argt marsvin från ingenstans
Tjohej. Mina två hanar har gått i en 160x75 cm stor bur fram tills nyligen då jag skaffade en 180x60 bur för att bättre få plats i lägenheten. Det har aldrig varit några problem att ha de ihop, men helt plötsligt har den ena fått för sig att TOTALT hoppa på den andra - HELA TIDEN. Han går efter honom i buren, eller rättare sagt jagar honom, sätter sig i nacken på honom med tänderna och släpper inte. Så springer de runt så, låter hemskt. Så imorse kom droppen då han verkligen vägrade låta honom vara, de hade bråkat hela morgonen och han fick verkligen aldrig vara ifred. Så nu har jag satt in deras gamla bur och nu är det hur lugnt som helst… Får hoppas det håller i sig
Så min fråga är väl varför hände detta? De har bott i en 110x50 resbur i sommar (varit på bete på dagarna) då jag har bott hos min pojkväns föräldrar i några veckor, och där var det inga problem. Så hur kommer det sig att de bråkar i 180x60? I den andra buren har jag en skiljevägg med två hål i som de kan gå igenom, kan det ha något med saken att göra? Att de är vana vid att inte se varandra 24/7 och när de då fick bo i en längre men smalare bur så satt de och irriterade sig på varandra i varsin ände? Jag är så förvirrad…
Ok… Nyss satt det ena marsvinet i ett hörn och skrek medan det bråkande marsvinet stod framför… Han bara satt och skrek i hörnet medan den andra kuttrade på som vanligt… Aldrig sett det förut… Var det någon typ av fredsförklaring eller? Blir ju orolig att det ska vara något knas
Edit: nu jagar de varandra igen :( den ena har fått ett sår på ryggen… jag förstår inte, gör de upp rang igen? eller? är så obehagligt vill bara ta upp den ena men som jag har förstått det ska man låta dom sköta det ifred? :(
Det kan bli tjafs när man byter bur, just för att reviret ändras. Dessutom kan det bli tjafs när man städat för att det luktar fel. Jag tror dock att det beror på att du inte längre har en avskiljare så att de i nya buren tvingas se varandra hela tiden. Så länge som de inte slåss som en boll och blöder är det ingen akut fara, även om det förstås är jobbigt. Sett den här? Här finns massa tips på vad man kan göra för att de enklare ska hålla sams. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/
#2 tack! Jag bytte bur till den gamla då de verkligen var bråk hela tiden, nu är det lugnare stunder men de flyger på varandra ibland ändå… Det låter ju så obehagligt när dom skriker! Usch och fy…
Han gör precis som det beskrivs under "stimulans", han verkligen går runt och muckar gräl. Har han aldrig gjort förut dock…
#3 Hur gamla är pojkarna? Tänkte ifall de kommit i puberteten. Har du testat att bada dem? Och göra rent Talgkörteln riktigt ordentligt? Jag hade en gång ett par pojkar som alltid började bråka med varandra när de började lukta för mycket.
#4 den som blir bråkad på är snart 6 :( den andra är 3… badade de när de kom hem från sommarbetet och rengjorde Talgkörteln riktigt ordentligt… men det kanske är därför de gör upp i rang igen? för att de 'tappat' lukten? är så olustigt för de har verkligen ALDRIG bråkat såhär mycket förut
#5 År eller månader? Om den som blir bråkad med är 6 år kan det vara ett maktskifte du ser. Om han börjar bli svagare så kan treåringen tycka att det är dags att ta över. Då borde det lägga sig när sexåringen väl gett upp.
År :( började fundera om det var något sådant då han börjar bli lite till åren… Han är pigg och glad men man märker att han börjar bli gammal. Får hoppas han ger upp snart då tycker så synd om honom!!
#7 Förstår att du tycker synd om honom. Det är mänskligt. Men det är naturligt att den yngre generationen tar över, på sikt. Förhoppningsvis går det hyfsat fort för dina pojkar att komma fram till en ny fungerande rangordning.
Något jag märkte nu när de var ute var att hans bajs var väldigt litet… Igår var det inte så. Jag har märkt också att han idag varit väldigt på sin vakt för det andra marsvinet och därför knappt vågat stoppa ut huvudet ur huset och äta hö, kan det bero på det? Vad ska jag göra? Han verkligen springer ifrån honom så fort han kommer nära och tränger in sig i ett hörn
#9 Om han gömmer sig i huset kanske du kan ge honom en rejäl hög hö precis utanför. Äter han mindre hö så påverkar det bajset, även om jag inte varit med om att pluttarna har minskat i storlek. Överlag är det smart att servera mat på många olika ställen i buren. På så vis kan inte den ena bevaka alltihop.
det är det jag har gjort men han sitter längst in i huset och trycker när det andra marsvinet är inne. satte in honom ensam nu och nu äter han helt som vanligt.. får väl hålla lite koll på det och i värsta fall mata honom i knäet.
#11 Huset är inte så stort att du kan få plats med hö i huset? Bra att du håller koll så han får i sig det han behöver!
#12 jo det har jag inte ens tänkt på! får lägga in lite där. jag trodde han hade gett upp helt där ett tag men nyss fick sig bråkstaken (Brunis, som han heter) en känga… så de lär väl hålla på ett tag. är bara rädd att han inte ska våga äta!
#13 Kan vara smart att väga honom. Om du väger varje dag ett tag nu framöver, och han inte minskar i vikt så vet du ju att han får det han behöver. Minskar han så vet du att du behöver göra någonting. Kan nog faktiskt vara bra att väga dem bägge två.