Sjukdomshjälp!
Neej!
Nu har Sera fått något konstigt med huden. Igen. Ungefär på samma ställe också. Och jag är jätteorolig! Denna gången lossnade en stor hudflaga och det är som ett sår. Har blött lite i ena kanten.
Vad kan det vara? Förra gången var det kvalserlöss eller något sånt där… (kommer inte ihåg till 100%..)
Mvh orolig marsvinsägare Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det finns inget som heter kvalsterlöss som går på marsvin, jag har reagerat på det när du skrivit det förut också. Så risken är ju att du fick det helt feldiagnostiserat sist och att det blev bättre tillfälligt men att samma sak kommit tillbaks igen. Hur gjorde vet. för att ställa diagnos sist?
Var sitter den där fläcken? Jag kan inte riktigt se utifrån bilderna hur stor den är och på vilken del av marsvinet det sitter.
Kliar hon sig?
Usch, det såg inge vidare ut :O Jag har aldrig sett något liknande tidigare, trots att det käns som om jag har haft allt vad hudsjukdomar heter här hemma -.-' Jag tycker det ser ut som om hon ömsar skinn? Orm korsning?
Jag håller tummarna för att det bara är något "bös" och att det inte smittar eller så :/
Hanna

Usch, ser inte bra ut. Vet dock inte vad det kan vara ..
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Behandla med ivomec. Så såg mina so fick sellnick ut dvs skabb
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#2 Jag skriver fel namn jämt, har fått reda på vad det heter men kommer inte ihåg det. Något med kvalster heter det, hundar och katter kan också få det.. Jag fick någon medicin som jag gav henne i munnen 20 ml/dag i 2v eller något sånt. Det hjälpte och det försvann… Men det såg inte riktigt ut så, det var mer som hudflagor och torrt då. Det sitter mellan Talgkörteln och rumpan ungefär.. Hon kliar sig inte och det är ca 2 cm i diameter.. =S
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mjällkvalser har du sagt förut också, men det stämmer inte heller. Det finns ingen Ohyra som marsvin får som också går på andra husdjur.
Jag tycker att det mest ser ut som svamp. Svamp behöver man odla för att se vad det är för typ. Ringorm t.ex. är mycket smittsamt och kan smitta människor och andra djur.
Det kan också vara sellnick, men inte ett speciellt typiskt utbrott i så fall.