vad använder ni för underlag i era burar
vad för underlag använder ni underlag till era grisar?
1. spån
2. fleece
3. pappers spån
4. trov
5. annat material
Kutterspån. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Easyströ
Har även kutterspån hemma (VIDA), ifall jag inte får tag på Easyströ plus att kaninerna har det 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Spån eller fleece/badlakan. :)
Kutterspån från Granngården. Blev det mest prisvärda här, men oj vad det dammar :P Inte så det stör vare sig mig eller marsvinen, men det syns på möblerna :P Funderar på att testa något annat när balen är slut :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
jag själv fleecefilt hos Malte . Han nös när han hade spån och de skräpar också runt. Han nyser inte längre när han har filt i buren
Mina går i en hage med fleecefiltar ovanpå en presenning. Sedan har de en låda med papperspellets och spån som de använder som toalett. :)
Har spån som jag får från ett stall. Billigt… men dammar! Får torka av mina möbler varannan dag typ haha.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
smart nummer 6
Har man fleecefilt måste man ändå ha spån eller liknande. Det måste vara en viss del av buren som har "naturligt" material :)(rätta mig om jag har fel, men visst är det så?) Jag har bara spån :)
okej men vilket spån kan jag ha om min malte nyser när han kommer i spånet .
Jag köper mina spånbalar från XL bygg. Dammar inte👍
#10 Det sa jag ju i PM 🙂
Jag har bara spån i burarna. #9 Stämmer! 50/50
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
🙂
Jag har halva buren med toalätt som inte dammar, och andra halvan med spån eftersom att det är skönare för dem att ligga på ;)
Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com
Har man grisar som mår bättre på fleece, (vilket alla grisar jag haft och göra med gjort) tycker jag att man med gott samvete ska låta sina grisar gå på just fleece. Men då ska man också vara beredd på arbetet det innebär för att hållas rent, och inte låta marsvinen klampa runt i mängder med bajs.
Jordbruksverket säger att de i så fall ska ha hälften strö. Jordbruksverket säger också att marsvin får lov att bo i en bur på 45x70 cm.
Ställ in en bytta med storleken 45x35 cm med spån om hälften spån nu är så nödvändigt.
Själv har jag aldrig spån i buren när jag kör med fleece, jag har inte hamstrar i burarna som gräver gångar, utan marsvin som studsar högt och lågt av lycka när de får göra det på mjuk fleece. Vill de böka gör de det i höet.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#16 Mina är det ingen skillnad på hehe
Blixten & Lotus har fleeceunderlagen jag köpte av dig, men får byta väldigt ofta, så blir att vissa dagar har dem easyströ.
Men, märker ingen skillnad på mina, om de har easyströ eller fleece 😛
--------
Jag personligen tycker att fleece som underlag luktar väldigt fort, av egen erfarenhet. Men visst, har man marsvin som verkligen inte kan gå på något annat, så är ju fleece det bästa 🙂
#17 Jag får aldrig så mycket popcorn från mina som när de gått på spån ett tag och äntligen får fleece igen. Det finns inte en kotte i burarna som kan hålla känslorna i styr. ;)
Ja, att ha fleece i burarna är ett enormt arbete. Man måste verkligen själv njuta av fleecen för att tycka att det är värt mödan. Hade jag bara haft 2 marsvin hade det inte varit någon tvekan om saken, jag hade kört fleece rakt igenom, och jag hade inte ställt in något spån över huvud taget.
Nu varvar vi beroende på hur mycket tid jag har att sköta om burarna.
För att själv trivas med fleece vill jag byta varannan dag. Man kan inte vänta 7-10 dagar som med spån.
#18 Ja kan nog skilja sig mellan marsvinen, för jag har testat både spån, easyströ och fleece som underlag, men ingen märkbar skillnad hehe allmänt glada ändå att det är nystädat 😉
Nej jag måste i princip byta varje elller varannan när jag väl har det. Plus då sopa upp bajset 2-3 gånger/dag 😛
Men gammelskrutten här hemma, uppskattar det så, får stå ut hihi 😛
Mina grisar "poppar" också gärna när de har fleece eller ett mjukt badlakan som bottenmaterial. Däremot har jag alltid spån i hö-lådan och där gör de ju den mesta av sin "business" också så det är bara att tippa ur den när det behövs och fylla på med nytt spån. 🙂
Jag kommer ha fleece i hela buren för de blir ju inte skitig så mycket mer en från cesse sen. Även om inte lagen säger så ! Och Maltes tassar mår ju bättre av att gå på fleece . de gynnar ju också att de inte dammar. För jag vet min gris bäst inte dom som har gjort lagen!
#21 Dock finns det dammfritt underlag också.
Och fleece är ganska nytt att ha i buren och lagen är ganska gammal 🙂
Kan tänka mig att lagen kom till för att marsvinen skulle ha någon form av underlag, inte gå direkt på burbotten eller på tidningspapper t. ex.
Jag står själv i valet och kvalet hur jag ska göra. Vill testa fleece, men samtidigt blir det ju mycket tvätt osv. Men samtidigt, med spån och svarta möbler blir det ganska mycket dammande också :P
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Ja just nu skiter jag i den konstiga reglen . :-) ja de finns de men vill ha flecce för att också gynna tassar :-)
#24 Konstig regel? Nej lagen är inte konstig, bara det att det har kommit från "nytt" underlag sedan den gjordes 🙂
Många processer för att lagar ska ändras nämligen.
Ja ibland får man bortse lite från lagen, om det gynnar just det djuret bättre 🙂
#23 Det stämmer. Lagen om strö innebär att marsvin ska slippa gå på burbottnen, tidningspapper, galler eller liknande. De ska ha något som suger upp urin och håller deras fötter rena och fräsha. Dock gör ju fleece detta (genom att man har ett lager uppsugande material som frotte eller tidningspapper eller dylikt under fleecen) och genom att man sköter städningen av pluttar som man bör.
En dag kanske någon från JBV kan ta sig tiden att studera hur marsvin på fleece mår, och vilka fördelar hälsomässigt det innebär, och skriva in fleece i lagen.
Ja de blir skapligt av spån och Malte nös när han kom ner i buren för dammet i spånet så de var också därför jag tog bort de. Så nu nyser inte Malte mer . även cesse har inte spån i sin bur kom jag på utan tre handdukar och en toa som han gör sina behov i :-)
#27 Ja det är tur att de flesta kaniner är så duktiga att de går på toa 😛
ja verkligen😛
#27 har du handuk hos din kanin? Tror inte det är så bra för då kan den äta de "snören " som handuken är gjord av, har läst att de kan bli dåliga av det. Då är det bättre med fleece som du har hos ditt marsvin :)
Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com
ja men har tyvärr ingen fleece hemma så får väl lägga in en bit av fleece som är kvar som han kan bitta på . Har bara en liten bit kvar får väl byta till kutter spån i morgon. 🙂 viste inte att de kunde dö av tråd
marsvin måste någon gång per dag gå på hårdare material * synd att inte lagen säger det… detta är JÄTTE bra för dom då dom i naturen INTE går på mjuk material hela tiden… hemma ser man lätt skillnad på dom som gått på hårt material och dom som gått på mjuk dom som går på mjukt får valkar på hälarna och lite på framfötter sedan "viker" sig framtassen utåt så klorna inte tar i med toppen utan sidan av klon detta är p.g.a mjukt material så som spån fleece med mera. medans man kan kolla på dom som gått på hårdare material ca 1 timma per dag springer på "tå" vilket gör att klorna slits normalt inga valkar varken fram eller bak och tassen "viker" sig inte i sid led detta är då vanligt hos dom som gått länge på mjuk (vi snackar år asså) så frågar ni mig så ska man inte ha mjuk över hela utan mest som en sov hörna eller att man låter dom springa fritt någon timma ute på golvet för att få super fina fötter som används som dom ska :)
Inlägget är redigerat - svordomar är INTE okej enligt sajtens regler.
De ända hårda material jag har hemma är spån som han nyser av #32 - pappers spån är svin dyrt i längden för mej även om Malte bor i galler buren . Jag själv som ägare ser de lönsamma med fleece. 1.de är mjukt att gå på 2.de dammar inte alls 3. De är biligt 4.de orsakar inte cancer som vanligt burspån göe 5. Tycker att de ska ändra lagen ! De är de som jag tycker fleece:-)
Jag använder kutterspån i mina burar av flera anledningar. Främst för att det utan tvekan är det billigaste alternativet och för att det också är det som jag upplever lättast att mocka och hålla fräscht. Eftersom jag har ca.30 marsvin måste jag använda ett billigt alternativ och det måste vara smidigt att hålla rent eftesom jag är tvungen att mocka burarna var tredje dag för att det ska vara fräscht i mitt hem. Jag har nu en bra kontakt med en firma som kör en hel pall spånbalar hem till mig vid behov, det är oerhört smidigt.🙂Visst dammar spånet men det är absolut den enda nackdelen jämfört med andra underlag jag testat, eller bestämt mig för att inte testa för det känns jobbigt eller dyrt. Jag kan säga att jag är jättenöjd med spånet och kommer antagligen aldrig att byta ut det. Största fördelen är lukten, spånet i sig luktar fräscht mockar man bara sina burar regelbundet maskerar spånlukten kisslukten och man kan ha 30 eller fler marsvin i en lägenhet utan att det luktar.
När det gäller fleece tror jag som #23 att lagen är uppbyggd så för att marsvin ska slippa ligga på bara tidningspapper el. liknande. Jag tror fleece kan vara trevligt för marsvinen, säkert trevligare än spån men för ägaren är det mycket mer jobb. Har man många marsvin är inte fleece ett fungerande alternativ eftersom man måste städa oftare och personligen skulle jag bli helt hysterisk av att pilla bort allt hö från tyget.😉
Jag tror inte att det finns några rätt eller fel här. Jag tror vi kan få välja lite själva vilket material som passar. Det viktigaste är att hålla burarna rena och att både marsvinen och deras människor känner sig nöjda med underlaget.😃
Något man inte ska glömma är golvtid. Jag har burar i olika storlekar men alla mina marsvin får golvtid minst var tredje dag. De som bor i mindre burar får komma ut oftare än så. När jag är hemma springer det nästan alltid marsvin på golvet. Jag upplever det som att de tycker att det är så skönt att stäcka ut och springa på ett fastare hårdare underlag då och då. De kan inte springa på samma sätt i det mjuka spånet. På min rastyta lägger jag ut ett överkast som får fungera som halkfri löparbana. Det är också nyttigt för marsvinen att göra andra saker än bara sitta i sin bur hela tiden. För mig och mina marsvin är mycket golvtid ett måste. Det fungerar även om man har många marsvin.
ja gillar flecce för de inte skräpar ner och när jag ska flyta hem igen till mammas särbo så vill jag ha rent i mitt rum där för här är de ofta skräpigt tack vare allt spån och hö som finns inne i mitt rum men får stor städa ofta. Jag kommer sen ha allt där nere i källaren mat och spån till cesses toa och hö så skräpar de inte alls så mycket som nu . Jag vill ta hand om mina djur så bra de bara går. Om jag inte hade bryt mej att malte nös när han kom ner i sin bur när han hade spån så hade han ju fortfrande fått gått i spån och nysa när han kom ner🙂
#33 Spån orsaker inte cancer.
Och papperspellets (toa-lätt antar jag att du menar?) är inte dyrare än den spånen du har använt dig av innan 🙂
Okej 😄
Har också hört babbel om att vanligt kutterspån ska vara giftigt och kan ge massa sjukdomar och blabla.. skitsnack tror jag.
Ni med fleece, är det inte svårt att städa? Samt tvätta?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nej de är inte så krånligt tycker jag ser mest fördelar en degativt
#39 Degativ? Menar du negativt?
#38 Ja jag tror med att det är skitsnack. Då hade mina djur varit sjuka för länge sedan, alla dem jag haft genom åren.
Jag har fleece ibland. Jag sopar upp bajset 2-3 gånger/dag och byter ut den efter 1-2 dagar för det luktar så snabbt tycker jag. Det är därför jag inte har det så ofta (är bara en bur dock)
negativt jag och stava går inte ihop ;)
För det mesta kutterspån, ibland torv blandning. :)
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Använder kutterspån :) Har provat fleece, men det blir så äckligt och luktar hemskt efter bara någon dag 😐Sen blev filtarna aldrig normala igen. De hade fortfarande kissfläckar efter flera tvättar. Sen fastnar allt i filtarna. Har jag har lakan i deras hage och det funkar jätte bra :) Det är bara att skaka av sen är det redo för användning igen.
okej 🙂 ja som tur är så får man tycka om fleece
Det verkar som att många har bara spån till sina marsvin men jag upplever att mina marsvin tycker om att mysa i Goa fleecefiltar och mysbäddar. Funderar på att senare istället för spån prova med endast handdukar underst, sen fleece och över det mycket halm och hö.
#45: Det var en väldigt gammal tråd du har väckt till liv. Vill du diskutera underlag så tror jag att du får fler svar om du startar en ny tråd.