Marsvin är på varandra
Hej! Jag har två marsvins hanar på ca 1 år och 7 månader. De har bråkat en del innan men sedan slutade det helt. Men nu har dem börjat att vara på varandra hela tiden. Alltså hoppa på varandra och bita i varandras päls och kurra. Också att trycka upp nosen i den andras rumpa och följa efter när den går. Dem skadar inte varandra men är rädd att det ska gå för långt som det gjorde en gång när jag behövde sära på dem. Vet någon vad detta beror på eller om det bara är en tillfällighet? Tacksam för svar!
Hade de varit mina marsvin så hade jag börjat med att ge dem ett bad, med en ordentlig rengöring av Talgkörteln. Det kan vara så enkelt att det är lukten som triggar. Sen skulle jag nog fundera på om de inte kunde bo tillsammans på en större yta under en period, bara för att bryta beteendet.
Läs gärna om sammanförande av vuxna hanar en bit ner på den här sidan.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
Har tre marsvinshanar men vi har varigt tvugna att sära på dem för han som först var boss blev biten och fick gömma sig för dem andra. Nu när dem är särade har dem två andra som bor ihop börjat vara på varandra, kurra och följa efter varandra. En del dagar har dem gjort så mer än andra men dem har som tur inte bråkat. :)
Ibland har dem också fått vitt vätska på rumpan från varandra som har varigt extremt jobbigt att tvätta bort. Vi har många gånger funderat på att kastrera dem men det har aldrig blivigt något.
#2: Svarar i den här tråden också.
Tre hanar tillsammans är aldrig en bra idé, men att hålla en av dem ensam är ett brott mot djurskyddslagen. Det är inte lagligt, och inte snällt heller mot ett så utpräglat flockdjur som marsvin.
Din ensamme behöver få en egen kompis.
#3: Jo, fast när vi var på zoo.se frågade vi om vad vi skulle göra med den retade och då sa dem att vi skulle lägga galler eller plexiglas emellan dem så att dem ändå kan se och höra varandra och så gjorde vi. Dem sa också att om marsvinet känner sig ensam så skulle vi kastrera honnom och köpa en hona som kompis men vi har känt att det inte behövs för han mår väldigt bra fast han är ensam för han blir inte påhoppad längre men han kan ändå kommunicera med dem andra marsvinen.
#4: Upprepar mig här också. Det zoo.se uppmanat er till är att bryta mot lagen. Han räknas som ensam om han inte har en kompis att umgås med kropp mot kropp.