Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettbeteende
Läst 197 ggr
PetiteMoi
0

Oro - bästa förutsättningar

Hej!
Igår hämtade vi hem våra killar på 5 månader. De är sååå rädda just nu så vi låter dom mest lära känna sin bur & ljuden i huset. MEN jag är så otroligt nojig över att dom ska börja bråka. Jag har läst att det här är typ den värsta åldern att ha två hanar i ihop :( Än så länge går det bra & de kurar ihop under ett hus. Men plötsligt så börjar den ena göra små ljud typ som tiggande ljud (fast tystare & mer ihärdigt) & den andra börjar då kurra dovt. Detta sker flera gånger om dagen. Jag sitter som på nålar & bara väntar på att de ska ryka ihop. Kan ni hjälpa mig att tyda dessa ljud/beteenden? Jag hoppas att jag själv kan chilla lite när jag haft dom ett tag, men just nu sitter jag på helspänn konstant.
Vi har två av allt (hus, skålar, vattenflaskor…) Finns det något mer jag kan göra för att minimera risken för osämja. Lite gruff gissar jag på att det måste vara innan de gjort upp om vem som är bossen. Men hur mycket innan man behöver sära på dom?
Ytterst tacksam för svar!

Ljungåsen
0

På beskrivningen så låter det som någon sorts dominansljud. I länken nedan kan du läsa om olika ljud, och vad de betyder. Samt lyssna och jämföra.
https://www.oxbowanimalhealth.com/blog/guinea-pig-sounds-and-their-meanings/

De är i en besvärlig ålder. Det betyder inte nödvändigtvis att de kommer att börja slåss, men det kan hända. Vad man kan göra för att minska risken är att se till att de bor stort, har tillräckligt mycket sysselsättning, och inte behöver konkurrera om resurserna. Plus hålla rent Talgkörteln ordentligt. En del triggas väldigt av lukt, egen eller kompisens.

Det enda som får mig att sära på marsvin är slagsmål där de slåss som en boll. Tjafs och jakt och klättrande försöker jag bryta, genom att störa dem litegrann. Möblera om i buren. Plocka upp en så han får lugna ner sig. Många timmars golvtid så de kan springa av sig. Sånt.

Eragons har bra information om bråkande hanar, som det kan vara bra att ha läst innan det händer.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

PetiteMoi
0

Tack snälla för svar :)

PetiteMoi
0

De fortsätter på samma sätt. Känns som att den ena (Kiwi som han heter) är så irriterad jämt & sitter i sitt hus & kurrar! Att ”kompisen” (Tiger) är för nära, är utanför hans hus, prasslar i höet, att vi pratar i rummet bredvid… alltså you name it. Den enda gången polaren duger är när deras gemensamma fiende (alltså jag) är i närhet och städar buren eller plockar upp dom, då kan man sitta tätt tätt utan att kurra.
Är det något som kanske går över när han känner sig mer hemma & trygg?
Just nu brukar jag ösa in hö & gömma pellets/grönsaker i hela buren så han får något annat att göra än att sitta & muttra en stund. Men det känns ju inte heller som en ultimat lösning… lär ju rulla fram lagom till jul.

Ljungåsen
0

#3: De är tonåringar, så ur den aspekten är det helt normalt. De slåss ju inte, och verkar inte heller jaga runt och klättra på varandra. Egentligen väldigt positivt.

Har du kollat Talgkörteln, så den inte är smutsig hos någon av pojkarna?

Har husen flera ingångar och utgångar så ingen kan bli instängd?

Eftersom de håller sams i knät så tror jag det är en bra idé att plocka upp dem dagligen, så de kan sitta tillsammans och gärna äta någonting ihop. Gurka, t.ex.

Väger du varje vecka? Och skriver upp vikten? På så vis kan du hålla koll på att de inte ökar i vikt för fort. Vad väger killarna nu?

Det kommer bli bättre, med tiden. De flesta artonmånaders är trevliga mot kompisen, och i princip alla tvååringar. Vägen dit kan vara jobbig, men jag tycker ändå det låter rätt bra. De slåss inte, och du ser till att de har sysselsättning. Fortsätt så.

PetiteMoi
1

Nej, det är inte mycket jagande. Möjligtvis markerar Kiwi om Tiger är för närgången men han flyr fort som vinden & Kiwi följer inte efter. Inget klättrande eller så alls.

De har varsin pall från Jula som hus så de kan inte bli instängda :) tror det var ditt tips om dessa pallar!

Jag ska absolut börja väga dom & se. De är väldigt matglada och äter exakt allt som erbjuds :) ska också ta en titt på Talgkörteln.

Buren är 140x60 så det kan ju vara att jag kommer få uppgradera till större. Tanken var att de skulle ha en med öppet tak, typ bokhyllebur men då vi bor i ett väldigt gammalt hus så får vi ibland besök av vilda gnagare & jag är lite skraj att de skulle ta sig in till marsvinen… men det tar vi senare om det blir aktuellt & om killarna inte står ut med varandra!

Ljungåsen
0

#5: Det är jättebra att etablera en vana att väga (ock skriva upp) en gång i veckan. Just på vikten brukar man kunna fånga första tecknet på om någonting är fel, och reagerar man fort så är mycket vunnet. Marsvin är grymt skickliga på att spela friska, så när de väl börjar bete sig sjukt har sjukdomen ofta gått alldeles för långt.

Tipsar också om att införskaffa Stödmatningsmat (critical care eller recovery plus) och förvara i frysen hemma. Akutlägen har en tendens att komma fredag kväll.

Jag tror killarna skulle må bra av mer plats, åtminstone på sikt. Jag skulle själv aldrig ha två hanar på mindre än 160×70, och gärna ännu större än så.

På det stora hela tycker jag det låter som det går riktigt bra, faktiskt. Så roligt!

PetiteMoi
1

Jag har nu tagit det säkra före det osäkra & beställt en Billy bokhylla (200x80) som beräknas anlända på fredag :) så nästa helg blir det byggprojekt för fulla muggar.

Ljungåsen
0

#7: Mycket bra idé! De kommer verkligen uppskatta allt extra utrymme.