer de vara mer sugna än rädda. 🙂
okej tack 😃
Det jag har gjort med mina marsvin är att vid VARJE tillfälle de får grönsaker, alltså minst en gång om dagen, så sitter jag där mellan 30-60 minuter och handmatar dom. Det tar lite tid innan de vågar komma ut och ta maten men när de väl upptäckt vad man har kan de inte hålla sig borta ;)
Det går rätt snabbt så fort de har vågat sig fram första gången. Har även ett speciellt ljud jag gjort varje gång så de kommer fram så fort de hör ljudet nu :)
Ge dem tid och ta det lugnt så kommer de snart komma fram självmant :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
okej😃
Jag skulle ta bort det inbyggda huset om det är ett sånt som bara har en liten ingång sen skulle jag skaffa ett hus med tre sidor och öppet fram.Då kan du se dem och försiktigt sträcka fram mat som de andra föreslagit.Eller bara lägga en planka över kortsidan som hus,det hade jag när jag hade gallerburar.Lätt att ta upp dem också då.=)