Bråk/tjafs vid äldre ålder
Hejsan
Jag har två marsvinskillar som fyller 2 år i december någon gång. De har bott tillsammans hela livet och hade en bråkig period kring 6-månadersåldern som sedan gick över, vilket är normalt har jag fått lära mig.
Nu har de börjat tjafsa ganska ofta igen, främst på kvällarna av någon anledning. De gör inte illa varandra, oftast är det den mindre av dem som "sätter på" den större av dem (jag vet faktiskt inte vem av dem som är högst i rang, jag tycker att det verkar som att det varierar, kan problemet ligga där?) varpå den större som blir påsatt piper i högan sky. Detta pipande är mitt största problem, behöver de reda ut något så får de väl göra det eftersom det går så lugnt till, men min sömn störs av att de börjar tjafsa såhär på kvällarna just.
Min fråga är egentligen hur vanligt det är att bråk blossar upp igen kring denna ålder (~2 år)… Kan det vara så att de inte passar ihop, eller borde det lägga sig igen? Jag tycker att det känns tråkigt att de inte är speciellt bra kompisar, de har varsin "privata sfär" som den andra inte får komma nära, och ibland leder det till dessa tjafs. Är det elakt mot dem att hålla dem tillsammans när de verkar ha så lätt att bli irriterade på varandra, eller är det sällskapet av en artfrände i sig som gör dem gott? Kan nämna igen att de aldrig har orsakat fysiska skador på varandra.
(Notis: De bor i en 130x70 cm bur plus tillgång till 100x100 cm hage som de kan komma och gå till som de vill förutom då jag är på jobbet, dvs. under kvällen/natten när bråken är som värst har de tillgång till hagen.)
Jag förmodar att du har läst den här?
http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/
De flesta hanar brukar ha lugnat ner sig vid två års ålder, men en del är mer hormonstyrda än andra. Det du beskriver låter ändå förhållandevis normalt. Och eftersom de inte slåss, så skulle jag nog ändå påstå att de har glädje av varandra. Det är definitivt mer elakt att dela på dem än att låta de vara tillsammans.
De verkar ha gott om plats, men har de tillräcklig sysselsättning? Har du gjort rent Talgkörteln nyss? Just lukt från Talgkörteln är någonting som kan trigga bråk.
Att det blir mer livat kring läggdags är normalt. Marsvin är ofta mer aktiva i gryning och skymning. Det kan underlätta om man fyller på ordentligt med hö, grenar och mat precis innan man går och lägger sig. Då kan de sysselsätta sig med att äta istället för att tjafsa med varandra.