Annorlunda beteende
Hej!
Jag har ett Marsvin som snart blir 2 år. Han har alltid varit jätte glad att se mig och är väldigt tam. Igår märkte jag att han var slö, han låg ner nästan hela dagen. Han åt bara hö och drack lite vatten trots att han i vanliga fall är väldigt aktiv och tigger mycket mat. Han både bajsar och kissar men beter sig annorlunda än vad han brukar göra. Just nu ligger ligger han mest avsides och vilar. Det enda nya i hans diet är torrfoder som är sockerfritt. Jag prövade att lyfta på honom och känna om han hade förstoppning och jag kände något hårt 1-1½ cm ovanför snoppen men det verkade inte göra ont på honom.
Jag vet inte riktigt vad det är för fel på honom. Jag skulle verkligen uppskatta ett snabbt svar. Tack!
Vet ingen? Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde svara. Jag är jätte orolig.
har han ingen kompis eller har han haft?om han inte har någon så kanske han saknar en vän att dela sitt marsvins liv med😉
brukar han få c-vitaminrika grönsaker?
#3 Tack för att du svarar! :)
Han har inte haft någon kompis under de två åren jag haft honom. Han har aldrig visat på något sätt att han känt sig ensam och jag har umgåtts väldigt mycket med honom. Det vore konstigt om han plötsligt skulle bli ledsen.
Han brukar få, gräs (minst en gång om dagen), morot (ibland), äpple och persilja nästan varje dag.
#4 Det är lag på att marsvin ska ha en marsvinskompis.
Persilja är inte lämpligt att ge nästan dagligen, likaså äpple.
Ger du maskrosblad och gräs dagligen så krävs inte lika mycket grönsaker. Men bra grönsaker är t.ex broccoli, vitkål, paprika, blomkål, spetskål mm.
Gurka, sallad och frukt är enbart godis. Morot innehåller inte tillräckligt mycket c-vitamin och jag anser inte att det ska ges dagligen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Han får även C-vitamin i tablett form varje dag.
Kommer det inte att bli problem om jag plötsligt köper en kompis till honom?
Jag skulle ta honom till veterinären i första hand och kolla om något är fel. Efter eventuell behandling skulle jag köpa en kompis till honom. Visst kan det bli problem, men oftast inte. Jag tror han skulle uppskatta en kompis.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 Det är bättre och billigare att ge c-vitaminrika grönsaker istället :-) Som Frida redan nämnt behövs det inte lika mycket när de får gräs och maskrosblad, men sen kan det vara bra att ge "bra" grönsaker. T. ex ett blad vitkål tillsammans med en bit broccoli, där har du redan täckt dagens behov av c-vitamin :) Kan han gå ordentligt?
Sen är kompis jätteviktigt, han behöver en kompis. Så efter att han blivit frisk tycker jag du ska leta efter en kompis till honom :) Lättast blir om du skaffar en ung hane, då är det lättast att föra ihop dem. Så kolla om någon uppfödare nära dig får en kull snart :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag skulle gissa på att de kan vara urinsten. Ta honom till veterinären.
Jag håller med de andra här & tycker absolut att du ska skaffa en kompis till honom. Marsvin är flockdjur & behöver sällskap av andra marsvin för att må bra
Hoppas allt går bra! :-)
#6 Det är inte lämpligt att ge. Brukar försvinna ur vattnet efter en viss tid och marsvinet får i regel inte i sig rätt mängd (eftersom de inte brukar dricka mycket vatten), c-vitaminrika grönsaker är viktigt för marsvin.
Vi fick hem ett marsvin som hade gått själv sina två första år, skaffade kompis till honom (unge) och det gick superbra! 🙂
#9 har för mig att de kan få det lättare om de äter just mycket persilja t.ex. Är det inte så?
#8 Jag har faktiskt provat att ge honom alla de grönsaker som Frida nämnt utom broccoli och han verkar inte riktigt vilja ha någon av dem och han är väldigt välmående. (Utom nu). Jag har inte kollat om han kan går ordentligt, jag har sett honom gå idag och igår men det har sett lite slött ut, självklart kan det bara vara jag men jag ska till veterinären imorgon och de hittar säkert felet där! :)
Skulle det vara så att han behöver en kompis så är det självklart att jag fixar det, problemet är bara att jag bor mitt i Malmö och det är svårt att hitta. Han kommer från en djuraffär som heter "Arken Zoo" och de verkade faktiskt ta väldigt väl hand om marsvin där. Jag har svårt att tro att detta beror på att han är ledsen över att han inte har en marsvins kompis när han har bott ensam nästan hela livet. Jag spenderar så mycket tid jag kan med honom och jag älskar verkligen honom och jag tror han älskar mig med. Men som sagt så ska jag tänka på en kompis till honom. Jag har hört att det är svårt om man köper en kompis till dem efter så lång tid. Våra grannar har en kanin som han har sett och verkar nyfiken på så han kanske skulle gilla att ha en kompis! :)
Tack alla snälla människor som svarar! :)
Det ger mig ro i kroppen, jag tar Benny (mitt marsvin) till veterinären imorgon. Jag skriver imorgon hur det gick! :)
#11 Om han inte är van vid det, behöver han vänja sig vid det. Marsvinet jag fick hem (2åringen) hade bara ätit sallad och gurka i princip som grönsak och fått droppar i vattnet, att han inte fick c-vitaminbrist osv är för mig obegripligt. men han fick vänja sig efter hand, och tillslut åt han det mesta. Man ska inte ge upp så snabbt, utan ge det några veckor 🙂
Köp helst inte djur i djuraffär, då vet man aldrig vad man får.
Köp från uppfödare, i Skåne finns det gott om det.
Kanin räknas inte som sällskap och bör inte bo ihop med marsvin. Marsvin ska ha marsvinskompis, inget annat i buren 🙂 Och det är pga att för det första är det lag på att marsvin bo med ett annat marsvin, kanin & marsvin talar itne samma språk, kanin kan lätt skada marsvinet utan att mena det och massa annat.
#11 http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=133&Itemid=84#Skåne där kan du se alla uppfödare i Skåne som har svenska marsvinsföreningens prefix :) Finns säkert fler, kanske hittar du någon i närheten :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#10, om de äter grönsaker/foder med högt kalkinnehåll (I kombo med för lite c-vitamin speciellt) Tror persilja ingår där, även maskrosblad. Varav jag är sjukt försiktig med sånt (paranoid sedan att jag haft ett marsvin med urinsten)
Men nu behöver så inte vara fallet. Men bäst att du TS tar en tripp till vetten om marsvinet beter sig likadant idag. Hur går det för den lilla skrutten?
EDIT: såg nu att ni ska till vetten i morgon, hoppas allt går bra!
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#15 ja jag har för mig att persilja ingår där med.
Jag tror inte det är så farligt med maskros, som med persilja 🙂
vad bra att du tar han till veterinären=) när man ger marsvinen fel kost så oftast så blir dom sjuka av de men det brukar visa sig på längre sikt
#13 Jag menade inte som om han skulle bo med en kanin. Bara att han nog skulle kunna vänja sig lätt om han fick en marsvins kompis eftersom han är väldigt snäll av sig.
Jag ska försöka med grönsakerna men det är inte så att han inte är van vid det utan han vill inte ha dem och han verkar ha bra koll på vad det är han behöver. T.ex. nu när han mår dåligt så äter han bara vissa saker som jag läst ska vara bra i sådana här fall som om han vet precis vad han behöver. Självklart ska jag inte göra ett undantag bara för att jag tror att det är så och jag ska försöka mata honom med det igen. Han verkar vara väldigt frisk av sig och han håller en jätte bra vikt! Men det var ett tag sedan jag provade att ge honom det så jag ska självklart prova igen.
#14 Tack så jätte mycket! :) Jag ska definitivt kolla upp det! :D
Lite frågor, har han kissat har han bajsat ?? ( om du inte ser, rensa hela buren så att du ser om han gör något) Om nej på båda frågorna är det nog mycket akut…
har du bytt snabbt torr foder ? De klarar inte snabba foderbyten, utan de måste långsamt introduceras i kosten.
har du kollat så inget blockerar i munnen, eller att någon tand inte gått av så han har svårt att äta ?
#18 Även om han inte vill ha det nu så kommer han att äta de. Lägg vitkål i buren och när han inte får nåt annat så kommer han att äta det där.
Jag tror inte heller att han "har koll på vad han behöver".. Han äter väl det som han orkar äta nu, dessutom så äter han ju det som DU lägger i buren. Så lägger du in massa nyttiga grönsaker med högt c-vitamin i så kommer han äta det också. Röd paprika är väldigt uppskattat utav mina grisar. Sen när de börjar bli trötta på vanlig vitkål så brukar jag köpa "färsk vitkål", det är grönare och förmodligen lite mer som sallad fast ändå inte :) Testa inte bara sträcka fram en liten bit utan lägg det i buren så kommer han äta det nångång.
Och det är inte att tänka på att skaffa honom en kompis. Det är en lag på att marsvin ska gå med MINST en artfrände. Även om de på djuraffärerna säger att de kan gå ensamma osv så stämmer det inte.
Skaffa en kompis så fort han är bra igen, marsvin mår bäst utav att ha kompisar. Om du skaffar en så ung hane som möjligt så kommer det gå bra ska du se. :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#19 #20 Han både kissar och bajsar och jag städade buren och såg att han gjorde det. Han har inget synligt som blockerar men vi ska som sagt till veterinären imorgon där vi säkert hittar problemet.
EDIT: Jag kom och tänka på det du sa igen #19. Jag var ute och köpte torrfoder till Benny (mitt marsvin) och det såg exakt ut som det skulle fast när jag kom hem märkte jag att det var "sockerfritt". Det kan ha varit det som påverkat honom fast jag vet inte. Han har inte velat äta det torrfodret så jag gick ut och hittade hans gamla och han började knapra på det. Vad tror ni?
Vad bra att du ska till veterinären i morgon!
Du har fått en hel del bra information om marsvin och deras behov här ovan. Men om det är så att din marsvinskille mår dåligt fortfarande, så ska du inte bekymra dig om det där med att skaffa ett till marsvin just nu. Tycker att du ska ta en sak i sänder. Det blir lugnast så, för både marsvinet och dig.
När du känner dig säker på att ditt marsvin är friskt igen - då först är det dags att skaffa honom en kompis. Här på MiF finns erfarna marsvinsägare som kan ge dig alla råd du behöver om ihopsättning av två marsvinshanar. Men allting har sin tid. Är marsvinet krassligt ska det inte oroas och har han klarat sig utan kompis så länge, så står han säkert ut ensam, tills veterinären har friskförklarat honom.
#19 ställer viktiga frågor. Kanske kan det vara så att ditt nya torrfoder (när började du ge honom det?) får marsvinets mage att reagera? Berätta för veterinären om foderbytet!
Det är väldigt viktigt att marsvin äter och dricker. När de är sjuka kan de bli slöa och apatiska. Slutar ett marsvin att äta och inte äter något alls under ett dygn, så är det bråttom att få igång ätandet igen. Det finns extra näringsrikt flytande foder att stödmata med, ifall din hane inte vill äta. Veterinären vet vad som behövs.
Bra att du har sån koll på att ditt marsvin beter sig annorlunda! Att du uppmärksammar det på en gång är viktigt. Marsvin är nämligen väldigt skickliga på att dölja att de är sjuka.
Hoppas det går bra hos veterinären och att det inte är något allvarligt.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#23 Tack så jätte mycket för ditt svar! Som sagt så äter han hö och dricker vatten. Ibland skär jag ut mitten av en bit gurka och ger honom så jag kan vara säker på att han får i sig vätska. Foder bytet var för ca 3-5 dagar sedan. Jag bytte tillbaka till det gamla idag (söndag).
Jag tror han klarar sig jätte bra. Han har aldrig visat några som helst tecken på att känna sig obekväm eller ensam. :) Han piggnar till då och då och går för att äta hö och han dricker vatten. Jag ger honom lite gräs ibland när jag tycker att han inte ätit på ett tag och han äter det gärna. :)
Om någon är nyfiken på hur han ser ut så finns han faktiskt på youtube! http://www.youtube.com/watch?v=pZR2qd3jzp8
:D
så ur söt din gosse är😍
Efter ett långt besök så är vi äntligen tillbaka!
Benny blev röntgad och de hittade inga stenar eller något sådant. Hans urinblåsa verkade lite större än vanligt så de misstänker urinvägsinfektion och de har tagit blodprov som vi får höra mer om imorgon! Vi fick lite medicin till Benny och han är redan nu mer lik sig själv! :)
#26; Vad skönt att veterinärbesöket gick bra och att du tycker att han svarade bra på medicinen :) Härligt! Jag bor i Lund och är marsvinsuppfödare. Om du är intresserad av en kompis till din sötnos så småningom så har jag några söta bebispojkar till salu som du gärna får kika på. Jag erbjuder full support och är alltid tillgänglig för hjälp om det skulle behövas :) Hoppas allt blir bra för er!
www.saphiras.com
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Goda nyheter, Gehab!
Vad skönt att Benny mår bättre! Och vad bra att Onyxia uppmärksammat tråden. Hon är en av alla dessa trevliga och engagerade marsvinsuppfödare, som man kan hitta här på sajten.
Jag köpte våra marsvin av en annan sådan uppfödare. Det känns jättebra att kunna kontakta uppfödaren om det är något man behöver fråga om sina djur.
Kanske kan Benny få en go kompis om du kontaktar Onyxia. Jag kan gå i god för att hon är seriös. Det brukar gå bra att sammanföra en vuxen hane med en liten bebispojke.
Skriv gärna här och berätta om Benny och vill du fråga något annat om marsvin, så är du alltid välkommen här på MiF.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare