Byta rang? Hanar bråkar..
Har två killar, födda maj och augusti i år. Den äldre tog såklart på sej rollen som boss från början, men nu har minstingen börjat utmana. Jag vet att hanar brukar bråka lite i den åldern, men förekommer det att rangordningen ändras? Äldre marsvinet verkar plötsligt rädd för det yngre, och springer undan. Dom har rykt ihop ett par gånger senaste dagarna, men jag hoppas det lugnar ner sej snart! Dom har stor bur, mycket golvtid och jag lägger alltid maten på två ställen. Har ni fler tips för att underlätta fighter får ni gärna dela med er!
Ja, rangordningen kan ändras, speciellt om killarna är såpass jämngamla som dina är. De är i puberteten nu, båda två, och kommer vara så i ungefär ett år till. Det kan bli ruskigt livat. Om de slåss har de för lite plats. Hur stor är buren? Ibland behövs många kvadratmeter yta för att det ska fungera. I länken nedan finns många råd om hur man hanterar bråkande hanar (det står en bit ner på sidan). Kan också tipsa om regelbundna bad med ordentlig rengöring av Talgkörteln. Just lukt kan trigga bråk. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/
Okej! Har bara haft honor innan så jag är lite ny på det här med pubertala bråkstakar. Då är det säkert rangen som ändras just nu. Buren är stor. 120×70 plus övervåningen 40×70. Tror inte bråken beror på att buren är för liten, för de har även rykt ihop en gång på golvet. Tack för tipsen! Hur ofta rekommenderar du att bada dom?
Vad menar du med rykt ihop? Att de slåss som en boll? 120*70 är inte speciellt stort för två pubertetsmonster, även om det är helt ok för två vuxna djur. Om du har dem på den ytan är risken rätt stor att de hinner bli rejält osams innan puberteten är över. Hade det varit mina marsvin så hade jag gett dem en yta på minst två gånger två meter, nu ett tag framöver. Angående bad så kolla Talgkörteln. Minsta tendens till talg så bada dem. Olika marsvin har olika aktiv talgproduktion.
Okej, tack för inputs. Finns tyvärr ingen möjlighet att ge marsvinen 4 kvadratmeter dygnet runt här hemma (vem tusan har plats med så stor bur?!), men dom får vara ute på golvet långa stunder varje dag.
När jag introducerar hanar till varandra brukar jag använda en golvyta, antingen i tvättstugan eller i ett rum. Täcker golvet med handdukar, och sedan fleecefilt ovanpå. I normalfallet tar det en vecka eller två innan det är lugnt och harmoniskt. Det handlar inte om att ge dem massvis med yta för all framtid, utan det handlar om ett kortare tag, så att det dåliga beteendet inte befästs och förvärras.
En vecka eller två alltså? Då kanske jag kan lösa det! Synd att det är för kallt i garaget på vintern.. :p
Hur lång tid det tar beror på hur osams de är. Vad du inte vill är att de ryker ihop rejält och slåss som en boll, med blod och skador som resultat. Då kan det bli helt omöjligt att få dem att hålla sams med varandra, för all framtid. Jag undrar fortfarande vad du menar med att de rykt ihop? Jag tolkar det som ett slagsmål, men det kanske inte är så du menar.
Jag hoppar in med ett inlägg också så att andra kanske förstår vikten av yta för hanar i synnerhet men marsvin också i allmänhet.
Vi adopterade våra för över fyra år sedan. Det är bara ett halvår mellan dem i ålder och när de kom till oss fick vi med en alldeles för liten bur och killarna var på väg in i tonåren. Rangordningen skulle så småningom ändras. De rök ihop alldeles förfärligt med hål i öronen på båda som resultat. Vi separerade dem temporärt och för att göra en lång historia kort så är det precis som Ljungåsen säger, det behövs ordentligt med yta för att reparera. Vi fick ha dem i köket med hela den golvytan att vara på tills rangordningen var klar och de tolererade varandra, tror det var ca en vecka. De har sedan dess bott i en bokhyllelåda på 200*80 och det fungerar bra. Mindre än det skulle jag inte vilja ha till dem då de behöver den ytan. Det måste finnas utrymme att kunna springa undan om det behövs.
Nu har marsvinen inte bråkat på två dagar, men om dom skulle börja igen så får dom bo på golvet i hallen.. Vi får helt enkelt klampa igenom "buren" för att ta oss till sovrum och toalett :P
Med "rykt ihop" menar jag att yngre marsvinet har flugit på det äldre, och dom har slagits under några sekunder.
Okej, då har du riktiga slagsmål. För varje gång så kommer de bli lite mer osams, så det är klokt att försöka undvika alla situationer som leder till bråk. Om du har hus med bara en ingång så skulle jag byta ut dessa. Det fungerar med uppochnervända papplådor som man skär ut ingångar i sidorna på, eller barnpallar i plast. Ofta smäller det när den ena känner sig trängd. Det kan också vara bra med en sk fleece forest någonstans i buren. Där kan man vara osynlig, men inte bli instängd. Bra att hallgolvet finns som backup.
Tack för tipsen! Ska knåpa ihop en fleece forest ikväll.
Här kommer en liten update! Marsvinen har bott i hallen, 2x3 meter i nästan två veckor. Det har gått jättebra och dom verkar komma överens igen. För ett par dagar sedan delade jag av ytan på ungefär hälften, och det gick också bra. Idag fick dom sej ett rejält bad, och har flyttat in i gamla buren igen. Självklart helt nystädad. Just nu går dom runt och "kaxar".. inget slagsmål än så länge, men dom verkar definitivt sura på varann. Så tråkigt, just nu känns det som senaste veckorna var förgäves.. :(
Tack för uppdateringen. Det var roligt att läsa att det gick bra på hallgolvet. Då finns det hopp. Det var mindre roligt att läsa att de tjafsar i buren, men det kan vara övergående. Blir det värre så får du flytta tillbaka dem till hallgolvet ett par veckor till. Oavsett vilket så är det absolut inte förgäves. Varje stund de tillbringar tillsammans utan att bråka bygger upp deras relation. Det finns ingen chans att skaffa en större bur? En ökning till 160*70 skulle göra stor skillnad, tror jag.
Det verkar lite turbulent. Ena sekunden sitter dom nära varann och ser snälla ut, nästa sekund cirkulerar dom och "hotar" varandra. Håller också tummarna på att det är övergående! Vore jättetråkigt att behöva göra mej av med någon av dom, då båda har blivit älskade familjemedlemmar med stora personligheter. Tveksamt om en större bur skulle få plats. Kanske 10-20 cm längre i så fall. Tror du det skulle göra någon skillnad? Nuvarande buren är 120 cm lång. Känns ju onödigt att byta bur ifall det hela skulle sluta med att dom ändå inte kan bo tillsammans mer.
Det allra bästa vore förstås om det går att få pojkarna att hålla sams, och att de lyckas med det på större yta men mindre bra i buren visar ju på att det är utrymmet som är problemet. En 120-bur är inte en stor bur, speciellt inte för killar i puberteten. Jag skulle inte vilja ha småkillar i en bur mindre än 160*70. Det finns ingen annan stans att sätta buren, där en större bur får plats? Dessutom är de i en hopplös ålder för att kunna sättas ihop med varsin ny vän. Det kommer inte gå ett dugg lättare, oavsett om nya kompisen är bebis eller vuxen. En pubertetskille kan vara riktigt elak mot små bebisar, och accepteras sällan av en vuxen. Då återstår alternativet att kastrera och skaffa varsin flickvän, under förutsättning att de är stora nog för att kunna opereras. Alla andra alternativ än att försöka få dem att hålla sams kommer bli jobbigare, på ena eller andra sättet.
Frågan är hur de kaxar och hur mycket? Visa tänder och dansa med rumpan är inte alltför ovanligt och brukar resultera i att den yngre sticker här hemma.