Bada marsvin eller inte?
Nu har vi haft våra två marsvin pojkar i snart halvt år. De är korthåriga. Marsvinen luktar inte illa och Talgkörteln känns inte kletig. Vi har inte badat de än. Badar ni era marsvin? Behöver man bada marsvin?
hittade denna länken: http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=207&Itemid=129
så antar att den informationen stämmer?
Badar dem enbart vid behov 🙂 2-4 ggr/år blir det ungefär.
Samt innan utställning när jag ställde ut.
#1 Den sidan stämmer mycket bra 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina marsvin jag hade som liten fick springa i lite vatten i badkaret någon gång i bland om de inte blivit skitiga av andra orsaker tidigare. De älskade det!
Jag badar bara när det är dags att tvätta Talgkörteln. För pojkarna jag har nu verkar det vara ungefär två gånger om året.
Jag badar dem bara om Talgkörteln börjar bli smetig eller om de har fått för sig att sova i kiss eller liknande. Badar även min teddy med mjällschampo ibland då hon kan bli mjällig på ryggen/rumpan pga tät päls. Men det brukar inte bli mer än 2-4 gånger om året.
jag badar de också bara när jag märker att Talgkörteln börjar bli snuskig. brukar bli 2-3 gånger per år. 😃
Tack för svaren! Vi kommer att vänta och bada marsvinen när Talgkörteln ska bli kletig :)
#7 Jag går inte enbart efter det då skulle jag fått bada min ena hane varje månad. Man kan ta enbart Talgkörteln också 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.