Genetik Allmän fundering
Halloj folket!
Jo jag fick mig en fundering efter att ha suttit och tittat på tror dom kallar sig Fort york cavys som har underbara Himi peruaner.
Så nu till min fundering om man nu bara har 1 himi färgat marsvin och säg 1 PEW och man parar dem vilket är det mest troliga att det blir för färger i den kullen?
Observera att frågan e rent hypotetisk
Men det vore kul å veta.
Försöker lära mig allt detta om genetik och så där men det är en jungel att slå sig igenom hehe.
*har säkert laggt inlägget fel men ni får flytta på det då *

*bump*

Ingen som har nån idee?
Inte den minsta aning! Jag är kass på genetik. Men jag vet en som kan en hel del…, Idipidi. Men hon verkar inte vara inloggad just nu.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag säger som #3, jag är kass på genetik *s* 
Då kan ni ju "fuska" på idas hemsida www.ida.just.nu . Under länkar finns färgkalkylator. Det jag fick fram när jag lade in pappa som var PEW och mamma som var Bl himalaya var 100% Zobel…
/Sandra
Jag är inte så bra på genetik heller, men kan i alla fall säga att om de inte bär på några gemensamma gener så får inte ungarna någon av föräldrarnas färger (för jag tror inte att någon av dessa två färger är dominanta, åtminstone är inte himalaya det).
#5 Då har du lagt in att pe white är crcr ee pp. Det är en ovanlig pe white, betydligt vanligare är att de är chch ee. Med en "vanlig" pe white blir ungarna himalaya. Problemet är väl bara att de flesta långhår har vitteckning och himalaya med vitteckning innebär en himalaya som saknar teckningspunkter. Det är inte svårt att få fram himalayalånghår, däremot är det svårt att få mycket teckning på dem.
Ja, fick inte chch varianten att bli PEW…kanske tryckte fel ngn stans. Provade igen och då gick det…
En liten fråga till, vilken färg är (hur skulle du beskriva) carob som man kan få fram en del av när man "leker" med programmet?
/Sandra
Carob är beige fast mörkare och rubinögda. Men båda grey, carob, lilac och beige är ju (tyvärr) färger som kan variera enormt…
Jag behöver lite hjälp…fattar ingenting med dom där bokstäverna. Min hona är nonself goldenagouti/white roan, hanen är coronet svart/vit
Menar du att du vill ha hjälp med vad ungarna skulle bli eller genetikkoden för föräldradjuren? Ser att det inte går att lägga in vare sig roaning eller hårlag i programmet. Det blir ju inget 100% resultat eftersom det är svårt att veta vad föräldrarna bär på också, om nonselfen tex har långhår bak i stammen kan dan i vissa fall vara bärare av det. Vet du något bakåt om dem?
/Sandra
hanen har stamtavla.Men egentligen skulle jag vilja kolla hur en nonself, med lite lång päls, och släp, med honom.
Hon är nonself golden/vit/svart, och samma hane, coronet, svart/vit, med stamtavla
genetikkoden, ja :)
puttar för hjälp
alltså:Honan: Nonself golden/black/white
Hanen: Coronet, svart/vit stamtavla, finns sheltie
maila privat på dannebacken@hotmail.com så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.
/Sandra
maila privat på dannebacken@hotmail.com så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.
/Sandra
kan tillägga direkt att genetikkoden för en vanlig goldenagouti roan borde vara A-B-C-P-E-Rnrn fast man brukar skriva dem i annan ordning, har lite bråttom just nu.

Vad är Zobel för färg?? Kan nån lägga in en bild?
den är väl som choklad? fast nåt med öronen?
#19 Zobel är en mörkbrun färg. Mörkare en chocolate men ljusare än svart… Jag hade en Zobel för ett par år sedan. (bild)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
jo, just det, så var det. Jag är intresserad av sånt, men ahde tappat huvet :P

En Zobel är en svart himalaya. Alltså himmisar är som ni alla vet rödögda med färgade tassar och nos och öron. Och vit päls förstås (som inte får vara gulaktig). En zobel är ett marsvin som har svart nos, tassar och öron, men övrig päls i mörk mörk brunaktig, nästan svart (men man ska kunna se övergången, åtminstine i solljus). Zoblar ska ha mörkt rubyfärgade ögon om jag inte missminner mig helt.
Zoblar föds som choklader men ändrar färg flera gånger under sin livstid. När de är riktigt vuxna ska de se väldigt svarta ut. Zobel uppkommer lättast genom att para himalaya med svart.
Bilden är på min fd Zobel hane när han var cirkus 1år