Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1260 ggr
Lollo86
0

Ihopsättning av hanar och honor.

Jag har lite frågor ang kastrering av hanar. Vad är för och nackdelar? Hur stor är chansen att nånting går snett under operationen? Jag antar att gas är bäst? Jag har två hanar som snart är två år och dom verkar gå varandra på nerverna nästan hela tiden. Dom springer på varandra och sätter på varandra väldigt ofta så det kan bli ett jäkla liv. Dom biter dock inte varandra å så vad jag har sett. Finns inga sår på någon av dom Jag har också tre honor, varav två är snart 3 år och en är runt fyra månader. Dom tjafsar också en hel del och det går absolut inte att ha alla tre i en transportbur utan att det blir bråk å pip. Det är inge galet slagsmål där heller men endel tjafs. De två äldre damerna är väldigt dominanta av sig. Jag läste nånstans att det kan vara bra för båda könen att ha honor och hanar omkring sig i flocken, att dom blir lugnare och skapar lite mer harmoni då. Tror ni att det skulle hjälpa att kastrera hanarna och ha dom tillsammans med honorna? Jag har funderat på detta ett tag nu och skulle bli väldigt tacksam för svar.

maijasjodin
0

Jag är inte proffs på det här men jag tror att hanarna skulle börja bråka om honorna? För att deras beteende ändras inte! Däremot skulle det kanske gå om du köpte en kastrerad hane och satte dit till honorna? Eller kastrerar en av dina och köper ny kompis eller säljer den andra! :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Maelis
3

Om du har råd kan du kastrera båda och sen ha två grupper med en kastrerad hane i varje. Den ena hanen får alltså ett damsällskap och den andra två. Du kan inte räkna med att kunna ha två hannar ihop i samma bur som det finns honor. Förstår om du fått mkt att tänka på… Hoppas du hittar en lösning som känns bra! Kastrering ändrar inte hanens beteende på nåt vis, enda skillnaden blir att det inte blir några ungar. Men det vet du kanske redan? Hur som helst så hoppas jag att du och marsvinen blir nöjda och glada!

Eulwen
0

Sätter du alla i samma bur kommer hanarna att slåss om honorna oavsett om de är kastrerade eller inte. Men kastrera och ge dem varsin flock så får du nog väldigt lyckliga marsvin. :-)

godisgrisen
0

Nä som flera påpekat så kan man inte ha två hanar i samma bur som honor oavsett om de är kastrerade eller ej. De kommer att slåss om damerna.

Eftersom jag fött upp dina honor och känner dem blir jag lite fundersam över om du kan ha råkat ut för en "krånglis". Det är så ovanligt med honor som tjafsar sådär hela tiden. Jag har inga som gör så men när Vilie och Umbridge bodde här såg jag ju att deras realtion inte var så harmonisk som man önskat. Jag hoppades och trodde att det skulle gå över eftersom de nyligen mist sin äldre kompis och just då höll på att lära sig leva utan henne. Jag antog också att de skulle lugna sig när de fick en ny ung kompis. Tydligen tjafsar de fortfarande? Jag funderar på om Umbridge är den som ger sig på de andra? Kanske hon skulle behöva en kastrat som höll henne på mattan faktiskt för det är en ovanligt bossig hona.

Fast det kanske inte är så farligt. De fick ju inte sår och att de inte kan sitta i samma transport är inte så konstigt det kan inte inte mina heller utan att gräla.

Pussa alla marsvinen från mig! Umbridges och Katlas kullsystrar Pansy och Kida ska till SM och ställas i pet.😃

Lollo86
0

Tack för alla svar!

att sälja en hane finns inte på kartan. alla som kommer hit stannar =) men det lät ju som en intressant ide att kastrera hanarna och dela upp honorna med en av varje.. hmm tåls att tänka på faktiskt.
Lite av grejen med att ha alla i samma var också att det blir en bur mindre att städa. men om det inte funkar så är det klart att jag delar upp dom.

#4: Vilken av dom är Umbridge? jag har råkat bytt namn på dom =) den svarta heter Vret och vitfläckiga Thundra. båda är ganska dominanta av sig men tror att Thundra är lite mer. Men du tror att kastrering på henne skulle hjälpa mer än om jag kastrerar hanarna och sätter in en av dom hos henne? 

åh du får hälsa alla syskon från henne :D hon är en lite sötboll. dock ganska rädd fortfarande men det har absolut blivit bättre och bättre ska det gå =)

Men jag fick aldrig något svar om nackdelar med kastrering. hur stor är chansen att pojkarna inte skulle klara det? =(

godisgrisen
0

#5 Umbridge är hon med bläsen. 😉Vill du att jag ska höra av mig till SMF registratorn för att se om hon kan leta rätt på deras försvunna reg.bevis?

Jag upplevde att Umbridge (Thundra) var på och härskade på Vilie (Vret). Vet inte om hon skulle funka bättre som honkastrat (det är inget ingrepp som ska göras utan medicinsk orsak tycker jag) däremot kanske hon är svår i flock om hon är så där mån om att sätta burkompisarna på plats hela tiden. Hon skulle kanske passa bättre i par med en kastrathane. Jag upplevde henne inte som hormoniellt bråkig.

Lollo86
0

Det är ingen fara med reg.bevisen. om du skulle springa på de nåndag så kan du ju skicka men annars är det helt okej =)

Jo Thundra är nog den som är mest dominant men Vret kommer inte långt efter. Men som sagt så slåss dom ju aldrig utan det är mest tjafs (som det kan vara om man bor flera kvinnor under samma tak) ;) men jag ska fundera mer på att kastrera pojkarna då. det känns ju inte som att det skulle kunna bli värre iallafall.