Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1631 ggr
Ellensmarsvin
0

Tandproblem, akut hjälp!

Min marsvinshona Safari 3 år tappade sina två nedre tänder för några veckor sedan. Eller rättare sagt tappade hon en del av varje tand så tänderna satt kvar, men de var korta(orsaken till de utslagna tänderna är för mig okänd). Tänderna växte ut och hon hade inga problem med att äta. Tänderna växte dock inte ut rakt, så toppen på båda tänderna var lite sneda. trots detta hade hon inga problem med att äta och höll vikten.

Nu plötsligen har hon fått svårt att äta. Hon försöker äta både hö och grönsaker. Och det går men hon äter väldigt långsamt. Sedan jag vägde henne sist (ca2 veckor sen) har hon tappat 100g(väger nu 900g).

Hur ska jag göra? Ska jag åka till vet och köpa Critical Care? Måste jag låta en veterinär slipa tänderna? Eller räcker det att stödmata så att marsvinet slipar tänderna själv?

Jag behöver hjälp nu! Jag är så orolig för min lilla tjej.

-Cissi-
1

Bäst är väll ifall en vett får slipa/klippa ner dom. (Kommer inte ihåg vad man gör på just marsvin

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Sandi92]
0

Det går att klippa tänder själv om man har en liten och vass tång. Man måste dock vara försiktig så man inte gör mer skada än nytta. Om du inte vill eller vågar detta så får du ta henne till en veterinär. Det brukar inte rätta till sig själv. Risken är att det bara blir värre.

idipidi
0

Om inte framtänderna ser väldigt fel ut nu så är det kindtänderna som är problemet. Det kan du i så fall inte lösa själv utan det krävs veterinär.

Ellensmarsvin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dålig kvalité men ni ser hur tänderna är slipade.

idipidi
0

Jag tror faktiskt inte att det är enbart framtänderna som är problemet. De kan äta hö, pellets, gräs och små bitar av grönsaker även om alla framtänderna är helt utslagna.

Undrar också vad marsvinet har mellan nosborrarna?

[tråkig]
0

Undrar samma sak vad har marsvinet näsborrarnr

Ellensmarsvin
0

Tack för hjälpen. Då blir det veterinären. Pricken mellan näsborrarna föddes hon med. Jag köpte henne i en djurbutik. Jag var precis som många andra förstadjurägare helt ovetande om hur dåligt det faktiskt är att köpa marsvin i en djurbutik.

Jag älskar henne över allt på jorden och hoppas med hela mitt hjärta att hon kan bli frisk igen.

Vet någon om det är ett stort ingrepp? Jag skulle inte klara av att förlora henne.

idipidi
1

Jag ska vara ärlig och säga att tandproblem är allvarligt. Dels kan det ibland vara svårt att få igång dem att äta igen efter att de varit sövda och är ömma i munnen. Smärtstillande och ren tvångsmatning är ofta nödvändigt. Dels är tandproblem en sådan sak som ofta kommer tillbaks, men det beror förstås på vad som är grundproblemet. Förhoppningsvis är det något som är lätt att åtgärda och som du upptäckt i ett tidigt skede.

idipidi
0

Om hon inte äter nu så är det definitivt tvångsmatning som gäller i väntan på veterinären. Marsvin blir snabbt dåliga om de inte äter som de ska.

Ellensmarsvin
0

Vi åkte till veterinären i Roslagstull, Stockholm. Safari fick sina tänder nedslipade och allt gick bra!

idipidi
0

Vad bra! Äter hon normalt nu?

Ellensmarsvin
1

#11 ja, hon återhämtade sig otroligt bra efter narkosen. Många marsvin äter inte efter narkos, men hon äter som om hon aldrig sett mat förut. :-D