Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 551 ggr
[Gnagare2]
0

Förhindra bråk mellan hanar

Jag brukar vara väldigt uppmärksam på mina djurs beteenden. Därav kan jag upptäcka skador och förestående sjukdomar och sätta in rätt vård direkt,så marsvinet inte "försvinner för mig" och att jag ej kan rädda det .

Pga min noggranna uppmärksamhet har jag nu så sakteliga märkt en förändring på två av mina hanars beteenden. 

Dom har gått superbra ihop innan,men nu har dom börjat barska upp sig mot varann mera än vad dom brukar göra. Jag hade ju två hanar innan ihop,som jag fick sära på,för den ena mobbade ut den andra,så han fick stora sår på bakdelen.

Dessa två vill jag därför absolut inte sära på. Jag tänkte att jag byter plats på buren. Har nu bytt rum för buren dom sitter i,där dom inte kan se honorna. Dom har gått bra ihop innan,även när dom hade utsikt mot honorna,men nu inser jag att det är nog en bra ide´att flytta buren till ett annat rum. Nu ser dom inga andra marsvin överhuvudtaget. Nu ser dom bara hunden som går förbi buren,och jag förstås.

Jag hoppas innerligt att jag på detta vis ska kunna förhindra bråk mellan dom. Jag kan inte sära på dessa två,helt enkelt. Det innebär stora bekymmer om jag måste sära på dessa två.

Vad tror ni? Har jag gjort vad jag har kunnat nu,eller ska jag göra något mer för att förhindra att dom ryker ihop i framtiden? 

Ja jag ångrar jättemycket att jag hade dom i samma rum som honorna,men gjort är gjort. Kan ej vrida tillbaks tiden. Dom har ju gått ihop bra ändå,fram tills nu.

Ljungåsen
0

Hur gamla är de? Är någon eller båda fortfarande i puberteten? Hur stort bor de? Jag har märkt på mina att rejäl yta gör jättemycket för relationen, speciellt om den blivit lite tjafsig. Sen är det förstås bra att ha dem så att de inte kan se (och helst inte höra heller) andra marsvin. Och att de har två av allting, så att det finns så lite som möjligt att tjafsa om. Ett pojkpar jag haft var väldigt reaktiva på lukt. Där hjälpte det att hålla Talgkörteln ordentligt ren, hela tiden. Minsta tendens till talg hos någon av pojkarna ledde ofelbart till tjafs. Läst den här länken? Det står om hanar en bit ner. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/ Mycket av det som rekommenderas vid bråk kan man göra även innan bråk, och då minskar förstås risken att det blir bråk.

[Gnagare2]
0

Ena fyller fyra år nu i sommar,och den yngre killen fyllde ett år i April i år. Dom bor i en 140 cm bur. Har helt enkelt inte plats för större. Då ska jag ha dom på övervåningen,men jag vill ha alla djur på bottenplan så jag ser alla och kan hålla ordentlig koll på dom.

Jag ska kolla detta med Talgkörteln lite närmare.

Ljungåsen
0

Bra att en av pojkarna är ordentligt vuxen. Ettåringen kommer förmodligen att vara jobbig åtminstone ett halvår till, kanske upp till ett år. De flesta tvååringar är trevliga, så det är en fas han ska ta sig igenom. En 140-bur kan vara i minsta laget för tonårsmarsvin. Då kan det hjälpa med mycket golvtid, eller Utevistelse nu sommartid, om du inte permanent kan ge dem mer plats.

[Gnagare2]
0

#3 Det är när dom varit ute som jag märker att dom tjafsar.  Så nu vågar jag knappt ha dom ute mer,för när jag tar in dom tjafsar dom som mest. Och att ha dom ute dygnet runt vågar jag absolut  inte även om jag har stabila,bra burar. Har sett många rävar häromkring.

När jag tänker efter,är det när dom började få vara ute i gröngräset som dom har börjat tjafsa. Innan dom fick komma ut,var det aldrig något tjafs. Märkligt….

Ja det stämmer. Det är ettåringen som muckar gräl med fyraåringen. Jag förstår att han till slut säger ifrån,och då blir det bråk.

Ljungåsen
1

#4 Att de tjafsar mer när de kommer tillbaka till buren tolkar jag som att den inte är stor nog. Det blir liksom konkurrens om själva ytan. Tror inte att Utevistelse är det som fått dem att börja tjafsa, det hade säkert hänt ändå. Ålder och hormoner brukar vara det som spelar störst roll. Om du har en ledig golvyta någonstans så kan det vara bra att ge dem ett par veckor på den, bara för att bryta mönstret.

[Gnagare2]
0

#5 Jag får bita i det sura äpplet och ha dom på övervåningen ett tag då. Där har jag en stor yta dom kan vara på. Jag inser ju att en 140 bur är för litet för dom.

Men vad ska jag ha på golvet där dom ska vara? Handdukar? Kutterspån blir väldigt skräpigt tänker jag. Dom får ju vara direkt på golvet isåfall,eftersom jag inte har någon bur på den ytan.

Ljungåsen
0

#6 Jag brukar använda handdukar under och fleecefiltar över. Då håller sig ytan hyfsat torr eftersom handdukarna suger upp kisset. Och av fleece blir det inga farliga trådar ifall de gnager på det.