Halt marsvin?
Upptäckte precis att mitt yngsta marsvin verkar halta en aning med höger bakben. Hon kan stå och stödja sig på benet en aning verkar det som men när hon ligger ner verkar hon helst vilja sträcka ut eller höja upp just det benet lite. Sedan när hon springer fram i buren skuttar hon fram med bakdelen, därav hon håller upp höger bakben och använder endast vänster bakben. Något jag kan göra eller ska jag ta henne till veterinär?
Är trampdynorna svullna eller något annat liknande?
Nej jag tycker inte det verkar svullet och hon klagar/piper inte när jag känner på benet
Tittade på guinealynx och där föreslår man antingen skada, vitamin- eller mineralbrist, eller Artros som orsak till haltande. http://www.guinealynx.info/emergency.html Artros verkar ganska osannolikt då hon är ung. Då tror jag det är troligare med brist på antingen c-vitamin eller kalcium. En tur till veterinären är nog det smartaste.
Hade velat gissa på c-vitamin brist men när jag tänker efter har marsvinen fått grönsaker rika på c-vitamin typ hela tiden (mest gräs och maché sallad). Men kalcium vet jag inte… Hur mycket skulle ett veterinärbesök kunna kosta? Har lite ont om pengar, men hennes hälsa är helt klart viktigare
Sist jag var hos veterinären kostade det runt 800 kronor. Då ingick provtagning och analys av en sällsynt envis form av munsvamp. Gissar att kostnaden ligger någonstans där. Askorbinsyra på gurka (ett par korn bara) ger hela dagsbehovet av c-vitamin. Det finns ingen fara i att ge henne extra c-vitamin nu när hon inte mår bra. Det skadar inte, och om det är c-vitamin som är problemet kommer du märka förbättring rätt fort. Persilja innehåller mycket kalcium. Med just kalcium får man vara mer försiktig, för ett överskott av kalcium kan leda till urinsten.
800 kr har jag tyvärr inte (usch vad jag känner mig pank nu). Så jag hoppas det inte är något allvarligt och det kan fixa sig själv. Men lite persilja och mer c-vitamin skulle jag kunna fixa, det är inte så dyrt. Tack för hjälpen ^^
Du kan läsa om C-vitaminbrist här. http://www.guinealynx.info/scurvy.html En dos på 30-50 mg per kilo marsvin och dag är vad som rekommenderas om man misstänker brist. Om du ger henne extra, och det var brist som var problemet, borde hon bli bättre inom en vecka.