Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 887 ggr
Stella75
0

Mina marsvin slåss

Mina marsvin bits och rivs mot varandra.Det är två hanar.Ett släthår. En abbesiner.Hur gör jag?

Stella75
0

Jag hittade också en bloddroppe i buren.Abesinern klapprade tänder,det med.

Stella75
0

Sen blir dem vänner igen efter 5 minuter.

JonnaCecilia
0

Hur gamla är de? Det är vanligt att de bestämmer rang när de är ett halvår-år sådär.

ratuoi
2

Jag har haft precis samma problem som du, och det ena marsvinet har försökt bita ihjäl den andra hanen.

Jag särade på dem ett tag men har den senaste veckan haft de utomhus tillsammans och låtit de vänja sig vid varandra igen. Det var inga som helst problem och det rekommenderar jag verkligen, att ha dem tillsammans på en stor yta, gärna utomhus på en gräsmatta så att de sysselsätter sig genom att äta gräs och utforska omgivningen samtidigt som de gör varandra sällskap. Glöm inte att bada marsvinen och försiktigt tvätta Talgkörteln på dem innan du sätter ihop dem.

Nu har jag satt ihop dem igen och det har funkat bra vilket antagligen också är för att jag badade och tvättade marsvinen noga innan ihopsättning, och har 2 saker av allt som behövs i buren (hagen). 2 matskålar, 2 toaletter, 2 ställen med hö, 1 vattenflaska och 1 vattenskål, 2 hus m.m, så att det inte börjar slåss om det. 

Städar även buren varje dag nu i början, helt och hållet, för att de ska känna så lite lukt som möjligt av varandras revirmarkeringar :)

Medarbetare på Social fobi iFokus

Stella75
0

Marsvinen är väl typ sådär 8 månader gamla tror jag!

Stella75
0

Jag menar det var inte så allvarligt.Det kan ha varit min glass som droppade. Jag vet inte och det har bara varit en gång.

Stella75
0

Så fort mamma tog bort gallret på buren sprang dom runt och jagade varandra.

ratuoi
2

Att de jagar varandra, hackar tänder och även rider på varandra har jag läst till mig är ganska normalt bland hanar. Men du skrev tidigare att de slogs. Slåss de fortfarande? Eller jagar de bara varandra?

Medarbetare på Social fobi iFokus

JonnaCecilia
1

Låter helt normalt för 8 månader. De gör upp om vem som är högst i rang, det gör de i den åldern. Så länge de inte flyger ihop i en hårtork är det lugnt tror jag.