Medfött hjärtfel?
Jag har en hane här hemma vid namn Bu som några av er kanske vet vem det är. Han är ca 9,5 mån och väger ungefär 686 dock efter lite gurka. ;) Foder består av fri tillgång till havregryn och hö. Sen får han olika grönsaker och nu grönt utifrån varje dag.
Men han känns benig över rumpan precis som en släkting till honom gjorde som jag ägt, som senare visade sig ha misstänkt hjärtfel och som aldrig gick att få upp i vikt vad man än gjorde. Den hanen blev aldrig särskillt stor men han blev ca 5 år och kunde inte vissla. (vet inte om det hängde ihop med ev. hjärtfel)
Nu har jag iallafall börjat fundera på om Bu kan ha något medfött hjärtfel eftersom hans morfar mest troligen hade det. Bu känns precis likadan i kroppen som Bobbo hans morfar gjorde.
Några tips eller råd?
Vill gärna höra mig för här inne då vi inte har någon veterinär som är kunniga på smådjur så jag vill inte åka in utan lite kött på benen. ;)
Någon som har erfarenhet av hjärtfel?
Har fått tag på Oxbowpellets och har tänkt se om det kan hjälpa Bu med hullet.
Inte jättemycket erfarenhet men känner till några marsvin som haft medfödda hjärtfel. Vet att ett symptom kan vara just att de är små och har svårt att gå upp i vikt. Rossel kan också handla om hjärtfel.
Jag vet att man gjort ultraljud och på så sätt ställt diagnos. Något marsvin fick äta hjärtmedicin, men jag minns inga detaljer eller hur det gick.
Hoppas det går bra för er!
Hur länge har du gett Bu något extra (som havregryn eller annat extra fett) för att få upp honom i vikt?
Vår lillkille är ganska liten överhuvd taget. Han har perioder då han är rätt benig över bakdelen. Sen går han upp ett tag och blir riktigt rund - hela bakre delen av kroppen ser ut som en semla. Det marsvinet är den som är mest fysiskt aktiv av de två - kutar runt som bara den under golvtiden t ex. Jag har ingen aning om varför hans vikt o kroppsform varierar. Men han har varit frisk och pigg hela vägen.
Har Bu visat något beteende som du känner igen från den där släktingen till honom som hade hjärtfel?
Att ett marsvin inte går upp i vikt kan väl ha rätt många orsaker? Det kan ju vara något annat. Om jag förstått saken rätt, så har du lång erfarenhet och har sett många marsvin. Kan du komma på någon alternativ orsak till benigheten?
Om hjärtfel hos marsvin vet jag ingenting. Så jag kan inte bidra med någon info om det. Är det inte rätt ovanligt?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag tror att hjärtfel är mycket vanligare än vad de flesta tror, men att det ofta förblir odiagnosticerat.
Bu har ätit någon typ av foder sedan han kom till mig eftersom han alltid varit liten och varit benig över bakdelen.
Hjärtfel for upp i huvudet när jag sett hans stamtavla och eftersom han har samma kroppstyp som Bobbo.
Bobbo blev dock 5år men var väldigt liten och kunde som sagt inte vissla även fast han försökte så kom det bara ett hest ljud.
Jag har varit med om en liten hane som kom till mig för ett par år sedan som bara en liten unge. Den hanen hade medfött hjärtfel och fick in vatten i lungorna och avlivades.
Han visar inga sjukdoms tecken förövrigt mer än just att han är benig över rumpan. Annars äter han och är glad. Säger inte mycket men det har han aldrig gjort.
#4 Aha, det är förstås för att de inte direkt fördjupat sig i studier av marsvins sjukdomar på majoriteten av veterinär-kliniker.
Men om du verkligen vill kolla upp det, så verkar ett ultraljud vara en bra idé. Du kan ju höra med din veterinär om de eller någon annan klinik du kan ta dig till utför sådana undersökningar.
Klappa lilla goa Bu från mig! Han är väldigt fin på de foton du lagt ut. Charmen liksom strålar ut från datorskärmen.🙂
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare