Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 669 ggr
Misarn
0

Speciella sjukdomar för hanar?

Jag satt och läste lite på en marsvinsuppfödares hemsida, då det finns ett han par som fångat mitt intresse lite extra, och en sak som slog mig var att honor har sjukdomar just för att dom är honor, så som äggstockscystor och livmodertumörer. Men har hanar några sjukdomar som är bara för hanarna?

guineapigsrgreat
0

Inte vad jag har erfarenhet av. Hanar kan ju däremot samla på sig klegg runt snoppen som kan skava sönder den lite, men håller man bara rent så är det ingen fara!

Misarn
0

#2 är det enkelt att rengöra, eller är det sådant som kan stelna?

Mirinda
0

Vår ena hane fick pungbråck. Men det är en väldigt ovanlig åkomma, så det behöver man knappast oroa sig för att ens hane ska få.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

idipidi
0

Inte speciella sjukdomar vad jag kan komma på, men andra nackdelar. De kräver mer tvätt av Talgkörteln och könet. Det är vanligare att hanar än honor börjar bråka och få en strulig relation till sina burkompisar. De trivs bäst i par, vill man senare skaffa ett till marsvin så är det alltså svårare. Grus och stenar i urinvägarna kan också bli allvarligare för hanar än för honor då de inte har lika lätt att kissa ut grus.

bohan85
0

Impact rectum är väl vanligare på hanar

guineapigsrgreat
0

Det är inte alls svårt att tvätta. Pröva att tryck försiktigt alldeles ovanför öppningen så kommer du att känna snoppen innanför. Det kommer ut om du trycker lite grann. :)

Misarn
0

Vad är impact rectum?

Misarn
0

Vilken bra sida, lite synd att den är på engelska men bra träning där med :-) då vet jag vad Impact rectum innebär, är det vanligt att hanar får det?

bohan85
0

vet inte hur vanligt, de får det lättare när de blir äldre