Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 650 ggr
Dreameza
0

hanar bråkar hela tiden

Jag har haft mina två killar i närmre 3 veckor nu.  Men senaste dagarna har jag märkt väldigt mycket bråk?

Jag har trott de bara va lek för de har de ju varit förut. Men nu bråkar de alltid när de är på samma ställe, typ som när de går och äter. Den ena vill visa att de är han som ska äta och den andra får gå. De är lika gamla och bott tillsammans sen de var små. De är ca 4 mån gamla nu.

Ena killen e nästan hälften så liten i storlek! Så har alltid trott att han är den som är under och den stora killen är dominant. Men de visar sig när jag sitter vid buren och iakttar att de är tvärtom! Stora killen har blivit så rädd på sista tiden och skriker när man tar upp han och allmänt nervös lilla gubben :( 

hur gör man när detta sker? De har en 120 bur men tankarna ligger varje dag att skaffa större, en bokhyllebur. Men måste planera mera då vi inte bor så stort. Men antar att de är ett steg man kan göra iaf. De har egna glömställen i buren iaf och de tas upp och busas med regelbundet, alltid mat i buren osv. 

Måste de kastreras?

Fridaaaa
0

"Slyngelåldern" skulle jag gissa på.

Ge dem mat på flera olika platser i buren-
Kan vara att de behöver större bur med, haft enstaka hanpar som inte fungerat i 120x60 bur tyvärr utan behvt större. 

Kastrering påverkar inte marsvin så som t.ex det brukar göra på hundar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
0

Här finns massa goda råd på vad man kan göra för att underlätta för dem att hålla sams. Det brukar vara en övergående period, och när puberteten väl är passerad blir det lugnare.

Precis som #1 säger, mata på olika ställen i buren, och på ett sådant avstånd att inte ett av marsvinen kan lägga beslag på all mat. 

Sen kan lukt trigga en del bråk, så det kan vara bra att börja med att bada dem, och att göra rent Talgkörteln ordentligt.

Amanda.M
0

Samma sak med mina marsvin fast detta är då två tjejer, men jag har lagt två skålar med mat i så nu börjar dom fatta att dom har en varsinn skål med mat! Men bråkar dom även när den ena går in i den andras hus?