Mina marsvinspojkar biter varandra
Skaffade en ettårig marsvinskille i somras som hade förlorat sin vän. Vännen var bara 6 mån när han dog så min lillkille hade varit ensam 6 mån. Vi ville ju naturligtvis att han skulle få en ny vän och skaffade lille Lucas, 8 v nu. I början fungerade allt så bra och de verkade båda så glada över varandras sällskap. Sista veckan har de rykt ihop ordentligt och jag kan inte längre ha dem ihop. Mest den lilla som gungar med rumpan och kuttrar. Ettåringen markerar men lillen söker upp honom igen. Och de har rykt ihop. De har ytliga sår och jag är orolig att de ska skada varandra ordentligt. Behöver råd och hjälp. Går det att få dem att fungera ihop? Några tips? Förmodar att det har blivit så här när den lille blivit könsmogen.
Båda dina pojkar är i puberteten, och då är det inte alls ovanligt att det blir en del bråk under tiden som rangordningen etableras. Irene på Eragons har skrivit en del om detta i sin blogg http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/ som jag tycker kan vara värt att läsa. Det finns mycket man kan göra för att få det att fungera, men det kräver en del jobb. Om jag ska ge mig på att försöka sammanfatta så handlar det om: gott om utrymme, gott om mat, underhållning och gemensamma upplevelser. Vad jag har märkt på mina egna pojkar är att just lukten kan vara en riktig trigger för bråk, så ett gemensamt bad med ordentlig rengöring av Talgkörteln är inte fel.
Tack för svaret! Ska läsa och begrunda och se vad som kan göras för att få ordning på det. Gott om utrymme, gott om mat underhållning och gemensamma upplevelser har de. Är nog lukten som triggar igång det hela.
Du kan ju testa att sätta 2 burar(Om du har det)brevid varandra så dom accepterar varandras lukt och så.
Sära inte på dem i onödan, kan bli svårare då.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag håller med om att man inte ska sära på marsvinen. Målet är ju ändå att de ska vara tillsammans och trivas med att vara tillsammans. Det senare är inte alltid lätt när de är fulla med pubertetshormoner båda två.
Om det hade varit mina marsvin hade jag:
- badat dem tillsammans och gjort rent Talgkörteln ordentligt
- släppt ihop dem på en stor yta tillsammans med mat och gömslen, inte i buren utan någon annanstans och låtit dem gå där tills dess att man ser att de vill vara tillsammans
För många år sedan hade jag två pojkar som bodde på golvet i vårt badrum (ca 6 kvadratmeter). Den ytan räcker till även om de inte gillar varandra så där värst. Då finns det utrymme att gå undan. Efter fyra veckor kunde de flytta tillbaka till sin bur, och sedan var de sams resten av livet.