Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1582 ggr
[Lindizen]
0

Jag ska bli med marsvin!!

Äntligen! Säger jag bara. Ska bli sambo i mars och har kommit överens med min pojkvän om att jag får skaffa två små bebisar. ❤️ Har redan hittat två, och det var kärlek vid första ögonkastet och dom kommer till mig i januari om allt går som det ska. Uppfödaren är O`malleys, och hon har väldigt fina hamstrar men Felix och Frippe som mina små heter och ska heta är verkligen helt underbara..!! 

Ska bygga egen bur, men behöver alla tips jag kan få. Att ha två hanar, bröder ihop - kan det sluta illa eller ska jag fundera på att kastrera dem? Det är dock inget jag helst gör i "onödan" då narkosen och sådant kan vara en risk. Buren ska jag bygga själv av en hylla… Men bra inredning, något ni vet är populärt hos eran grisar? ALLA tips mottages tacksamt. Tips på foder och allt!

Mvh 
Linda

Opalen
0

Vad kul att du ska skaffa marsvin, lycka till! ;) Mina marsvin ÄLSKAR fleece inredning. De har te.x. Fleecepuffar, fleece filtar osv, ett starkt tips :)

MVH Lovisa och kaninerna.

Idakarrlsson
1

Vad trevligt att du och din sambo har valt marsvin! Ni kommer inte ångra er ;) Lite svara på frågorna; Om killarna gått tsm tror jag inte det är något problem att ha dem tsm när dem kommer till dig heller. Men tänk på att när dem börjar bli könsmogna kan dem bråka om rang osv. Och det kan hålla på ett tag. Så länge dem inte skadar varandra behövs dem inte skiljas. Som bur inredning så ska det finnas minst 2 hus (ett hus per marsvin) Dem jag har har hemma har jag snickrat ihop själv, men det finns att köpa på tex djuraffärer. Dock kan det vara ganska dyrt. Sen kan man ju alltid ha lite roliga leksaker som man kanske pysslat ihop själv. Toarullar i olika format brukar vara roliga :) Bra hö ska alltid finnas i buren. Det billigaste och bästa höet hittar du oftast hos en bonde eller i närliggande stall. Höet ska vara grönt och lukta gott. Ifall det är mer gult och inte luktar gott betyder det att det kan vara dammigt, gammalt och tyvärr inte så näringsrikt. Höet ska ligga på burgolvet och inte i höhäck. Vatten ska bytas varje dag. Man kan ha både vattenflaska och skål. (Ifall du ska använda flaska måste dem vara vana vi det nu ibörjan). C-vitaminrika grönsaker ska man ge dagligen. Men tänk på att inte överfodra dem med grönsaker för då äter dem oftast upp dem men struntar i höet osv. Bra grönsaker kan vara paprika, olika sorters kål som tex vitkål, grönkål. Broccoli är också bra men det finns det hundra tråda om här på Mif så använd sök funktionen och sök om grönsaker. (Paprika och kål ska ej överdoseras pga syrligheten i paprika och att kålen lätt kan ge gaser.) Kraftfoder är frivilligt men skulle nog rekommendera lite nu när dem är små och sedan avvakta när dem bli äldre. Bästa kraftfodret enligt mig är faktiskt havregryn. Storr lycka till och lägg gärna ut bilder när du får hem dem! Ingen kan tröttna på marsvinsbilder! ;)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Idakarrlsson
0

C-vitamin droppar i catten och så vidare är onödiga pengar då dem slutar verka efter 30 min. Kör på grönsaker istället! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Ljungåsen
0

Marsvinsbebisar behöver extra mycket C-vitamin så länge som de växer.  Enklaste sättet (tycker jag) är att ge dem en skiva gurka med askorbinsyra på varje morgon. Då vet man säkert att de fått de C-vitaminer som de behöver, och allt annat grönsaksätande blir ren bonus. Askorbinsyran kan man ha i en vanlig saltströare så är det lätt att bara dutta på lite. Jag har ännu inte träffat på ett marsvin som inte älskar gurka.

När det gäller kraftfoder så rekommenderar jag kornkross. Det får mina.

Två jämnåriga pojkar kommer förmodligen att gruffa en del med varandra när de kommer in i puberteten.  Ju större yta de bor på, desto större chans att gruffandet inte leder till något allvarligt. När den perioden kommer är det klokt att se till att marsvinen har tillräckligt med annan intressant sysselsättning så att de inte lägger all sin energi på att bråka med varandra. 

Vad jag har märkt på mina marsvin (de jag har nu, och de jag har haft tidigare) är att det kan vara bra att bada dem och rengöra Talgkörteln hyfsat ofta. En gemensam lukt minskar risken för bråk.

[Lindizen]
0

Tack för alla snabba svar!! Aldrig haft marsvin innan men suttit bänkad på olika hemsidor, forum samt lånat böcker för information. Har sammanlagt haft x antal hamstrar och det är ju verkligen inte samma sak som vissa människor verkar tro. "gnagare som gnagare" liksom… Märkte att jag råkat skriva att o´mallys hade fina hamstrar men menar givetvis marsvin!! Är så van vid att det är hamster jag har nämligen haha.

Hmm… Det där med bråk är jag orolig för! Men jag litar på er, är chansen inte så stor att dom bråkar om det finns sätt att undvika det så känns det genast mycket bättre. Jag vill ju att dom ska fungera ihop!! ❤️

Från början var det meningen att vi skulle skaffa dom senare, men sen hittade jag dessa två och blev verkligen heeeelt kär, tänkt köpa en bokhylla på IKEA och göra om till en bur. Men detta kan jag inte göra förrän vi varit där och det är inte förrän i mars. Så håller just nu på att bygga om en byrå till en bur, hur mår dom egentligen om man byter bur efter ett tag till dom - är det jobbigt? Vet att vissa djur kan bli stressade av det hela och mina hamstrar har aldrig riktigt tyckt om byte av bur när de väl vant sig vid sin gamla. Men såklart kan det vara annorlunda med marsvin.

Och en fråga till - jag har alltid haft en vanegrej att vid varje gång jag äter frukost stoppa ner lite havregrynsgröt till mina hamstrar och de ÄLSKADE det. Kan marsvin äta detta?

Ljungåsen
0

#5 Någon sorts bråk blir det säkert, men så länge som det bara handlar om att de burrar och jagar varandra litegrann så är det ingen fara. Det går över, när rangordningen etablerats och hormonnivån lagt sig. Mycket handlar om just hur hormonstinna de blir, och det borde du kunna fråga uppfödaren om.

Just två jämnåriga kan bli mer intensivt, eftersom de ju är i puberteten samtidigt.

Jag ser inga som helst problem med att byta bur. Det kan till och med vara så att ett burbyte minskar risken för bråk, eftersom det då händer någonting. Bäst är att vara proaktiv. Jag brukar länka till den här sidan, som handlar om vad man kan göra om det blir bråk. Om man gör det mesta innan, så brukar det inte bli nåt allvarligt bråk alls. Så, det går att förebygga det mesta.

[Lindizen]
0

#6, Läste alldeles nyss på den hemsidan, du kanske länkat den i någon annan tråd. Otroligt bra information i vilket fall, och jag får helt enkelt försöka göra så gott jag kan för att undvika eventuella bråk. 

De är dock "lite äldre", födda 27/5-14. När kommer de in i puberteten? Eller den fasen kanske är över för dem tänkte jag? I alla fall det värsta… Vet nu nämligen att marsvin blir könsmogna väldigt tidigt.

Ljungåsen
0

#7 Puberteten kommer vid 3-4 månader, och går över olika fort. I de flesta fall (som jag har varit med om) lugnar sig hanarna betydligt kring ettårsåldern, men jag har haft riktigt hormonstinna typer som hållit på och gruffat ända fram tills de var runt två år.

Jag tror inte du kan räkna med att puberteten är över, tyvärr. Men det är bra att de är lite äldre. Om de har gått ihop sen de var små är de mer vana vid varandra, och det är alltid ett plus.

[Lindizen]
0

Idag ska jag tinga dem, eller ja, betala in en tingningsavgift till uppfödaren och då känns det verkligen som ett steg i rätt riktning. Då är dom mer "på g till att bli mina" och ingen kan komma och "sno" dem från mig ;-). Är helt exalterad och jätteglad!!! :-)

Ljungåsen
0

Grattis! Jag hoppas att du också kommer tycka att marsvin är världens bästa djur.

Marsvin.Fantasten!
0

Wow, Grattis, vad kul! där har du ett par riktiga bästisar några år framöver! 😃

Tunnlar av trä är extra populärt i Casa de Marsvinshus!❤️ pellets som köps i lösvikt i zoobutiker brukar vara bra!

lycka till

[Lindizen]
0

Tack ska ni ha! Det känns verkligen jättebra! :) Dom är nu tingade och alltså strax mina! Även om det är en heeeel månad kvar till jag får hämta hem dom. (Eller ja, hämtar dom runt den 2 januari), så känns det ändå bra för då hinner jag förbereda.

Sen blir det många bilder på dem kan jag lova!! :-)

[Lindizen]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag kan inte bärga mig!!! Här har ni två bilder på Frippe och Virre. Virre (den vita lilla sötnosen med brunt på huvudet) är texel och Frippe är alpaca. 

Virres namn är jag dock osäker på, han heter egentligen O'mallys Felix och jag tycker han passar i Felix… Eller Virre…. haha :-) Jaja, Frippe heter i alla fall Frippe. Kom gärna med namntips på vad ni tycker  passar honom. Mina små ❤️

Bilderna är ifrån: http://www.123minsida.se/Omallys/62089599

[Lindizen]
3

Även det preliminära datumet är satt - 2 januari. Jag längtar så himla mycket. Buren är redan klar, spånet är köpt, maten är köpt och har tagit kontakt med en bonde 2 mil ifrån mig som har bra hö. =)

Fridaaaa
0

#11 Löspellets brukar inte vara bra. Annat kraftfoder brukar vara betydligt bättre än pellets.

#13 Vad söta! Bra uppfödare med 🙂 Har inget marsvin själv därifrån men spanat på hennes sida och haft kontakt när jag sökt marsvin

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JonnaCecilia
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Så kul! Har också en liten Virre här! Omplacering så han hade redan hetat det i 2,5 år när jag fick honom och brorsan, Blixten! :)

JonnaCecilia
0

Virre är den svarta av mina! :)

Fridaaaa
1

Ferrari som vuxen och som bebis. Han är texel precis som din ena. Ferrari fyller 1 år nu 21 december😃

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

theoneissa
0

Vad roligt att det snart är dags! :D superfina killar!