Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 885 ggr
Riot
0

Avbruten framtand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min marsvinhane Oden har lyckats bryta av ena framtanden (Halva) 
Han fastnade när han gnagade på gallret och då upptäckte jag detta. 

Jag ska ringa vet imorgon direkt på morgonen och försöka få en tid så snabbt som möjligt. Han äter precis som vanligt och visar inga konstiga tecken överhuvudtaget. Jag har känt på den avbrutna tanden lite försiktigt och den sitter inte löst. Så han verkar inte ha något bekymmer över det. Men jag vill vara på den säkra sidan så jag river grönsakerna till honom. 

Min fråga är ifall vet kommer att göra något åt detta, kommer de att klippa ner den långa tanden så att den trasiga kommer att ha en chans att växa ikapp? Måste han sövas för detta i så fall? Han är 4 år gammal och jag är väldigt nervös över att söva mina djur. 

Tacksam för svar!

Jag skickar med en bild så att ni själva får se, ursäkta för den dåliga kvaliteten, kameran är värdelös och han är inte så villig att sitta stilla heller.

emmaaslund
0

Hej! 
Om han äter som han ska och inget sitter löst så finns det ingen anledning att oroa sig. Marsvinsgaddar växer ut förvånansvärt fort och det brukar lösa sig utan varken vetbesök eller slipning när det gäller sådana här "halvtands-tappningar". Håll bara koll på att han äter som han ska och se om tanden växer ut rakt och fint 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

pinku
0

Jag håller med #1, och jag hade inte åkt till veterinären i det här skedet, det skulle vara om några komplikationer uppstår, men det är inte vanligt.

Riot
0

Tack så hemskt mycket för era svar!

Jag vart jätteorolig när jag såg hans tand, det är aldrig roligt att upptäcka skador på sina djur. Så jag behöver alltså inte åka till vet?
Jag kommer att hålla stenkoll på honom, men jag är orolig över att den avbrutna tanden inte kommer att hinna med att växa ikapp den långa tanden.

farvendal
0

Troligen ingen fara! Tanden kommer snabbt växa ut igen! Skulle den lilla få lite svårt att äta kan man hacka mat och grönsaker i små mindre bitar, vilket du verkar göra, Jättebra. Veterinär behövs inte så länge det inte blir tex inflammerat. Lycka till :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Riot
0

Vilken lättnad då! :) 

Tack så hemskt mycket för ditt snabba svar. :)

pinku
0

Ta det bara lugnt! 🙂

Troligtvis kommer den där tanden vara ute igen inom en veckas tid

[tråkig]
0

Min Malte hade lösa upp tänder där fram och när dom var borta Så växte nya ut du ska se att de blir bra med tanden :-)