Livrädda marsvin
Jag fick hem 2 stycken då 6 veckors gamla bebisar (som köptes på Blocket) för ett par veckor sedan och de är fortfarande livrädda. Går jag in i rummet så springer de iväg. Ena är så rädd att den spelar död. Jag har varje dag läst för dem, pratat med dem, försökt ha handen i buren på avstånd (det började jag med efter en vecka) så de kan få komma fram, men ingenting hjälper. Jag känner att de inte trivs och jag vet inte vad jag ska göra för att det ska bli bättre. Är rädd att de bara är plågade här. Har ni några råd?
Din gamla tråd är full med goda råd, som kanske inte behöver upprepas. Läs den igen.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1457136/behover-rad
Med två så unga marsvin så skulle jag nog börja med att plocka upp dem dagligen, alltid tillsammans. Ha dem i en mössa eller under en handduk i knät så de kan gömma sig och muta med något jättegott, typ gurka eller paprika. I början kommer de säkert inte äta, men det brukar vända efter ett tag.
Tack för tipset! Dessa är ännu räddare än de förra, därför gjorde jag en ny. Aldrig varit med om en som spelade död förut. Men ska absolut ta en kik igen😇
#2: Det har jag. Min fegis, som jag skrev om i den andra tråden, var precis sån. Han stängde av helt och blev fullständigt okontaktbar vid hantering. Som tur var hade han en betydligt mer frimodig kompis.
Om du vill kan du läsa ett gammalt blogginlägg om honom här.
#3: Tack så mycket! Ska absolut kika in, uppskattar verkligen hjälpen🌸
Jag föreslår att du skaffar en kastrerad hane, när mina två marsvinsungar var 6 veckor gamla så hade jag en 4 årig kastrerad hane. Och när ungarna blev rädda för något så sprang dom in till honom och blev genast tryggare. Det står på ganska många ställen att två honor och en kastrerad hane är den bästa kombinationen för att hanen uppehåller tjejerna när dom är i brunst så att dom inte har tid att kivas med varandra. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt men det är inte det lättaste att få tag i en kastrerad hane.
#5: Att skaffa en kastrerad hane som sällskap är en utmärkt idé om de små rädda marsvinen är honor. Är de hanar däremot så är det en dum idé, eftersom hanar ska hållas I par.