Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 5961 ggr
Currymarsvin
2008-08-13 20:02

Skarva våtrumsmatta?

Nu är jag i full gång med bokhyllebursbygget. Bestämde mig til slut för att täcka botten med våtrumsmatta som ska gå upp ca 5 cm på kanten. Då stötte jag genast på problem i form av att få till hörnen. Hur har ni andra gjort? Hittar inget om detta i gamla trådar. Har ni skurit ut som en trekant och sedan fogat ihop hörnen? eller bara "korvat" ihop allting?

Och hur fogar man ihop ett hörn? Genom att smälta ihop det på ngt sätt eller vad? Har för mig att det brukar se ut så i badrum…

Hjälp!

Annons:
Abico
2008-08-13 21:09
#1

Mamma var ju då våtrumsmattefixare i mina burar ^^ Men jag tror att hon skar bort en "fyrkant" i varje hörn, så att det går att vika upp sidorna mot varran. Förstår du hur jag menar? ;P Annars får jag ta en bild…
Men det är inte helt tätt i mina hörn och jag tror inte att det behöver vara helt 100% tätt heller. Har man gott om spån i och byter regelbundet så ska det ju inte bli så blött att det rinner igenom ev. springor. Jag har haft min bur i bruk i snart ett år och inte haft några problem alls med att det inte ät helt tätt i hörnen.

Hanna 

Currymarsvin
2008-08-13 21:30
#2

#1 Ok, det var ungefär så jag hade tänkt. Men att fästa sidorna mot varandra på något sätt. Även om det inte rinner igenom så kan de ju ibland kissa upp på väggarna, dessutom tror jag att det kanske kommer in spån och sånt innanför då? Har du inga problem med det?

Jag skulle alltså vilja göra så, men på något sätt fästa ihop sidorna. Någon som har gjort det?

paronskrutten
2008-08-13 21:32
#3

om man gör en skåra i varje hörn kan man ju vika den över, så att det bildas ett hörn, och sen limma/silikona igen..

Helena

Currymarsvin
2008-08-13 21:39
#4

#3 Har du använt något speciellt lim eller silikon? Är inte silikon giftigt?

paronskrutten
2008-08-13 21:42
#5

Till min bur använde jag trälim, haha, men jag har vaxduk.. mina tjejer gnager inte på det. det finns väl giftfritt silikon? *osäker*

Helena

Abico
2008-08-13 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag fäste min platsmatta med dubbelhäftande tejp för mattor eller liknande… ^^ Funkar superbra och den är jäkligt klistrigt ;P
Det har skvätt in lite spån ovanifrån och lagt sig bakom, men det går att pilla bort eller också får man sätta dit en till tejp högre upp så att det inte kan trilla in.

Skickar med en bild också, som du ser så har det släppt lite i kanten där - jag har inte tänkt på det tidigare utan först nu när jag gick dit och tittade efter ;P Men jag ska ta och sätta dit en till tejp.

Hanna 

Annons:
FeliciaS
2008-08-13 23:23
#7

Jag har faktiskt gjort exakt som Hanna, eller hon har gjort exakt som mig (hur man nu vill tolka det) ^^,
Allt som står i #1 och #6 stämmer exakt in på "min" (grisarnas) bur med - förutom att jag har haft den i 1,5 år då =P 

#6 Jag brukar damsuga lite bakom kanten (det som man kommer åt) så spåndammet sugs upp ;) Väldigt effektivt må jag säga!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
2008-08-14 00:58
#8

#7 - Tss… Här har inte kopierats inte ;) Hurvida mamma inte snott någon idé från dig ^^'
Dammsuga! Tack för förslaget. Jag såg också att spånet fastnat i tejpen -.-' Så jag ska pilla lite och sätta dit en till tejpbit vid nästa burstädning.

Hanna 

lomsen
2008-08-14 09:33
#9

vi satte också fast med dubbelhäftande tejp men högre upp och klippte i hörnen och lade silicon där, de har inte gnagt och dött än iaf av det, det funkar jättebra, men så är min älskade man duktig också!

idipidi
2008-08-14 12:19
#10

Vi har använt giftfritt silicon. Det man ska passa sig för är silikon för våtrum, de innehåller mögelgifter som absolut inte är bra för marsvinen att få i sig. Akvariesilikon brukar fungera utmärkt.

Sannich
2008-08-14 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#6 Haha, du har nästan lika dan matta i din bur som jag har i min. :)

Så här gjorde jag.

Som ni ser på bilden, så slutar mattan som kommer från långsidan en bit in på den korta, sen tog jag bara häftpistolen och sköt fast kanten, sen veck jag bara upp den liggande kanten (det som syns som vitt på bilden) och häfta fast den med.

Kommer nog att byta ut mattan efter några år, då urin är frätande, och mattan är ändå av plast. Så därför valde vi att häfta fast mattan, svinen får inte bort dem men det får vi, samt att jag har klätt in hela insidan, inte bara en bit upp.

FeliciaS
2008-08-14 13:09
#12

#8 Lite lustigt att vi har gjort exakt likadant utan att berätta det för varandra ;)

#10 Jag har använt giftfritt silikon att täta överdelen med (skarv mellan våtrumsmatta och plywood samt plexiglas.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Abico
2008-08-14 14:56
#14

#11 - Mycket smart gjort måste jag säga. Och himla snygg matta ;P

Hanna 

Currymarsvin
2008-08-14 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tack för hjälpen allihop! Akvariesilikon och tejp är inhandlad och i morgon ska buren förhoppningsvis bli klar. Tar kort och visar när den är färdig. Curry och Kummin tackar och bockar!

FeliciaS
2008-08-14 22:51
#16

#15 Så söta <3 Så lite så, vad skoj :) Ser starkt fram emot bilder (psst.. lägg in fakta och bilder i tråden "Bilder och fakta, endast hembygda burar" eller vad den nu heter - ligger under "Boende") ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Currymarsvin
2008-08-14 23:39
#17

#16 Japp, det gör jag! (Är du lite trött på nya trådar eller? Glad)

Och ja, de är sötast i världen!

FeliciaS
2008-08-14 23:45
#18

#17 Haha.. Du kan inte ana -.-' Nejdå (eller jo förvisso), men det skulle vara skoj att ha alla samlade ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

deluxe
2009-03-05 11:32
#19

Åh nej. Jag tror att vi använde silikon som är avsett för våtrum. Stod och kollade i affären men hittade ingen skillnad på alla olika varianter så till sist tog vi bara en. Stod ingenting om att det var varken giftigt eller giftfritt :(

Men hur stor är risken att dom gnager i skarvarna? För det är väl bara giftigt om dom äter det isåfall. Kan det räcka att lägga en vaxduk över så att dom inte kommer åt det?

Upp till toppen
Annons: