Arken zoo lidköping
Efter dagens syn tillsammans med andra händelser på arken zoo i Lidköping fick jag nog av butiken. De är säkert mycket kunniga när det handlar om hund och katt, men när det kommer till gnagare är de helt ute och cyklar. För det första har jag fått gå tillbaka 2 gånger med Hö som varit mögligt och har vid ett tillfälle fått informera personalen om att de flesta av deras höpåsar blivit angripna av tusentals flugor (köper numera av bonde istället). En vän köpte en gång två gerbiler av dem som skulle vara hanar, vilket de inte var utan helt plötsligt fick honan ungar. När detta informerades såg ägaren inte alls förvånad ut Och detta var nog inte första gången det hände. Djurhållningen är inte heller bra. Kaniner och marsvin Går ihop där alla får dela på 1 hus. Samtidigt ser jag allt för ofta att marsvin säljs en i taget och jag börjar undra om personalen ens har kunskapen om att marsvin ska vara minst två. (detta är inget jag kan bevisa däremot). Trots butikens flera nackdelar fick jag nog efter idag, när jag fick syn på att en marsvinsunge låg uppburrad, apatisk och i ett riktigt dåligt skick. När jag gick fram till personalen och sa att marsvinet inte mådde bra fick jag svaret: Vi vet, men vi har grejat med oljor. VA????
Ska försöka att vara snäll med mina ord här.. *.. HUR SER MARSVINET UT? var den svart? med lite vitt i ansiktet & liten?
jag bor nämligen i Lidköping, Och köpte två marsvin där för kanske 20 dagar sedan. läs min händelse här http://marsvin.ifokus.se/discussions/51f9b01ece12c412be0015a4-alla-maste-lasa
Jag sa till dom att dom måste hålla koll på marsvinen, för detta FÅR inte hända en gång till. Om de är de marsvinet som jag lämnade tbx (pga de var en hane) å jag kunde inte tillåta den gå tsm med min hona är hemma. men om de är de marsvinet sa jag till massa saker som dom skulle göra för de marsvinet. att den var underviktig och MÅSTE bli handmatad. Och att dom måste hålla koll på vikten. Jag har varit så orolig för hur de har gått för honom. Och om de är de marsvinet. Då kommer jag gå dit direkt och prata vett i dom ! Och antar att dom inte fattar andra gången heller. om den är i så dålig skick. kommer jag absolut köpa den, så den får ett bra hem!.. Dock kommer ju en annan stackare ersättas. men men.. stackars marsvin.
men jag pratade vett i dom den dagen detta hände för mig. men de verkar som dom inte fattar.. nu är jag riktigt förbannad.
Men som sagt, hur såg de marsvinet ut? den var svart med lite vitt på nosen. Kan skicka bild om de behövs för de har jag på min mobil.
/Inlägget redigerat på grund av svordom vilket inte är tillåtet
~
Jag var inne på Arken Zoo i Häggvik/Stinsen förrförra veckan och de sålde ett "marsvinspaket" med allt man behöver: där ingick ett marsvin samt skitmycket burtillbehör. Tog en dålig mobilkamerabild och tänkte maila någon ansvarig och klaga. Påpeka att jag gick därifrån till en annan djurbutik pga det. Bör jag skicka det mailet? Har nämligen ingen möjlighet att gå dit och följa upp och se om de ändrar marsvinspaketet på något sätt.
(Förlåt om jag snor tråden lite, men det är ju ändå Arken Zoo så det verkar vara ett utbrett problem i kedjan.)
Ring länsstyrelsen och gör en anmälan. Det går bra att vara anonym om det önskas.
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/djurskydd.aspx
Här över är en länk till Länsstyrelsen i Västra Götaland och deras sida om djurskydd. Nummer för att göra en anmälan står högt upp på sidan till höger.
Jag föreslår att ni staplar upp på papper allt ni vill ta upp, så att ni inte i stundens hetta glömmer bort det.
#2 Annonsen gäller alltså _ett_ marsvin? Då tycker jag att du mejlar dem med en hänvisning till att det är lag på att marsvin skall hållas minst två och två. Du kan ju skriva att du tycker att de som djuraffär borde syfta till att lagen följs och att djuren mår bra i sina nya hem.
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714fabb9cb462239062b3f-vad-sager-lagen-om-marsvin
Här ovan är en länk som kan vara intressant för alla i tråden. Där tas lagar gällande marsvin (kaniner och gnagare) upp på ett enkelt sätt. I båda fallen kan ni ju hänvisa direkt till L80 (t.ex. gällande att marsvin skall hållas minst i par).
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Arken Zoo´i jönköping är underbar de tar väl hand om sina djur för utom en gång då mitt ena av alla mina marsvin jag köpte där i från satt själv tack vare att han försvann så säljer hon inte marsvin mer
#2 du får gärna PMa mig. Är butikschef i butiken.
// Elin-li,
För övrigt så är det helt fritt för alla att köpa ett marsvin till vilket vi ALLTID rekommenderar. Det finns dock dem som redan har ett marsvin hemma som köper detta paket för att kompis till lilla grisen:)
// Elin-li,
#6 Fast paketet innehöll ju bur och allting om jag inte missminner mig. Har man inte det om man inte redan har ett marsvin hemma? :P Det är den biten jag tycker är konstig.
#6 Men om jag behöver en kompis till mitt marsvin här hemma köper jag väl ändå inte ett paket med bur och allt?
"Min" Arken-affär (som jag förövrigt inte tycker är helt 100, men ändå) har en stor lapp uppsatt där det står ungefär: "Alla gnagare utom guldhamster ska bo minst två och två, därför säljer vi dem bara en och en om sällskap finns hemma".
Att ha ett "startkit" för en summa med ETT marsvin kan ge intresserade fel signaler, nämligen att man bara behöver ett.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#8 Precis! Jag tycker paketet i sig ser bra ut, men jag skulle lägga till något om att marsvin ska bo ihop och att köper man paketet får man köpa ett marsvin till för ett billigare pris (t ex ett marsvin ingår i kitpriset, vanligtvis kostar marsvin 250 kr men köper man marsvinspaketet får man köpa ett marsvin extra för kanske 150 kr eller något). Eller helt enkelt så ingår inte marsvin i paketet, men man får ändå rabatt på dem om man köper det.