Marsvins hanar bråkar
Hej! Jag har två marsvinshanar på snart 1 år som bråkar extremt mycket. Innanför buren, utanför, dem jukkar på varandra och biter varandra och går på varandra. Vet någon vad det beror på? Försöker lugna ner de på olika sätt men ingenting funkar.
#0: Du har två jämnåriga tonårskillar, fulla med hormoner. Att ha en kan vara jobbigt nog.
Du behöver bryta beteendet, innan någon blir ordentligt skadad. Du kan inte bara avvakta och låta dem göra upp.
Första steget är att de behöver en rejält stor bostadsyta. Minst två gånger två meter. På den ytan ska de ha mat, vatten och hö på flera ställen så att de kan äta och dricka utan att vara i närheten av varandra. Alla deras gömställen måste ha minst två ingångar och utgångar, så att ingen kan stänga in den andre. Plastpallar för barn, eller uppklippta kartonger fungerar utmärkt. Minst fyra gömställen.
Steg två är att bada dem, och göra rent Talgkörteln riktigt ordentligt. En del hanar triggas oerhört av sin egen eller den andres lukt.
Fler goda råd i länken nedan. Det står om hanar en bit ner på sidan.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
De flesta hanar är acceptabelt trevliga vid 18 månader, när hormonerna lagt sig. En del kan vara jobbiga ända tills de fyllt två, men sen brukar det vara lugnt.
- Redigerat 2020-11-03 17:24 av Ljungåsen
Okej då vet jag! Har länge tänkt på att skaffa större bur för just nu är min 180! Men vilket foder är bäst? Är det bra att jag blandar olika? Jag blandar pellets med foder från brit. Sedan lägger jag alltid i något nyttigt i maten och C- vitaminer.
#2: När hormonerna lagt sig kan de säkert bo i en 180-bur, men inte just nu. Jag skulle använda en golvyta någonstans så länge.
Ettåringar behöver sällan pellets. Det absolut viktigaste är riktigt bra hö, och c-vitaminrika grönsaker. Ge gärna nya tussar hö ofta, så äter de mer. Vill du ändå ge pellets, så servera inte i skål utan strö ut det i buren så får de sysselsättning med att leta efter maten.