Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 749 ggr
Mswunderbaum
0

Ni som har hanar

Här kommer frågor till er som har hanar.

Jag ska skaffa två marsvin i november, och är fortfarande lite osäker på om jag ska ha honor eller hanar. Hanar verklar vara med social och framåt, av det jag har läst.

Jag har läst på mycket om marsvin på internet (har även haft marsvin förr), och läste att på hanar så behöver man rengöra något som på engelska heter "grease gland". Det verkligar vara en riktigt snuskig procedur :/

Är det något ni varit med om?

Sen undrar jag ifall ni har haft problem med bråk mellan två hanar?

Jag ska inte ha någon flock, utan endast två stycken.

Ha en bra kväll!

Fridaaaa
1

Jag har 6st hanar 🙂

Rengör inget på mina hanar mer än Talgkörteln ibland, (sitter ovanför "svansen" där bak) Men tar jag bara med lite yes-diskmedel. Undra vad det är som de menar man ska rengöra? Verkar vara just Talgkörteln, när jag kollade youtube. Och det är inte snuskig procedur, i mitt tycke🙂 Om dt på youtube stämmer med talgkörtel

De kan tjabba vid slyngelåldern, men annars inga problem 🙂
Vill du bara ha marsvinen 2 och 2, fungerar hanar likabra som honor ^^,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mswunderbaum
0

Tack för svar :)

Vad mysigt med sex stycken smågrisar! Tyvärr har ja bara plats för två ;)

Hur ofta behöver man rengöra Talgkörteln? Och hur rengör man den?

Jag antar att den är en "grease gland" som ja skrev om. Sök gärna på de på google så får du se ifall det är samma grej som jag menade :)

Har du haft honor också? Isf, vad upplever du för skillnader mellan könen? :)

Mswunderbaum
0

Hittade en superbra tråd om hur man rengör sitt marsvin, där det också stod hur man rengjorde Talgkörteln :) Så ja får ta hjälp av den när det är dax att bada dom :)

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71590db9cb4622440694e8-att-bada-sina-marsvin

Mswunderbaum
0
Fridaaaa
0

#2 Ja det är mysigt hihi

Jag rengör som sagt enbart vid bad, 2-4 gånger/år, på vissa oftare om det behövs, har ett marsvin som har hopplös talgkörtel.
Tar yes-diskmedel, gnuggar in, låter "verka" en stund, sedan ta bort med t.ex handduk.

Ja jag sökte på google, då kom bland annat videos på youtube upp 😉

Japp har jag haft. Nja ingen större skillnad, är så individuellt, inte i könen, som jag har erfarenhet av 🙂

Mswunderbaum
0

Okej. Det var ju inte alls nå snuskigt eller tidskrävande :)

Jag får se va det blir för kön på dom, jag lär nog falla för några individer, sen får man se vad dom har för kön ;)

Fridaaaa
0

#6 Ja det märker du 🙂

_Charlie
2

Jag måste säga att jag blir förvånad över hur smutsiga en dels hanar verkar bli på Talgkörteln. Jag har nämligen aldrig rört någon av mina hanars talgkörtlar mer än normal pälsgnuggning med schampo vid de vanliga baden, och de är varken smutsiga eller illaluktande. ;)

Enligt min erfarenhet, (ett 50 tal marsvin genom åren), är hanar överlägset mer sociala och lugna än honor. Allt är givetvis individuellt, någon har haft en hona som var dunderlugn medan en annan har haft en stissig hane, men här har det aldrig slagit fel.

Alla hanar har stått still vid upplock, stått still vid kel i buren, nästan somnat ståendes när man kommer och kliar i pannan, och varit enormt mer kontaktsökande till människor än vad någon av mina honor har gjort.

När jag får frågan av köpare om de ska välja hanar eller honor svarar jag hanar, alltid. Det finns för mig bara en anledning till att välja honor, och det är om man tänker ha fler än två.

(Jag älskar mina honor, även om det inte låter så i mitt inlägg. Men hade jag bara haft marsvin för sällskap hade de alla varit hanar. ;))

Mswunderbaum
1

Tack snälla du för ett bra svar! :)

Det du skriver bekräftar det jag redan trodde genom mitt forskande på nätet. Självklart kan det som sagt variera mellan marsvin till marsvin, men jag tror faktiskt att hanar i sin helhet är socialare och mer kontaktsökande än honor.

Ditt inlägg har fått mig att ta beslutet om att definitivt skaffa hanar istället för honor! :)