Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1245 ggr
ShivasIa
2

Försäkring ja/nej???

Sitter och kollar lite ved det kostar att försäkra marsvin och vad som kostar hos veterinären. 

Jag har inga marsvin längre men jag sitter och läser på så mycket jag bara kan tills jag skaffar igen (om något år)

Så nu till min fråga.

*Är dina grisar försäkrade? Ja/Nej varför?

***Vad kostar det att gå till vet med..? Förkylning, svamp, Ohyra och när man har en dräktig hona som får sjukdomen Toxikos? El andra op ni varit med om..
**

Sitter och väger för och nackdelar med försäkring samt vill jag veta om man inte har försäkring vilken buffert man ska spara till sina raringar.. 

Så slänger iväg lite frågor och tankar här, tacksam för svar 👍

Fridaaaa
1

Tänk på att det räcker med ett frågetecken (bland annat för synskadades skull).

Nej, inte försäkrade, undansparat istället, "lönar" sig mer om man säger så än att ha alla försäkrade. Sedan finns det bara två (?) bolag att välja på.

Ang kostnad beror det helt på klinik, vad de behöver göra ect, så omöjligt att svara på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MrsGoldfire
0

Helt klart försäkrade, har bara 2 så då är det ju inte så att man ruinerar sig. Det var ändå dyrt för en undersökning 600 kr stycket vid provtagning för Ringorm. Det är väl inget som ingår i försäkringen, det kostar väl mest med operationer.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

ShivasIa
0

#1 Hur mycket har du ca i spar buffert för var och 1 av dina små? Vad anser du tillräckligt? "kan ju aldrig ha för mycket pengar" men vad klarar du dig med? 

#2 Jag var lite inne på att försäkra, men tanken är att ha ganska många som går i flock.. så känns ganska dyrt, samt när jag kollar på Agria så är självrisken 700 + 25% av kostnaden. Och ska man in för avlivning så har jag läst att det kostar ca 300-700 och kastrering mellan 500-1200… Så då känns det som man ger Agria pengar för inget. (nu vet jag inte vad du har för försäkringsbolag) och djur blir ju sjuka av andra orsaker mm. 

hmm svårt det här

emmaaslund
2

Nej, jag har inte mina marsvin försäkrade. Jag försöker precis som #1 skriver, att ha undansparade pengar. Det upplever jag som mer värt om man har lite fler marsvin, men det där är ju en fråga som går att vrida och vända på. För mig är det här med försäkring, veterinärbesök och behandlingar lite av en etisk fråga. Eller ja, huruvida man har försäkring eller inte behöver ju inte vara något storartat, men däremot hur man tänker på hur långt man vill gå med ett sjukt marsvin. Och såklart på vilket sätt marsvinet är sjukt.

Hittills har jag bara varit på Eskilstuna djurklinik med marsvinen. En undersökning kostar runt 500:-. En avlivning 400:-.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[rumelle]
0

Nej, jag har pengar på sparkontot att ta av om det skulle behövas istället. Jag resonerar så att om det behöver göras något större ingrepp så är det kanske bättre att låta vännen få somna in. Återhämtning kan vara lite knepigt med marsvin och jag vill inte utsätta dem får något som de kanske aldrig kommer att bli bra från. Visst finns det en chans att eventuell operation lyckas. Men hur jag gör får jag ta ställning till om jag hamnar i den situationen. Jag tycker inte att priserna är orimliga. 600 kr för en undersökning är ju billigare än att gå till tandläkaren!

Fridaaaa
1

#3 Jag har ingen speciellt buffert till varje individ eller så, utan jag har ett "djurkonto", och vad som är det på skiljer. Jag känner att det räcker. Samt att jag kommer inte göra några stora operationer på marsvinen heller, pga flera olika anledningar, för min del är det bättre att avliva i så fall, marsvinets skull känner jag.
Men anser att det jag har räcker gott och väl 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arecinium
0

Jag och min man har kommit överens om att vår hushålls buffert för oväntade utgifter även ska gälla veterinärkostnaden. Just med tanke på att självrisken är så hög har vi valt att inte försäkra djuren. Har bara varit hos vet en gång hittills och det var för allmän hälsoundersökning. Vet kikade på tänder, ögon, öron, kände igenom kroppen efter knutor, vägde, kollade efter Ohyra m.m. Det gick på 235 kr totalt för två marsvin. Vi har bestämt oss för att göra detta minst en gång om året i förebyggande syfte. Vi ringde runt och blev rekommenderade en vet som är bra på exotiska djur och själv erfaren marsvinsägare så det känns tryggt! Kan tillägga att vår hushålls buffert är på ett femsiffrigt belopp så vi har råd till dyrare behandlingar om det behövs.

Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

godisgrisen
6

Det beror ju på hur långt man är villig att gå när det gäller veterinärvård. Det är en etisk fråga och det är en stor gråzon där det inte finns något tvärsäkert rätt eller fel. Man måste själv ha klart för sig hur man vill att ens djur ska ha det och vad man anser rimligt att behandla och när man anser det bättre för marsvinet med avlivning.

Personligen tycker jag att ytterligeterna är precis lika oetiska men det är min åsikt. Jag anser det vara oetiskt att aldrig söka veterinärvård eller behandla sina sjuka djur överhuvudtaget. Men jag tycker att det är precis lika oetiskt att låta ett marsvin gå igenom fler stora operationer eller att låta dem äta Metacam (smärtstillande) i långa perioder för tex. Artros eller urinvägsproblem. Ibland är det absolut mer etiskt med en avlivning. Man måste se till marsvinets bästa och strunta i om man själv tycker att det är jobbigt att mista sin älskling. Små bytesdjur är inte rustade för att leva med ohälsa och smärta de lider svårt av det. Det finns inget vackert eller storslaget i att till varje pris hålla ett sjukt djur vid liv.

Försäkringar ökar absolut risken för överbehandling. Folk som betalt premie i flera år vill gärna ha lite valuta för pengarna.

Personligen går jag absolut till veterinären när mina djur behöver det förra året var ett otusår och jag vill inte tänka på hur mycket det kostade mig i veterinärbesök. Ändå vet jag att jag inte hade fått ut ett öre på försäkringen eftersom det bara gällde småbesök och flera olika djur. Jag har uppfödning och ca.30 marsvin. Jag har en nödsumma på ett konto för veterinärbesök bla. den är tänkt att täcka det mesta. Jag är beredd att låta djur gå igenom dyrare behandlingar som operationer om jag anser att det är den bästa lösningen för just det marsvinet det har jag gjort tidigare och det kan jag behöva göra igen. Däremot låter jag inte mina marsvin gå igenom operationer som har dålig prognos i de lägena låter jag hellre marsvinet somna in. Jag skulle heller inte välja att i alla lägen medicinera djur under lång tid om det innebär att djuret kan fara illa av det på andra sätt som biverkningar eller om medicinen är svårdoserad så marsviner periodvis har smärta.

Som försäkringarna är upplagda just nu skulle jag förlora massor av pengar på att försäkra mina marsvin. Däremot har jag mina båda katter med självklarhet försäkrade. Det är inte på något vis för att jag på något sätt anser dem mer värda än marsvinen utan för att katter är så mycket segare än marsvin de har så mycket bättre förutsättningar att bli bra med veterinärvård än små sköra marsvin.

ShivasIa
0

Tack alla för era svar. 🙂

mrsLadybug
0

Jättebra tråd! 👍

guineapigsrgreat
0

Jag har samtliga mina försäkrade i Sveland av den enkla anledningen att jag tycker att det är en trygghet att veta att den finns den dagen man behöver den. Jag har alltid minst en självrisk på ett särskilt marsvinskonto också. Både hängslen och livrem, liksom! Även om bara en buffert är ett bra alternativ så kanske den inte räcker den dagen man är hos veterinären? Jag kanske har varit tvungen att ta av den till en annan sjukling o inte hunnit/kunna fylla på bufferten? Jag har 26 st försäkrade och det är värt varenda krona. 

Kejsarsnitt 3500 kr. Ögonoperation 2200 kr. Röntgen 1300 kr. Ta bort tumör/fettknöl/talgkörtel 2500 kr, bakterieodling sår 800 kr… Förutom att det kostar nästan 500 kr att bara kliva in genom dörren till veterinären.

Det plockar på och jag vill kunna ge mina marsvin den vård de behöver utan att behöva tänka på om jag har råd eller ej. Så jag är för försäkringar! :)

idipidi
3

Jag brukar säga att det dels handlar om vilken veterinärvård som man har tillgång till. Har man inte tillgång till en veterinär som är hyfsad på marsvin så hjälper de inte att ha marsvinen försäkrade. Dels handlar det om hur stora ingrepp som man själv anser att det är okej att utsätta marsvinen för. Kejsarsnitt t.ex. är ett ingrepp med väldigt dåliga odds som jag aldrig någonsin skulle utsätta ett marsvin för.

Vanliga småbesök där man får ögonsalva, antibiotika eller hjälp mot Ohyra, sådana besök kostar knappt mer än självrisken.

Marsvinsmamman
0

Jag har försäkrat. Vi bor nära ett större djursjukhus där det finns kompetens för exotiska djur. Denna klinik är ganska dyr, (ca tusenlappen för den fasta avgiften samt vet-arvodet, ca 800 kr per röntgen och ungefär detsamma för de vanligaste lab-analyserna), så vi har valt att försäkra. Premien är ju bara ca 350 kr per år per gris, och känns som en okej summa att betala för att gardera sig.

Mirinda
4

Här har vi tillgång till jätteduktiga veterinärer som kan marsvin. Vi har våra försäkrade i Sveland som har lite bättre självriskvillkor 20% istället för 25% på Agria. De där 5% i skillnad tycks inte så mycket förrän man ska betala för en operation som går på drygt 7000 kr med mediciner och återbesök. Dessutom direktregleras betalningen på dagtid. Man behöver inte ligga ute med pengarna.

För de som har många marsvin blir det väldigt dyrt att försäkra alla. Men har man bara ett par kel-marsvin så är det väl värt pengarna. Tänk om jag hade fått säga till min son att vi inte hade haft råd att betala operationen? Han hade bara haft marsvinen i knappt tre månader. Vår lille gris som blev opererad hämtade sig jättefort och har mått bra sen dess.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Twili
2

Nej jag har inte mina försäkrade. I mina ögon är det bortkastade pengar. De operationerna som förskärningen faktiskt täcker är oftast så farliga och komplicerade att vet. inte rekommenderar det/marsvinet löper stor risk att dö. 

Hade försäkring täckt div. saker som faktiskt händer marsvin hade jag kanske försäkrat dem eftersom agria har ett litet paketpris för de som har flera marsvin.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Mirinda
0

Som någon sade; det hänger ju på om man har kvalificerad veterinärvård att tillgå. 

Bra att de har börjat ge mängdrabatt på Agria.

En sak som är trist är att försäkringen inte täcker behandling för tandproblem. Det är ju en av de vanligaste anledningarna att söka veterinärvård för marsvin. Typiskt försäkringsbolag!😛

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare