Han kan inte tvätta sig...
Hej!
Gäller marsvinet på bilden
Jag har två marsvin, virvel eller "abessiner" som rasen heter. I alla fall så har mitt ena problem med att hålla sig ren. Han har lång päls bak på rumpan o där fastnar avföring. Jag försöker hjälpa till att tvätta honom, har testat med vanligt vatten, balsam utan parfym, klippa o raka av hans päls där. Men inget hjälper! Nu idag har jag försökt tvätta honom med diskmedel har hört att det skulle vara bra, men antagligen inte. Jag har haft marsvin när jag var yngre, men inget har haft såna här problem. Jag har inte haft detta marsvinet sen han var bebis, utan köpte honom o en annan på blocket. Han är i övrigt frisk, äter, dricker, kissar o bajsar som han ska. Han är tyvärr rätt tjock, vilket jag tyvärr har bidragit till… Nu idag har jag fått klippa av jätte mycket päls för den var helt kletig o full med avföring. Vad ska jag göra? Han är två år o min andra har inga problem med att tvätta sig o hålla sig ren…
För det första: sluta att ge honom maten han blir fet av och aktivera honom mer. För det andra gå till veterinären? Kan
Är han dålig i magen så att avföringen är kletig och därför fastnar?
#1 Man behöver inte vara så otrevlig som du är i många trådar.. Väldigt taskig attityd., Man kan ge tips och komma med råd på ett trevligt sätt också.
TS eftersom du skriver att det är kletigt och fastnar så låter det som han är dålig i magen, vad får han för mat? Äter han tillräckligt med hö?
#3 jag är väl inte otrevlig, skärp dig!/
#4 Jo, jag tycker att du kan uppfattas som ganska otrevlig i dina svar. Skärp dig t.ex är ju inte spec trevligt att skriva.
Är du säker på att det är avföring? Jag tycker mer att det låter som talg från Talgkörteln. Det kan sätta sig i pälsen på en stor del av bakdelen och är svårt att få bort. Speciellt om det är en ganska dominant hane och man inte hållit efter och tvättat från början. Fota gärna!
Jag har han uppe flera timmar per dag…. Vadå "aktivera honom mer" ? Han springer lös, han äter som han ska (dock för mkt grönt, mitt fel jag vet) Han är pigg o så, så han är inte sjuk…
Han är inte dålig i magen, han har inte diarré… Jag tror att dom som jag köpte han av inte var så bra på att ta hand om honom..
Han äter massor med hö, han har alltid tillgång till hö i buren, även mat/vatten/grönsaker… Han äter pellets..
Jag tror det är avföring… Han har alltid haft det när jag har haft honom. Jag klippte av päls redan för några månader sen. Jag har aldrig haft ett marsvin innan som hade dessa problemen :/
Vet inte alls hur mycket man ser på bilden, men jag har klippt av rätt mycket päls :/
Jag tror fortfarande att det är Talgkörteln som är problemet. Kan du inte fota hans talgkörtel så att man ser den? Alltså direkt bakifrån när han står på ett bord t.ex. Eller om du berättar var du bor kanske jag kan hänvisa dig till någon kunnig i närheten som kan kika på honom?
Jättebra att du har klippt ner! Mitt tips nu är matolja. Gnugga in olja på Talgkörteln och den smutsiga pälsen och huden. Sen låter du det sitta några timmar. Har han mycket talg så kan du förmodligen plocka bort kokor med fingrarna. Plocka bort så mycket som du kan och bada honom sen med yes. Förmodligen behöver du tvätta flera gånger för att få bort allt.
När du väl kommit ner till en ren talgkörtel så kommer det vara enkelt att hålla efter den med lite diskmedel då och då, när den börjar bli kladdig.
Tack! Tvättade idag med en speciell tvål från en djuraffär o sen neutral balsam utan parfym… Jag lät balsamet sitta i en stund. Men hur långt ner ska man klippa utan att det blir för lite päls? Tänker att han kanske behöver högre temperatur när han inte har så mycket päls där bak? Hur lång tid kommer det ta innan det växer ut? Kan man försöka borsta dom? Han gillar att bli borstad!
(Bild tagen innan i år, så här ser pälsen ut när den inte är klippt)
Hur går det med tjockisen?
Det går bra nu, tvättar o rengör så mycket jag bara kam! Tvättar han i en tvål från djuraffär o sen "neutral" balsam utan parfym… Har klippt av pälsen som kladdar… Såklart inte helt ner! Men jag måste raka av lite päls, har tyvärr ingen trimmer så jag rakar honom med en ladyshave. Han gillar inte det, men sen när han är "klar" så hoppar han runt i buren o gör små glädjevolter! Så han mår bättre när jag klipper o rakar av pälsen.. 😍