Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 631 ggr
22tlo00
0

Utställning nära Göteborg 2014?

Är det någon som vet om det är någon utställning i petclass i närheten av Göteborg?

Fridaaaa
0

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

22tlo00
0

Okej tack så mycket:)

22tlo00
0

Jag hittar bara SM och sånt, finns det någon för nybörjare?:) #1

Fridaaaa
0

#3 Alla utställningar som är under året är dit jag länkade. Många uställningar har ju varit med under dessa månaderna.
SM har jag aldrig ställt på, bara på "vanliga".

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
0

#3 Även nybörjare är välkomna att ställa ut på SM! Många utställare svarar gärna på frågor och hjälper till i mån av tid.🙂

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

22tlo00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle hon verkligen kunna ställas ut i SM?:) Finns det något jag kan göra bättre/finare på henne?:)(hon är en nonself)

22tlo00
0

Bild 2

22tlo00
0

Bild 3

Arinah
2

Hon är jättefin din tjej, med vacker blank och fin päls. Du skall absolut ställa ut henne i petklass. I petklass tittar domaren efter hur välskött marsvinet är. Tassarna skall vara mjuka utan förhårdnader, klorna fint klippta, öronen skall vara rena utan smuts, marsvinet bör vara nybadat och Talgkörteln rengjord. Kroppen skall vara fast och musklad och utan övervikt.

Det innebär att om man hela tiden sköter om sina marsvin bra, klipper klor mm och att de får springa av sig varje dag utanför buren så finns det goda chanser till placering.

Första gångerna man ställer ut kanske det inte går så bra för att man inte riktigt vet hur man skall förbereda på bästa sätt. Då gäller det att inte bli för besviken utan försöka igen. De flesta domare brukar vara snälla och hjälpsamma och visa hur man kan göra saker bättre till nästa gång. Man lär sig alltid nya saker på utställningar, även de som ställt ut många gånger.

Det kan vara bra att tala om att det är första gången man ställer ut när man kommer till incheck (där alla marsvin tittas igenom innan de kommer in på utställningen. Marsvin med Ohyra och sjukdomar får inte vara med) Då kan man oftast få lite extra hjälp om man behöver.

Det är svårt att se på bilderna om något kan göras finare utöver det jag skrivit. På sista bilden ser det ut som om klorna kanske är lite för långa och behöver klippas. Hon har svarta klor, och då kan det vara svårt att se pulpan. Ibland är det lättare att vara två som hjälps åt, och det sista kan man fila ner meden nagelfil.

Är du under 16 år kan du anmäla ditt/dina marsvin till ungdomspetklassen

22tlo00
0

Okej tack så mycket:) #9