Lag på yta i transport?
Nu har jag letat och letat och letat.. i ett par timmar har jag bläddrat mellan Artiklar, trådar, google och diverse platser, men nu ger jag upp. Hjälp… :D
Jag försöker ta reda på vilka måttbestämmelser som finns gällande transportburar. Hur stora ska de vara? Hur stora bör de vara? Hur stort är 2 fack i en duvtransport?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Om du tittar i kommentarerna till den här artikeln så finns det där: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714fabb9cb462239062b3f-vad-sager-lagen-om-marsvin
2 fack när jag kollar på Tropicstallet är 24x31x23, orkar inte springa & mäta i garaget just nu ;)
Vad dom ska ha kan inte jag heller hitta något om.. Vad dom bör ha är väl så stort utrymme som möjligt..
Ibland går det kanske inte alltid att tillgodose med det stora utrymmet, alltid mycket hö & grönsaker oavsett tycker jag :)
#1 Läste just kommentarerna, där fanns ju måtten :)
#1 Tack, jag hittade inlägget!
Marsvin över 550 gram, 360 cm², lägsta höjd 15 cm.
Vad kan då detta bli i vanliga mått..
25x15 cm.
Hur kan det vara möjligt?! Säg att jag räknat fel?
#3 Fanns måtten också? Jag stannade vid listan med kvadratcentimetrar och trodde jag var framme.
Nä hittade bara kvadratcentimeter måtten & där tar min matte slut, tänkte jag väntar på någon annan som räknar ut det :)
#6 Okej, jag kollade på idas buruträknare och fick fram 0,37 kvadratmeter på 25x15 cm. Så då är det lagligt då. Jag funderade på en 36x26 låda jag har, men tyckte att den såg väldigt liten ut och trodde inte den skulle vara laglig.
#7 Tycker 36x26 låter ok & laglig verkar den ju vara med råge :)
#8 Ja det verkar den ju vara då. 19 cm hög, så den klarade ju höjden med. Känns dock lågt. Tror du duvtransporterna är högre än så?
Duvtransporten är 23, ska springa & dubbelkolla :)
24x30x22 fick jag två fack på min duvtransport till..
Kan länka författningen som berör föreskrifter för djurtransport här i tråden, så att de som är intresserade lättare kan finna den:
Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur
Det är förresten en nyare författning än den som diskuterades i mitt inlägg i länken i #1. Minimimåtten för marsvins transportbehållare är demsamma, men andra paragrafer jag diskuterade där kan ha förändrats. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.