Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 497 ggr
Ange_89
0

Marsvin frågor

Mitt marsvin på 20v har börjat gå bredbent och släpar på fötterna ibland, tex om han ska in i mysbädden så går han in med frambenen men kan släpa in med bakbenen. Jag ger mycket c-vitamin rika grönsaker. Får broccoli, kål, paprika m.m. Har börjat ge extra c-vitamin droppar som han tar på en sked men köpte idag askorbinsyra, vart köper ni erat och hur mycket ska man ge?
Han är matglad och äter allt man ger honom, han springer runt och går ibland högt med bakbenen så rumpan putar upp så verkar inte som c-vitamin brist heller? Kan de vara kalcium brist?
Har veterinär tid inbokad på torsdag.
Men tänkte om nån varit med om något liknande.

Ljungåsen
0

Jag köper askorbinsyra i matbutiken. Den finns bland kryddorna. En mängd motsvarande två-tre strösockerkorn ger dagsbehovet för ett enkilos vuxet marsvin.

De gånger jag har haft marsvin som gått högt med rumpan har det handlat om Artros i knäleder och/eller höftleder. Tycker nog att din lille är väl ung för det, men helt osannolikt är det inte. Bra att du har tid hos veterinär!

Ange_89
0

#1: har köpt nu, men det är väldigt små korn, som sand ungefär.

Läste om satinsjukan också och det ger tydligen också besvär med benen och rygg. Nu vet jag inte om mitt marsvin är satin.
Nä han är ju inte gammal alls, jag hoppas det är något man kan medicinera eller förhoppningsvis att det inte är något alls.
Men det ser inte normalt ut och han ser ihopkrupen ut "kompakt". Känns långt att vänta till torsdag, men fanns inga tider lediga innan dess😔

Ange_89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#2: lägger till en bild, han sitter väldigt bredbent och fötterna ut.

Ljungåsen
0

Jo, askorbinsyra ser ut som sand ungefär. Mängden två-tre strösockerkorn var bara för att illustrera ungefär hur mycket som behövs. Inte mycket alls. Jag strör på en gurkskiva och lägger en annan gurkskiva uppepå, som en dubbelmacka.

Satin tror jag inte han är. Det finns knappt några satiner alls nuförtiden, och tur är väl det.

Han sitter helt klart konstigt med bakbenen. Han ser väldigt kort ut, ihopdragen liksom. Kan han ha ont i magen? Hur ser hans pluttar ut? Väldigt gulligt marsvin annars!

Ange_89
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4: här ser du hur han går och släpar fötterna ibland. jag håller på att städa buren nu så därav inga leksaker eller mysbäddar m.m om någon undrar varför det är tomt🙂

Har inte märkt av något och har kännt på ryggen och magen. Han säger inget om jag tar upp honom heller. Alla pluttar ser likadana ut i buren.

• Redigerat 2021-10-31 17:11 av Ange_89
Ljungåsen
1

Han är väldigt fin! Kompisen också, såklart!

Du gör helt rätt som reagerar på hans rörelser, det ser inte friskt ut. Om jag ska gissa på någonting så gissar jag på problem med knälederna, för han verkar inte böja bakbenen ordentligt. Jämför med hur kompisen rör sig så tror jag du fattar vad jag menar. Hade han varit min hade jag velat få honom röntgad, för att veta hur skelettet ser ut.

Min, som rörde sig på ett liknande sätt, hade Artros I både knän och höfter. Han var en omplacering och hade sannolikt fått för dåligt med c-vitamin under uppväxten. Han behandlades med smärtstillande och rörde sig sen mycket bättre. Absolut inte normalt, men mycket bättre.

Sen tycker jag att han kliar sig onormalt mycket. Det borde du också ta upp med veterinären.

Ange_89
0

#6: Jag köpte dom båda på zoo butik för 4v sedan, så känns så tråkigt att något redan är fel. Som att jag gjort nått fel.
Ja hans kliande ska också kollas upp. Han är försäkrad så jag kommer göra det som krävs för att få reda på vad felet är. Fick nyss ta bort min älsklings katt pga sjukdom så känns tufft om det skulle vara något allvarligt. Hur troligt är det om det skulle vara c-vitamin eller kalcium brist?

Ange_89
0

#7: Nöjda småttingar med nytt o fräscht i buren och en skål med smaskiga grönsaker🥰

Ljungåsen
2

#7: Kommer de från zoobutik så kan det vara precis vilken skit som helst, om du ursäktar. Det är inte alls osannolikt att det handlar om någon typ av brist.

Ange_89
0

#9: Ne det är väl inte det bästa att köpa från zoo butik😑 men man går dit och kikar och tycker så synd om djuren i dom små burarna med stora kaniner till sällskap. Så är man hemma sen med två pluttar och man vill ge dom det bästa. Tycker djuren har det skit på zoo butiker.. Men inser ju att jag bidrar till skiten när jag stödjer dom genom att köpa. Men det är så svårt att se dom hållas så..
Jag hoppas allt går bra för Bobbo på torsdag iaf och att han frisknar till. Han smaska i sig en tomatbit med några korn askorbinsyra på precis.

Ljungåsen
2

#10: Har du läst den här?
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1458091/for-mammornas-skull!

Jag är emot försäljning av smådjur i butik, jag tycker att det borde förbjudas. Vi klarar oss fint utan att köpa hund och katt i butiker, så vi borde kunna klara oss lika fint utan att köpa smådjur.

I väntan på förbudet har jag tagit ett medvetet beslut att inte köpa någonting i butiker som säljer djur. De får inte mina pengar. Jag skulle önska mig att alla andra gjorde likadant, då skulle det snart inte finnas några butiker med levande djur.

Kaniner kan orsaka hemska skador på marsvin. Om jag var du skulle jag upplysa veterinären om att han har bott med kanin. Det kan ju ligga ett trauma bakom, som förklarar varför han rör sig som han gör.

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Ange_89
2

#11: läste nu och det är hemskt, jag ska hålla avstånd från Zoo butiker från och med nu. Men när vi var där i veckan för att köpa hö så såg jag 3 små marsvins ungar, dom kan inte ha varit gamla. Och dom var också med en stor kanin i en bytte bur. Och mitt hjärta spricker när jag ser sånt och vill bara ta med alla hem.. Men det är ju ingen lösning, kommer ju alltid in nya. Så jag får sluta med att vara gå in helt enkelt.
Tack för att du uppmärksammar och försöker få stopp på det.

Ljungåsen
2

#12: Ja, sluta gå in där. Köp ditt hö och allt annat du behöver på andra ställen.

Och kanske viktigast av allt, prata med alla du känner och försök övertyga dem om att göra likadant!

Ange_89
0

#0: Jag har försökt att få en tidigare tid i Falköping då dom har en veterinär med mer kunskap om marsvin. Tyvärr var det väntetid där också. Men hon sa att jag skulle ge Ido-C tabletter från apoteket, men såg att det var slutsålt överallt nu. Sen ett bra pellets för växande marsvin. Har ni några tips på bra pellets för dom små som är näringsrika?

Ljungåsen
0

#14: Oxbow essentials är bra pellets. Välj varianten för unga marsvin.

Ido C innehåller nyttig askorbinsyra plus en massa bindemedel. Min åsikt är att det är bättre att ge ren askorbinsyra, utan en massa annat.

Ange_89
0

#15: okej tack, ska beställa det.

Ido-C var slut på alla apotek så fortsätter med ren askorbinsyra. Men finns det inte någon mer direkt mängd i vikt man ska ge?

Ange_89
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#16: är det denna? Är dessa likadana?

Ljungåsen
0

#16: Normala, friska marsvin behöver mellan 10 och 30 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt. Sjuka marsvin kan behöva mer, upp till 50 mg per kilo kroppsvikt.

https://www.guinealynx.info/scurvy.html

Askorbinsyra innehåller 180 mg c-vitamin per ml (ett kryddmått är 1 ml)

http://www.shenet.se/ravaror/askorbinsyra.html

Vad väger marsvinet? Säg att han väger 600 g, och behöver den höga dosen av 50 mg/kg. Då behöver han 0,6×50=30 mg c-vitamin per dygn.

1 kryddmått innehåller 180 mg. Ett sjättedels kryddmått innehåller 180/6=30 mg.

Det är små mängder det handlar om.

A comprehensive medical and care guide for the care of guinea pigs.
Ljungåsen
0

#17: Ja, det är rätt och de är samma, vad jag kan se. Men snälla, handla inte från zoo.se. Se länk nedan om varför.

https://marsvin.ifokus.se/discussion/1414097/zoo.se-saljer-levande-smadjur-over-natet

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Ange_89
0

#18: okej jättebra information, jag vägde honom igår och vägde då 620g.
Han väger lite mer än sin friska kompis så det är inget fel på aptiten iaf.

Ja det är väldigt lite, ska mäta och se imorron. Som tur är det lätt att mata honom så man ser att han får i sig allt.

Men vad tråkigt, ska absolut inte köpa från dom. Jag hittar en annan sida istället.

Ljungåsen
0

#20: Jag brukar lägga askorbinsyra på en gurkskiva och sedan lägga en annan gurkskiva uppepå så det blir som en dubbelmacka med askorbinsyra I mitten. Än har jag inte haft något marsvin som inte mumsat i sig dubbelgurka med god aptit.

Ange_89
0

#21: hemma från veterinären, men han var osäker. Nått är det med bakbenen och det mest sannolika är väl c-vitamin brist. Så jag ska fortsätta med askorbinsyra.
Han visste inte heller om det kommer gå tillbaka med benen, men han sa att han inte hade ont.

Ljungåsen
0

#22: Togs det någon röntgen? Var det en marsvinskunnig veterinär?

Bra att han inte verkar ha ont i alla fall. Stackars liten.

Ange_89
0

#23: Nej han kände bara igenom benen och jämförde med kompisen som följde med som sällskap. Han sa att han inte kände nått fel på skelettet men att benen är mer hängiga /mjuka.
Tyvärr inte marsvins kunnig, den enda vi har i "närheten" är falköping men dom ansåg inte att det var något allvarligt och hade inga lediga tider förrän längre fram. Men jag ville ju att han skulle få vård snabbt så därför behöll jag tiden som jag hade på ett annat ställe. Ingen röntgen då han ansåg att det nog berodde på c-vitamin. Kändes som att han inte hade direkt tid då det var andra som väntade för att få hjälp.
Han hade löss och skulle få utskrivet mot det men det hann han inte skriva ut idag. Så jag hoppas jag får de imorron så han slipper det besväret. Känns förtillfället inget vidare, hur mycket man än vill dom väl så skiter de sig ändå. Jag vet faktiskt inte om han ens vet om han har ont eller inte, vad han baserar de på. Han är väldigt snäll och lät veterinären göra allt utan ett ljud, medans hans friska kompis skrek som en tok när han skulle känna o klämma på benen. Så egentligen borde han kunna ha ont. Jag vill bara hans bästa och att han inte ska lida.

Ljungåsen
0

#24: Det är jobbigt när man har långt till en kompetent veterinär. Visst är han försäkrad? Då skulle jag ta ett samtal med antingen Firstvet eller Agria vårdguide beroende på var han är försäkrad någonstans. På båda ställena finns marsvinskunniga veterinärer, och du har ju en bra film att visa på hur han rör sig. Alltid bra med en second opinion.

Vad är det för löss han har? Vilken medicin skulle veterinären skriva ut? Sa hen att även kompisen måste behandlas?

Ange_89
0

#25: Ja han är försäkrad hos Agria. Ska kolla upp det när jag slutat jobba så kanske jag hinner ringa idag innan dom stänger. När man läser om c-vitamin brist så står det att dom första symtomen är rinnig ögon, viktnedgång, dålig aptit m.m och att förlamning är det allvarligaste och att dom kan dö inom några dagar. Han har inga övriga symtom än sina Bakben. Men jag ska höra med Agria och hoppas det går att skicka med video.

Han sa ingen speciell sort och han skulle kolla upp vad han skulle skriva ut. Men han sa att jag skulle droppa de i nacken på både honom och kompisen.

Hans kompis brukar köra race på kvällen och springa runt i hela buren och hoppa runt och igår fick även han lite ryck o sprang och gjorde några popcorn skutt.

Ljungåsen
0

#26: Jag vet inte om jag riktigt tror på C-vitaminbrist, faktiskt, men så länge som du ger honom askorbinsyra dagligen så kommer han definitivt inte dö av C-vitaminbrist i alla fall.

Jag tror nog mer på någon skada just nu. Kanske en nervskada? Jag har ett marsvin som fick en nervskada efter en operation av en varböld under örat. Efter operationen kunde han inte gå alls, och ett tag dubbelskuttade han med bakbenen, ungefär som en kanin. Det såg väldigt konstigt ut. Nu, ett par år senare rör han sig nästan helt normalt, men det var bra många månader som vi inte riktigt visste om han skulle bli frisk.

Ljungåsen
0

Ett tillägg. Du vill boka tid hos en Exoveterinär hos Agria vårdguide, inte en vanlig veterinär. Jag kollade som hastigast igenom namnen på veterinärerna i appen, och Cecilia Trädgårdh är riktigt bra. Möjligen finns det fler Exoveterinärer, men då får man gå in på varje enskild veterinär och läsa.

Ange_89
0

#28:
Japp jag fortsätter med askorbinsyra, har gett lite mer och ska idag börja att dela 10ml i 6 delar. Då blir det den höga dosen? Veterinären sa att det inte går att överdosera.

Jag har också tänkt på nån nerv, han kunde ju inte känna nån skada iaf så det är skönt att höra. Men om det skulle vara en nerv, går det tillbaka av sig självt eller kan veterinären göra nått?

Okej tack! Såg att man inte kunde skicka med video, endast bilder.

Ange_89
0

#29:
Fick utskrivet Stronghold Plus mot pälslus. Blir att sanera buren idag och påbörja behandling.

Ljungåsen
0

#29: Det är 1 ml (alltså ett kryddmått) du ska dela i sex delar. Inte 10 ml, det skulle bli massor! Då får han ca 50 mg/kg om han väger 600 g.

Tveksamt om veterinären kan göra så mycket åt en nervskada. Min behandlades med Metacam (smärtstillande och antiinflammatoriskt) plus extra c-vitamin. Sen läkte den ut med tiden.

Jag har varit med om att visa marsvinet live på video till Agria vårdguide, så det kan du ju alltid göra, så veterinären kan se hur han rör sig.

#30: Stronghold är bra. Det tar det mesta, inklusive skabb (jättevanligt hos zooaffärsdjur). Vilken dos ska du ge? Hur många gånger? Och vilken styrka fick du?

• Redigerat 2021-11-05 12:37 av Ljungåsen
Ange_89
0

#31: skrev fel, menade så klart 1ml.
Han väger 620 så det borde bli bra.
Veterinären pratade om att testa att ge honom antiinflammatoriskt för de skulle inte skada att testa. Men han fick gå mellan mitt marsvin o hjälpa ett annat husdjur och märktes att han inte hade tid för oss så när han kom in igen så verka han inte vilja ge det eller hade tid att ge det.

Det står såhär: Dosering: hälften av en pipetts innehåll läggs direkt på huden i nackområdet till vardera marsvin. beh upprepas efter 14 dagar. Miljösanering med t ex gulsåpa. Mot pälslus

Hur lång tid tar de innan dom dör och klådan försvinner?

Ljungåsen
0

#32: Jag tycker du ska återkoppla till veterinären och be om antiinflammatoriskt (det måste vara Metacam hen menar). Alla marsvin älskar Metacam, det är supergott. Och som sagt, det skadar inte.

Svårt att veta om doseringen är rätt, när jag inte vet vilken styrka du fått på Stronghold.

Klådan brukar öka de första två dagarna efter behandlingen, sen minskar den. Så ungefär tre dagar efter sista behandlingen borde han vara klådfri.

Ange_89
0

#33: Ja jag får ringa på måndag, det borde han ju inte neka till. Det kan han väl skriva ut utan att vi kommer på besök igen. Hur länge kan man använda det? Är det 1v behandling?

Stronghold Plus
Spot-on, lösning 15 mg/2,5 mg/dos
Selamektin, kombinationer
Endospipett, 3 st (3 x 0,25 ml)
Detta ska jag ge dom.

Okej kan va bra att veta att det kommer öka med kliande de första dagarna, tyvärr var det slutsålt på alla apotek i min stad. Kommer inte iväg till en annan stad förrän måndag morgon så får väntas tills dess.

Ljungåsen
0

#34: Veterinären borde absolut kunna skriva ut Metacam utan att ni kommer på besök igen. Det skadar inte att ringa och fråga, i alla fall. Hur länge man ger Metacam beror på varför man ger det. Min kille med nervskadan fick i några månader, men jag har haft marsvin med kronisk smärta som ätit i åratal. Andra som drabbats av akut smärta och fått i fem dagar-en vecka.

Doseringen av Stronghold känns rimlig. Guinealynx rekommenderar 10 mg/kg och dina pipetter innehåller 15 mg selamektin. Delat på två blir 7,5 mg.

https://www.guinealynx.info/antiparasitics.html#selamectin

A comprehensive medical and care guide for the care of guinea pigs.
Ange_89
0

#35:
Vad kan man ge för E-vitamin rik kost? Marsvinen får mycket broccoli och paprika, läste om havregryn?
E-vitamin brist kunde tydligen ge muskelsvaghet.

Ljungåsen
0

#36: Till skillnad mot C-vitamin som är vattenlöslig så är E-vitamin fettlöslig och det finns alltså en risk för överdosering.

Gröna bladgrönsaker (typ spenat, mangold, olika sorters sallad) innehåller hyfsat höga halter E-vitamin, så det är sånt jag skulle ge, i måttlig mängd, om jag ville öka mängden E-vitamin.

Ange_89
0

#37: okej får komplettera med det.
Jag fick utskrivet metacam och ska ge 0,3ml 1 gång om dagen i 7-10 dagar.

Ljungåsen
0

#38: Metacam för hund eller Metacam för katt?

Vanligen brukar man ge Metacam till marsvin två gånger per dygn, med 12 timmars mellanrum, för marsvin har väldigt mycket snabbare förbränning än både hund och katt.

Ange_89
0

#39:
Fick den för katt.
Okej delar man på 0,3ml eller hur ger man då?
Är det vanligt att dom får ont i magen? Apotekaren varna för det så jag kommer ge det när dom får sina grönsaker till frukost.

Ljungåsen
0

#40: Det är en väldigt låg dos, måste jag säga. 0,3 ml katt-Metacam innehåller 0,15 mg meloxikam. Eftersom han väger ca 600 g så blir det 0,25 mg meloxikam/kg kroppsvikt.

Har du sett den här?
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1459519/metacamdosering-for-marsvin

Hur stor flaska fick du? 10 ml? Hade han varit min så hade jag gett åtminstone halv maxdos (0,5 mg meloxikam per kilo kroppsvikt och 12 timmar), dvs 0,6 ml två gånger om dagen. Då räcker en 10 ml-flaska i 8 dagar. Eller åtminstone kvarts dos: 0,3 ml två gånger om dagen. Lägre än så är ganska meningslöst.

Väldigt många andra djur (läs katt och hund) kan få magproblem av Metacam. Marsvin får inte det, så det behöver du inte vara det minsta orolig för.

För att krångla till allting lite till så är den medföljande doseringssprutan (som man gärna vill använda, annars blir det så himla söligt) graderad i kilo. När det gäller katt-Metacam så motsvarar varje kilo på sprutan 0.05 mg meloxikam.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20070522000134

0,3 ml (=0,15 mg meloxikam) får man alltså vid 3 kg-markeringen. På samma sätt fås 0,6 ml vid 6 kg-markeringen.

Ange_89
0

#41:
Såhär står det:
Metacam® för katt och marsvin - Oral suspension - 1 x 15 milliliter st, 0,5 mg/ml

sic! 0,3 ml (mostv 3 kg markeringar på medföljande spruta) 1 gg dagl i 7-10 dgr.

Då kanske flaskan räcker även i 10 dagar.

Om han väger 600g så ska jag ge 0,6ml 2 gånger dagligen? En morgon och en kväll.

Ljungåsen
0

#42: Det skulle jag ha gjort om han varit min i alla fall. Om förpackningen är på 15 ml så räcker den då i 12,5 dagar, så 10 dagar är inget problem.

När jag har marsvin som går på medicin så brukar jag väga dem varje morgon i samband med medicinering, och skriva upp vikten. På så vis märker man med en gång att de mår okej.

Mina brukar få vid 7 på morgonen och 19 på kvällen, mest för att det fungerar med mina rutiner. Försök hålla 12 timmar emellan bara så blir det bra.

Ange_89
0

#43:
Okej får försöka få ihop tiderna, svårt när man både jobbar dag och kväll.
Jag har gett båda Stronghold nu och tvättat buren, hur gör man med trähus? Kan man ställa ut det på balkongen i några dagar?

Undrar även om man kan ge marsvin blåbärs/nypon soppa en tesked varje dag? Det börjar bli svårt att ge askorbinsyra nu. Har blandat med c-vitamin droppar men han tar bara dropparna och askorbinsyran blir kvar i botten. Har gett mellan gurkskiva och på tomat, sallad men han verkar veta vad jag kommer med. Så tänkte om man kunde testa blåbärs soppa för det borde ta bort smaken bra.

Ljungåsen
0

#44: Det fungerar säkert att ställa ut husen på balkongen. Se bara till att de har gömställen under tiden. Uppklippta pappkartonger fungerar utmärkt.

Besvärligt att han krånglar med askorbinsyran. Jag skulle inte ge varken nyponsoppa eller blåbärssoppa, bådadera innehåller socker, och socker kan definitivt förstöra bakteriebalansen i tarmarna.

Jag skulle nog börja sprutmata c-vitamin istället. Antingen så testar du med att blanda askorbinsyra med lite vatten och dra upp i en vanlig medicinspruta och sen ge den direkt i munnen. Stoppa in den snett bakom framtänderna så långt in att spetsen når tuggtänderna på motsatt sida och mata på när han tuggar. Ett marsvin som tuggar sväljer också, på så vis är det ingen risk att han sätter i halsen.

Ett något godare alternativ är att köpa vanliga c-vitaminbrustabletter på apoteket. En sån tablett innehåller 1 g c-vitamin (=1000 mg). Löser man upp tabletten i 1 dl (=100 ml) vatten så får man en lösning som innehåller 10 mg/ml, dvs 1 ml av lösningen innehåller 10 mg.

Om han ska ha 50 mg/kilo och väger 600 g så behöver han 30 mg.

Ange_89
0

#45:
Tack för tips.

Okej då hoppar jag över blåbärssoppa. Spelar de någon roll vilka brus man köper? Finns ju både i affären och apotek.
Jag ger med plastspruta, blir den höga dosen 3ml?
En brustablett i 1dl vatten och drar upp till 3ml i sprutan?
Hoppas de funkar bra

Ljungåsen
0

#46: Nej, jag tror inte det spelar någon större roll. De jag har tittat på innehåller inget socker någon av dem.

Stämmer fint med 3 ml. Han jag gav extra c-vitamin på det viset var måttligt förtjust, men han var ännu mindre förtjust i askorbinsyra i vatten. På gurka däremot gick det bra.

Ange_89
0

#47:

Har gett kuren på metacam och högsta dosen på askorbinsyra och Vitamin droppar men har varken blivit bättre eller sämre.
Han äter bra och går upp i vikt och kan få sina skutt och busa ibland.

Ljungåsen
0

#48: Då skulle jag boka tid hos en riktigt duktig marsvinsveterinär, för något galet är det ju.

Ange_89
0

#49:
Har bara Falköping också som jag kan ta mig till, har skrivit ett mejl till dom idag och även veterinären vi var hos så får se vad dom säger. Men dom båda verkar bara vara inne på någon brist av något. Kan kanske vara något han fick på zoo? Dom var 13v när vi köpte dom har väl varit på zoot ett tag. Han var nog även låg i rang för han har flera kluvet i ena örat av bitmärken så han kanske inte fick i sig tillräckligt. Han kunde röra sig felfritt men han lät gärna bakbenen hänga när man hade honom mot sig redan efter 2 dagen, om marsvin nu inte gör så.

Ljungåsen
0

#50: Bor du i Västsverige så skulle jag ta mig till Göteborg. Rekommenderar antingen Jenny på Blå Stjärnan eller Erika på Husdjurshälsan. Båda är extremt duktiga på just marsvin.

Avslappnade marsvin hänger ofta med bakbenen, så just det är inte konstigt.

Ange_89
0

#51: tänkte uppdatera

Igår var vi till Falköping, dom röngta både honom och sin kompis för att jämföra. Något är fel på hans knän, på hans röntgen bilder var det "Suddigt/rörigt" jämfört med kompisens. Veterinären ska skicka bilderna vidare till Göteborg om dom hinner kika på det. Kan vara gammal skada eller att han belastat fel och därav rörligare leder m.m.
Annars tyckte hon att han var väldigt fin i både hull och päls.
Jag fortsätter med ökad c-vitamin. Har gett i ca 1v 3ml brus 2 gånger om dagen. Veterinären sa att det går bra då jag tycker han blivit piggare.

Ljungåsen
0

#52: Vad bra att han blivit röntgad, och att man faktiskt såg någonting på bilderna! Då kommer det säkerligen finnas en förklaring till varför han rör sig som han gör. Och när man vet vad det är, så vet man också om det går att göra någonting åt det.

Det jag tycker är viktigt är att man fokuserar på marsvinets alldeles egna livskvalitet. Man kan ha en alldeles utmärkt livskvalitet även om man inte rör sig helt normalt, bara det inte gör ont, och man klarar av sånt som man som marsvin behöver kunna klara av.

Jag fortsätter hålla tummarna för lillkillen!