Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 956 ggr
Chinesecrestedlover
2018-10-21 15:47

Bord (att placera hemmabygge/bokhyllebur på)?

Hej!

Någon som har något tips till mig…börjar bli tokig på allt googlande utan direkt framgång, haha. Jag skulle vilja få upp mitt framtida (så snart jag har bestämt mig exakt hur jag vill göra så) burbygge på något…så de små grisarna kommer upp från golvet. 

Tanken var från början att ha de på golvet…men efter en del funderande (och p.g.a. att jag i nuläget har grisarna på golvet och inte tycker att det blev så bra…får ont när jag städar osv.) så har jag kommit fram till att det vore bättre att få upp de på någon typ av bord. Kommer bli en rejäl bur och borden behöver därmed vara ganska stora…men inte för stora (så de inte får plats där jag ska ha buren😉). 

Borden behöver vara runt 80 cm breda…alternativt några cm mer (vill ju inte att buren ska "ramla av") dock inte så mycket mer för det tar bara onödigt mycket plats då (och har redan svårt att fatta hur jag själv ska få plats hemma med detta bygge, haha). Längden på borden behöver vara ca 180 cm (alternativt 120 cm  om jag använder mig av flera bord), kan ju vara något längre men de får absolut inte överstiga 190 cm. 

Helst vill jag att de inte ska vara tokdyra…vilket gör att jag har haft svårt att hitta borden med stort B. Gärna vita (eller trärena så att de är enkla att måla vita alternativt mörkare "antikträ-look"), helst fina ben (eller att man kanske kan byta ut bordsbenen?). Vill helst lyckas få buren att passa in någorlunda med den inredning/stil jag har i min lägenhet och eftersom jag har möbler i 1700-tals stil (rokoko/gustavianskt) så är det lite trixigare, haha. 

Typ. något sånt här skulle jag vilja ha (men inte oval bordsskiva etc. då)… I den perfekta av världar då…kan absolut tänka mig att kompromissa Skrattar Vill dock absolut inte ha något "supermodernt" med rostfritt stål eller nåt…det kommer inte se bra ut hemma hos mig.  

https://images.lauritz.com/images/3F79E26351CA3A42D835045D5315AE89?width=300

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/cdn-prod.refurn.se/uploads/image_153401/big_IMG_6611.JPG

https://www.nilssonsisvedala.se/media/catalog/product/cache/image/e9c3970ab036de70892d86c6d221abfe/m/a/matbord-chic--white-oldish-grey-180-new-england-matbord-merhemma--2-.jpg

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70221423/

Hjälp tack 😃 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Namiko
2018-10-21 16:17
#1

Skulle det gå att sätta ben på själva buren? Det kanske är lättare att hitta ben som passar än bord i både rätt stil och storlek.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Chinesecrestedlover
2018-10-21 16:34
#2

#1 Hmmm…vet inte…beror väl lite på vad jag väljer att använda som bur. Velar lite mellan två olika lösningar för tillfället. En billigare och en dyrare. 

Dock är båda mina lösningar bokhyllor…och dessa brukar ju tyvärr ofta ha en väldigt tunn baksida (vilket ju blir botten av buren)…så jag misstänker tyvärr att det inte skulle bli så stabilt. 

Problemet är att jag inte kan skaffa stora träskivor för att byta baksidan/botten (har inte körkort så skulle vara omöjligt att få hem de själv och det kostar löjligt mycket att få hemskickat…plus att jag inte har möjlighet att såga till de efter mina mått heller). När jag började fundera kring burbygge så involverade planen stora skivor av trä och pallkragar…men har fått tänka om p.g.a. svårigheten att få hem materialet osv. så nu lutar det åt en "bokhyllelösning".

Namiko
2018-10-21 17:23
#3

#2 Du kan stadga upp botten med brädor, eller som i den här lösningen, hyllorna från bokhyllan och sätta fast benen på dom.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Chinesecrestedlover
2018-10-21 17:39
#4

#3 Hmmm…igen😂 Bara för att du skrev om hyllor…så kom jag på att den billigaste varianten (som jag funderar på att bygga bur av) inte är en bokhylla, haha😞…det är en garderob så den saknar hyllor…men brädor kan kanske gå🤔. Den dyrare varianten har dock hyllor (det ÄR en bokhylla, det är jag säker på😉).

kalindas
2018-10-25 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Jag byggde min bur på ett gammalt soffbord. Satte sen hjul på soffbordet.

/Elisa

Chinesecrestedlover
2018-10-25 18:48
#6

#5 Ett soffbord blir dock alldeles för litet för buren jag ska bygga, de behöver som sagt vara ca 80 cm djupa och runt 180 cm långa. Blir väldigt många soffbord i så fall 😉 Min bur kommer ha mycket golvyta men inte vara så hög dvs. inga våningar och liknande.

Annons:
kalindas
2018-10-26 09:39
#7

#6
Lita synd att IKEAs lack möbler bara är 55 djupa. Annars är ju de borden lätta och smidiga. Du skulle kunna sätta 3-4 efter varandra och med hjul på. Fast om du kan tänka dig smalare men längre så funkar de ju.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/09063/

/Elisa

Chinesecrestedlover
2018-10-26 14:55
#8

#7 Nope…måste vara 80 cm djupa minst och så skulle det bli väldigt många bord med väldigt mycket skarvar för att komma upp i den längd jag behöver ha…så det skulle bli mer krångligt än smidigt. Dessutom med tanke på att de är så låga så skulle det inte förbättra speciellt mycket mot att ha buren direkt på golvet = skulle fortfarande få ont vid städning osv.

kalindas
2018-10-26 15:30
#9

/Elisa

Upp till toppen
Annons: