Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 234 ggr
LillyLowa510
0

Bråkande hanar

Hej! hoppas någon har super bra tips och orkar läsa hela inlägget. Har två fantastiska killar här hemma som är ca fem månader, snart sex. O'boy är den lite större och Findus den lite mindre, skiljer ca 70 g mellan grabbarna. Dom har bott med varann sen dom va 4 veckor. Vi har haft dom sen dom va 7 veckor Och på senaste tiden har det vart lite gruff och O'boy ligger och vaktar/väntar på Findus tex när han är inne i ett hus eller rör men tänkt att dom gör upp rang osv. Men natten mellan onsdag och torsdag vaknar äldsta tjejen av att det är full liv i buren, vilket resulterat i att Findus har ett delat öra och en del rivsår, inte hittat någon skråma på O'boy. När dom lugnat sig så har dom vilat i varsitt hus i buren. Sen tog jag ut dom och dom sprang runt ute i sin utebur som vanligt, och till kvällen tog jag in dom. Sen inatt så vaknar vi av samma sak, bråk och Findus har ett nytt sår på ryggen. Dom bor i en bur som är 150×75 cm Det finns två hus, två matskålar, två vattenflaskor och olika tunnlar, och alltid färska äppelkvistar och massa hö får färska grönsaker morgon och kväll. Även en hylla att få upp på. Jag har badat båda och tvättat Talgkörteln satte ner dom på neutral mark och direkt är O'boy på Findus klättrar och luktar på honom och på två sekunder är dom en boll igen och oboy hackar tänder. Nu har jag särat på dom och dom sitter i en varsin bur bredvid varandra, dom äter och jag har koll på deras vikt. Har pratat med henne vi köpte dom av och hon tyckte jag gjort vad jag kunnat men tyckte jag skulle försöka sätta ihop dom igen om någon dag igen. Har lusläst alla möjliga sidor och bloggar och jag vet att marsvin inte mår bra själva och det är lag på sällskap Känner mig helt hjälplös och förkrossad och har två jätte ledsna barn här hemma. Jag vet inte vad jag ska göra.

Ljungåsen
1

Jag vill börja med att beklaga att det har blivit som det har blivit, men det är inte alldeles ovanligt när man har två jämngamla killar, som båda är i tonåren och fulla med hormoner. Hanar brukar fungera bäst tillsammans om det finns en rejäl åldersskillnad mellan dem, på minst två år, så att den ena är rejält vuxen när den andras hormoner svallar som värst. Den stora frågan är vad du ska göra nu. Min erfarenhet säger mig att om två killar väl har slagits som en boll och orsakat skador på varandra så är deras relation rätt körd, och det kan vara mer eller mindre omöjligt att få dem att hålla sams. Dessutom måste man fråga sig hur juste det är att fortsätta försöka, om försöken leder till att Findus får stryk och går sönder. Om du vill göra ett sista försök att få de båda herrarna att hålla sams med varandra så skulle jag vänta tills Findus är helt läkt, och sedan köra en hopsättning helt enligt regelboken, på mycket stor neutral yta (minst fem sex kvadratmeter stor) med två väl rengjorda marsvin (talgkörtel, snopp och pungsäck). På den neutrala ytan ska det finnas många gömställen av typen plastpallar för barn eller uppklippta kartonger, alltså inga hus där den ene kan stänga in den andre. Gott om hö, sysselsättning och mumsig mat. Eragons har bra information om hopsättning av marsvin på sin sida, texten om hanar finns en bit ner. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/ Här får man också vara beredd på att killarna kommer behöva bo på denna stora yta i veckor, kanske i månader. Inte förrän de umgås frivilligt och är 100% sams precis hela tiden kan man ens börja fundera på att sätta tillbaka dem i sin bur. Riktlinjen brukar vara att de ska ha varit helt sams i minst två veckor. Med helt sams menar jag att det inte förekommer minsta tendens till tjafs. Inget burrande, inget klättrande och definitivt inget tandklapper eller slagsmål. Din bur är visserligen hyfsat stor, men just nu definitivt inte stor nog. Blir det ett enda slagsmål på stora ytan så är det definitivt kört. Då måste du bryta och separera dem, för Findus skull. Hade de varit mina så hade jag inte ens försökt med en till hopsättning. Jag hade låtit kastrera båda två och sedan gett dem åtminstone varsin flickvän. Observera att de då behöver varsin bur att bo i.