Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 155 ggr
Mikkie
0

Marsvinshanar där ena är dominant

Hej! Jag har två marsvinshanar 1 år gamla, de flyttade till oss för ca 2 månader sen. Den ena är så himla dominant mot den andra (iallafall som jag tolkar det). Han smyger/vaggar ofta runt i buren med ett kurrande läte, de andra marsvinet springer därifrån och han efter. Om det andra marsvinet hoppar upp på huset så jagar han ner honom, äter de andra marsvinet hö så kommer han och ”jagar” honom därifrån. Detta är inte alltid men flera ggr per dag iallafall
Har lagt märke till att det kurrande marsvinet blivit lite knubbig och det andra lite tunnare.. Är marsvinshanar så här hela tiden? Att den ena är på den andra flera ggr per dag för att visa dominans?
De har vuxit upp med varann sen de var små, om de har nån betydelse.

Ljungåsen
1

Helt ovanligt är inte sånt beteende bland yngre hanar, speciellt om de är jämngamla och har vuxit upp tillsammans. Däremot så är det förstås inte önskvärt. Det kan, men måste förstås inte, eskalera till värre bråk.

Sånt beteende du beskriver brukar jag försöka bryta.

Viktigast av allt är att pojkarna bor tillräckligt stort (minst 160x70 cm, gärna mycket större än så), att det finns två av allting och att alla gömställen har mer än en ingång så de inte kan tränga in varandra. Gott om sysselsättning, så de inte jäklas med kompisen av ren tristess.

Plus att det brukar vara klokt att bada och göra rent Talgkörteln riktigt ordentligt. En del triggas väldigt av lukt, egen eller kompisens.

I länken nedan finns tips för hur man kan göra med hanar som bråkar. En hel del av tipsen hjälper bra även när det bara är tjafs.

https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

Avslutningsvis vill jag rekommendera att du väger de båda herrarna en gång i veckan och skriver upp vikten. På så vis får du koll på att även den ranglåge får den mat han behöver. Skulle det visa sig att han tappar i vikt så skulle jag plocka ur den dominante ur buren en stund och servera den ranglåge extra godis när han är ensam. Den dominante kan sitta i knät en stund och lugna ner sig.

Mikkie
0

#1:
Tack så mycket för all information!
Jag ska bada dom i veckan. Sen köpa lite mer gömställen och se om jag hittar några bra aktivitetsleksaker. De är ofta ute ur buren också, flera gånger per dag, tillsammans eller var för sig. Kan det trigga den dominanta om man tar ut det andra marsvinet en stund? Tycker han är på honom extra mycket ibland när han kommer tillbaka till buren.

Vilken våg ska man köpa tro? Hushållsvåg?

Ljungåsen
0

#2: En vanlig hushållsvåg fungerar bra. Jag har en sån som i länken nedan. Den har en bra skål att sätta marsvinen i.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matlagning/matt-och-hushallsvagar/hushallsvag-821026/

Jag skulle inte lämna den dominanta själv i buren, någonsin. Risken är att han blir ännu mer dominant av det, som du ju har märkt. Överlag så skulle jag undvika att separera de båda herrarna från varandra (de kan komma upp och sitta i knät samtidigt, och ha golvtid samtidigt) utan bara göra det då den dominante är för jobbig - och då är det han som ska ut från buren, inte kompisen.

När det gäller rengöring av Talgkörteln. Börja med att plocka bort det talg som går att få tag i med fingrarna. Smörj in hela området med olja. Vanlig matolja duger fint. Låt verka tio minuter, en kvart och använd sedan vanligt handdiskmedel för att tvätta bort oljan. Skölj ordentligt, torka så torrt det går med handduk och föna sedan tills pälsen är helt torr.

Diskmedel ska bara användas på själva Talgkörteln, inte på resten av marsvinet. Där använder man istället ett milt schampo. Jag gillar Ekholms prob schampo.

Låter dig följa recepten till punkt och pricka! Vår allra mest prisvärda köksvåg har försetts med digitalskärm, nollställningsfunktion, 1,8 l stor plastskål och automatisk avstängning. Drivs av ett CR2032-batteri (ingår).
Ljungåsen
0

Glömde svara på det där med aktivering. De av mina som varit överdrivet energiska har alla uppskattat en aktivitetsboll för kanin, typ en sån här
https://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninleksaker/aktivering/aktiveringsboll-8cm-195.html

Jag fyller den med pellets (bra pellets, enda pelletsen på marknaden som är riktigt bra är oxbow essentials, som också kommer i tillräckligt små bitar för att fungera i boll). Man kan behöva sitta bredvid och visa hur bollen fungerar de första gångerna, men de brukar fatta rätt fort. Bollen passar bättre när de har golvtid än i själva buren.

I buren kan man istället för att servera mat i skål, strö ut den i ströet i buren. Då kan de sysselsätta sig med att leta efter mat istället för att bråka. Samma med grönsakerna. Lägg dem i ströet, eller servera i varsin skål i varsin ände av buren.

Aktiveringsboll med ställbar öppning som man minskar efterhand när kaninen lärt sig hur den fungerar. Finns i färgerna gul och blå.