Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 234 ggr
Mikkie
1

Vad är detta i marsvinets päls?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Någon som vet vad detta kan vara i marsvinets päls?
Jag har försökt tvätta honom lite med vatten men det verkar segt att få bort, någon som har någon idé?

Ljungåsen
1

Är det bak på rumpan? Ungefär där svansen hade suttit om han hade haft en?

I så fall tycker jag det ser ut som en fruktansvärt smutsig talgkörtel. Börja med att klippa ner pälsen i området, helst med klippmaskin. Runt 5 mm brukar vara lagom. Smörj sedan in Talgkörteln med vanlig matolja, jag brukar använda rapsolja. Ganska mycket. Vänta en halvtimme till en timme. Försök sedan skrapa bort så mycket talg som möjligt med hjälp av naglarna (oljan löser upp den så den sitter mindre hårt). Skrapa försiktigt, det är ett känsligt område! Tvätta sedan bort oljan med vatten och vanligt handdiskmedel. Försök att bara få vatten på bakdelen. Skölj jättenoga och föna marsvinet torrt.

Blir det inte bra efter första gången kan man behöva upprepa. Då skulle jag inte upprepa idag utan imorgon.

En del marsvin har otroligt riktig talgproduktion. Om man gör rent den oftare så slipper den bli så hemsk som på bilden. Det är klart obehagligt för marsvinet när det blir sådär.

Mikkie
0

#1:
Hej!
Nej det är inte Talgkörteln, det är mer på sidan.

Jag undrar om han kan ha gjort sig illa på nått vis, att det är nått sår?
Eller så undrar jag om det kan vara hans kompis som försökt para sig med honom 🥴

Jag ska pröva tvätta med matolja och se om det går få bort

Ljungåsen
1

#2: Ja, är det på sidan så är det inte Talgkörteln. Skulle möjligen kunna vara ett sprucket aterom, alternativt var från ett sår eller kanske sperma även om färgen är fel.

Både var och marsvinssperma har samma konsistens som tuggummi.

Försök göra rent, så kanske vi kan bli klokare. Är det ett sår i huden sen så rekommenderar jag ett veterinärbesök. Samma om du faktiskt inte lyckas få rent vad det nu är.

Pilspets
1

#0 Hur gick det?

Ida Adler
0

Skulle säga att bättre att åka till veterinären och kolla de än att sitta här och spekulera, förstår dock varför du frågar här. Men kolla upp det, är det bästa så marsvinet i fråga kan få en behandling eller liknade🥰

Ida Adler

Mikkie
0

Hej igen!
Har badat honom men det var inte lätt att få bort så det mesta sitter kvar ännu.

Han brydde sig inte alls om att jag var där och pillade på, så jag tror inte det gör ont. Det verkar sitta i pälsen och är jättehårt i konsistensen.
Kanske är bäst att veterinären får kika på det för jag törs inte klippa så extremt hårt som det är och eftersom det startar så nära skinnet

Ljungåsen
0

#6: Sperma blir stenhårt när det torkar, och är fullständigt omöjligt att tvätta bort. Dock så drar det ju i pälsen på ett obehagligt vis, så man vill ju bli av med det så fort det går.

Var är inte jättehårt utan mer tuggummiaktigt kletigt. Talg (från exempelvis Talgkörteln eller ett sprucket aterom) är hårdare än var men går att lösa med fett och har även det en viss kletighet.

Just nu tror jag det är sperma, faktiskt. För visst bodde han med en annan kille?

Du äger ingen klippmaskin? Eller går det att klippa ett jack i kletet, så du kan pilla isär och se hur det ser ut i pälsbotten?

Om det är omöjligt att klippa idag så kommer det bli lättare om några dagar, i och med att pälsen växer hela tiden. Allt under förutsättning att det är sperma, förstås.

Han verkar må bra annars? Inte öm eller svullen? Äter normalt? Håller vikten? Beter sig som sig själv?

• Redigerat 2022-05-23 18:43 av Ljungåsen
Mikkie
0

Ja det var stenhårt, han verkar inte ömma alls och ser inte heller svullen ut. Han bryr sig inte om att jag är där och försöker få bort det.

Ja precis, han bor med en till kille som brukar hoppa på honom en del så det är inte alls omöjligt att det är sperma.

Jag ska se om jag hittar en bra sax för att se om jag kan klippa ett jack i det!

Ja i övrigt är han som vanligt och äter bra

Ljungåsen
0

#8: Om det är stenhårt, sitter fast i pälsen snarare än i huden, och han inte verkar varken svullen eller allmänpåverkad så känns det ännu mer sannolikt att det är sperma. Då skulle jag våga avvakta.

Naturligtvis skulle jag försöka klippa bort så mycket som möjligt. Oftast är det lättaste att klippa små jack i klumpen, och lirka isär den med hjälp av fingrarna. Så fort pälsen vuxit så mycket att man kan komma mellan klumpen och skinnet utan att skada honom, kan man klippa bort alltihop.

En del hanar kan vara bedrövliga med att spruta sperma överallt, även på sig själva. Eftersom klumpen sitter där den gör så tror jag det är kompisen som är den skyldige. Har du kollat om han har lyckats söla ner sig själv också? Egenproducerad sperma hamnar ofta på magen, i ljumskarna eller på bakbenen.

För att i möjligaste mån minska mängden problem med det här är det smart att ha en noggrann intimhygien på båda pojkarna. Se länk nedan. Lukt och smuts gör de oftare mer sexuellt aktiva, så om de är rena och luktar mindre minskar risken.

https://marsvin.ifokus.se/discussion/1460951/intimhygien-for-marsvinspojkar

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Mikkie
0

Hej igen!

Jag har pratat med veterinär eftersom han börjat äta dåligare och är tröttare än vanligt.
Veterinären tyckte, på bilder, att det såg ut som ett sår och enligt hennes rekommendation har jag rengjort än en gång , jag fick bort en del men inte allt. Jag tycker inte att det ser sårigt ut alls och han reagerar inte när jag är där och tvättar

Jag skulle mata honom med mosad pellets i vatten, det åt han igår och åt en del blandade grönsaker under gårdagen.
Idag ville han inte äta gröten men har ätit lite paprika, grönkål, maskrosblad, persilja och lite hö.
Det rinner ur hans ena öga också.
Veterinären sa att avvakta och se om det blir bättre eller sämre.
Han är i samma tillstånd idag, han är ganska stillsam i buren men äter som sagt lite hö och grönsaker. Ska försöka få i honom mer att dricka.

Hur ska det kunna bli bättre av att ge honom mosad pellets och tvätta baken på honom dagligen? Som hon rekomenderade. Kan de bli bättre utan nån typ av medicin?
Förstår såklart att ni inte kan svara med säkerhet, tänker bara att nån kanske har någon liknande erfarenhet.

Mikkie
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Så här ser det ut nu, har klippt bort den där klumpen och fått bort ganska mycket av det andra. Är varken rodnat eller ser sårigt ut

Ljungåsen
0

#10: Det låter som en gräsligt inkompetent veterinär, faktiskt. Om ett marsvin börjar slarva med att äta så är läget alltid akut. Alltid.

Han behöver få träffa en marsvinskunnig veterinär, omgående. Innan på det behöver du mata honom med riktig Stödmatningsmat, Critical Care eller Recovery Plus, som innehåller allt han behöver för att må bra. Uppblött pellets innehåller inte tillräckligt med fibrer (det gör inte grönsaker heller) så det mår han inte bra av i längden. Det är förstås bättre än ingenting, men absolut inte bra.

Du behöver mata honom med riktig Stödmatningsmat varannan, var tredje timme hela dygnet runt för att hålla igång tarmrörelserna så han inte drabbas av Magatoni. Marsvin är gjorda för att ha mat i systemet hela tiden, och får de inte det så går det fort utför. Marsvin har aldrig en dålig dag med lite försämrad aptit, märks det på aptiten så är det illa. Jätteilla.

Obehandlad Magatoni är otroligt smärtsam och leder oundvikligen till att marsvinet dör. Det här är akut, på riktigt.

Hade han varit min hade jag åkt in akut. Nu. Jag är inte alls övertygad om att klumpen i pälsen och hans försämrade allmäntillstånd hör ihop. Det kan precis lika gärna vara två helt separata saker.