Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1818 ggr
FiffiD
0

Marsvinsbur när man har katt

Vi har bestämt oss för att utöka familjen med marsvin och funderar nu på vilken typ av bur som passar bäst. I familjen finns också katter som är lite nyfikna av sig ;). Helst skulle jag vilja ha en sån öppen bur som flera byggt och visat bilder på, men jag tror att marsvinen skulle få kattbesök i buren väldigt ofta om vi valde en sådan. Går det att sätta någon typ av lock, nät, galler över som är så pass säkert att katterna inte tar sig in? Eller ska vi helt enkelt satsa på att köpa en fabrikstillverkad gallerbur?

Fridaaaa
0

Ja det går att bygga en bokhyllebur med nät ovanpå. Man kan göra en ram med nät som man kan lyfta av och på om man vill (borde gå?) 🙂

Kul att ni vill utöka med marsvin!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
0

Grattis till ett bra beslut! Det är ju klart ni ska skaffa masvin! Jag har alltid haft katt och marsvin och det har alltid gått utmärkt trots att jag haft öppna burar. Met beror mycket på katterna men jag tror de flesta katter inte ser marsvin som byten. Mina katter är totalt ofarliga för marsvin. Man ska ändå inte ta onödiga risker så små ungar (jag är uppfödare) ser jag till att de är i kattsäkrade burar.

Kanske kan det vara bra att till att börja med skaffa en gallerbur som ju är kattsäker och utvärdera katternas reaktioner och sen om det ser säkert ut byta till en öppen bokhyllebur. Om marsvinen är ungar så kan det ju också vara bra att vara extra försiktig i början.

Så den ständiga uppmaningen till alla som går i marsvinsskaffartankar. Försök hitta marsvinen hos en uppfödare (uppfödarregister finns på Svenska Marsvinsföreningens hemsida), ett omplaceringshem eller privat från Blocket eller liknande. Undvik att köpa från djuraffärer för det är inte alltid ungarna där är uppfödda under vettiga omständigheter.

FiffiD
2

Tack för bra råd! :) Våra katter är av den aktiva o nyfikna sorten ;). Tror inte att de skulle vara ute efter att ta en tugga marsvin, men de skulle med säkerhet mer än gärna sitta i en öppen bur o "busa" till det lite. I alla fall till en början, innan den första nyfikenheten stillats. Vi kommer inte köpa från djuraffär. Har redan kontakt med några uppfödare, och om det inte blir något där så blir det från omplaceringshem eller omplacering av privatperson :)

godisgrisen
0

#4 Låter bra.😃Du verkar ha trevliga katter min ena katt hälsar ibland på i burarna och petar lite på marsvinen. När marsvinen vant sig med katterna brukar de inte bli rädda då springer de inte så mycket så katterna brukar inte tycka att det är så överdrivet spännande efter ett tag.

Maelis
1

Det går bra att bygga själv och ha nät över. Om ni köper gallerbur vill jag verkligen tipsa om de burar där man kan öppna hela framsidan. Jag har haft lite olika sorter och jag tycker att de är överlägsna. Man kan öppna dem och sitta och umgås lite med marsvinen medan de är kvar i buren. Det blir också lätt att t.ex. städa ur de hörnor de kissar i. Så, om ni köper gallerbur… köp en sån!