Bilder och råd Utehagar
Hej!
Skulle vilja se bilder på era hagar till de små grisarna under sommaren när de får vara ute och mysa i gräset :) Ge gärna tips samtidigt; vad tycker du är viktigt med en utehage, vad ska man inte ha osv.
Och så en fråga till, gräver marsvin så att man måste oroa sig över det när de är ute? :)
Vi håller på att bygga utebur/hage. Vi hade turen att ha en gammal kaninbur på ben, en sån där klassisk bur med ett "rum" utan nät och ett med. Så vi har egentligen bara byggt till en hage med tak. Marsvinen kommer kunna välja om de vill vara inne (i kaninburen) eller ute på gräset. Marsvin gräver inte, men andra djur kan gräva sig in. Folk här verkar rekommendera att ha eller inte ha nätgolv beroende på hur mycket vilda djur det finns runtomkring.
Jag hade tänkt att bygga en utebur men eftersom vi bor halva sommaren i sommarstugan måste vi kunna transportera den på ett smidigt sätt. I lördags åkte jag och köpte fyra paket med kompostgaller och satte ihop till en utebur, där trivdes de :)
I buren satte jag in ett hus till dem var och fäste dessutom en filt på ena långsidan så att de har skugga och vindskydd.
Mina marsvin gräver inte men för stabilitetens skull satte jag även kompostgaller som golv, jag var rädd att de skulle tycka att var obehagligt att gå på men de skuttade runt och tyckte att det var kul. I husen hade de ju filtar att ligga på så det gick så bra så.