Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettbeteende
Läst 189 ggr
Wille21
0

Marsvin som är ledsen?

Jag har skaffat en hane, okastrerad, som jag ska kastrera men veterinären gör inte operationer förrän om en månad.
Så han går själv nu i en bur vid honmarsvinen, typ nedanför.

Men jag börjar undra om han är deprimerad för att han är själv (hans kompis dog) för att han ligger mest i huset. Men när det är mat så äter han som vanligt och dricker vatten.
När jag tar upp honom i knät så äter han och ligger i knät och är nyfiken på allt omkring honom.
Men annars ligger han mest i huset. Men jag har noterat att han mest är ute ur huset på eftermiddagen/kvällen. På förmiddagen sover han mest. Han försöker även att komma in till honorna (men det kan han inte) och jag tycker väldigt synd om honom.
Är han deprimerad och vad kan jag göra isåfall?

• Redigerat 2022-08-27 11:07 av Ljungåsen
Ljungåsen
0

Ensamma marsvin blir mer dämpade. Det finns ingen möjlighet att hålla honom bredvid honorna i väntan på kastrering, så att de kan umgås genom galler?

Sen skulle han säkert må bra av att få träffa flickorna också. Det gör att introduktionen sedan blir lättare, eftersom de redan känner varandra.

Wille21
0

#1: Tyvärr kommer det inte gå eftersom tjejernas bur är högre än hanen och deras bur skulle bli alldeles för liten om man delade av buren.

Ljungåsen
0

#2: Det är inte helt lätt att komma med råd när man inte vet hur det ser ut, men någonting måste du göra. Han kan inte sitta ensam på en våning i två månader, då kommer han verkligen bli deprimerad.

Kan honorna flytta ner på golvet och bo precis utanför hans bur? Annars tror jag på att dela av deras bur i alla fall, även om det blir liten yta. Det handlar ju om en begränsad tid.

Wille21
0

#3: Jag ska bygga ut tjejernas bur så att han ska få plats men jag kan bygga ut den tidigare och dela av den.
Vad ska man ha emellan, ska man ha galler och vilken höjd isåfall?

Ljungåsen
0

#4: Jag har haft galler emellan, när jag har delat av hos mina. Putsnät i en träram skulle jag satsa på. Då finns det ingen chans att han kan komma åt och ställa till med saker.

I väntan på det tycker jag att du ska låta honom börja dejta. Ta den snällaste av dina tjejer och kolla att hon inte brunstar. Packa in hennes bakdel i en handduk så han inte kan komma åt den, och låt dem få träffas i ditt knä. Ha gärna med dig ett salladsblad som de kan dela på.

Wille21
0

#5: Hur menar du med att packa in hennes bakdel, då kan hon väl inte gå?
Hur länge ska dem vara i knät tillsammans och om hon ”byter” doft blir inte de andra tjejerna arga då?

Ljungåsen
1

#6: Hon ska ju inte gå. Hon ska sitta still i knät och äta sallad. Han ska sitta bredvid och äta sallad han också.

Någonstans runt en kvart brukar vara rätt lagom. Övriga tjejer kommer knappt fatta att hon varit borta en stund, och när hon kommer tillbaka kommer hon ju lukta kille. Det blir de inte arga på.

Ljungåsen
0

Kom på en sak till. Om de går på spån så kan du ta lite kissigt spån från tjejernas bur och lägga i hans. Lukten kan också hjälpa till att hålla honom pigg och alert.

Wille21
0

#8: Okej, vilka är varningssignalerna på att marsvinen håller på att börja slåss?

Och när jag bygger ut buren vart ska jag ha hanen? Tjejerna ska vara ute då.

Ljungåsen
0

#9: Kan han inte vara ute han också? Alldeles bredvid?

Hanar och honor brukar inte slåss med varandra, så det skulle jag inte oroa mig för. Han kommer säkert burra och vicka på rumpan, och möjligen försöka klättra på tjejerna sen när de är tillsammans. Om de inte vill så kommer de sparkas, och kissa ner honom. Allt är helt normalt beteende.

I knät lär det knappast hända någotdera. Jag skulle säga att det stora varningstecken innan slagsmål är att det klappras tänder, och det beteendet har jag bara sett mellan vuxna hanar.

Wille21
0

#10: Jag tog min min snällaste hona och hanen och la dem i mitt knä med en handduk kring henne.
Det gick superbra och båda verkade lugna. Hanen började brunsta men jag distraherade han med mat och sen lugnade han ner sig och så låg dem bredvid varandra.

Ljungåsen
0

#11: Vad roligt att höra att det gick bra! Jag hade räknat med det, för hanar och honor brukar väldigt lätt fatta tycke för varandra. Och framför allt är det väldigt skönt för honom att inte känna att han är ensammast i hela världen.

Han kommer inse att han får ett fantastiskt liv sedan, bara kastreringen och läkningen efteråt är klar. Då kommer han aldrig mera vara ensam.

Wille21
0

#12: Ja, jag märkte att han nästan lyste upp med honan i knät och det var så skönt att se.
Hur ofta ska jag ha dem i knät?

Ljungåsen
0

#13: Jo, det gäller att hålla honom levnadsglad och entusiastisk. Då är tjejer en bra grej.

Jag skulle låta honom dejta åtminstone en gång om dagen. Kanske kan de äta frukostgrönsakerna ihop? Att äta tillsammans är en bondande upplevelse.

Wille21
1

#14: Ja, som tur är ska han få flytta in i buren med tjejerna i helgen :)

_Mino_
1

Han kommer bli så glad! Kastrerade min hane i februari när han blev ensam, tog också 1 månad innan det fanns en ledig tid. Men han fick träffa tjejerna och bodde nära dom, när han läkt och flyttade in så blev det mycket glädjeskutt och han är 4 år (!!) Du kommer ha en lycklig gris och en lycklig flock

Ljungåsen
0

#15: Vad bra att det gick att snabba på bygget! Även sen när han bor bredvid så kommer han uppskatta att dejta.

Det är väldigt mycket enklare att hålla ett marsvin på gott humör, än att vända det hela ifall han börjar deppa väldigt av ensamheten.

Wille21
0

#17: Ja, bara en fråga kvar.
Hur ofta ska man byta spån?

Wille21
0

#16: Tack :)
Hoppas verkligen att detta funkar.

Ljungåsen
0

#18: Det beror ju lite på hur han verkar må, men ett par gånger i veckan kanske? Det handlar ju inte om några stora mängder, utan en näve ungefär. Jag har gjort det när jag har tyckt att den ensamme behövt piggas upp litegrann.

En annan skoj sysselsättning kan vara en aktivitetsboll med pellets i.
https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/leksaker_transport/intelligensleksaker/279366

Man kan behöva sitta bredvid och visa hur den fungerar, men när de väl har fattat brukar den vara superkul. Allt som har mat inblandat brukar ju uppskattas.

Ju mer roliga och intressanta saker han har att göra, desto bättre kommer han må. Sen är ju allting ett dåligt substitut för riktiga kompisar, men det kommer.

Gummiboll för små husdjur, diameter: 7 cm.
Wille21
1

#20: Tack.
Jag har byggt buren och dem har fått komma in och hanen gjorde glädjeskutt när han fick se tjejerna genom gallret och var jätteglad.
Tjejerna var väldigt nyfikna på hanen och var väldigt fundersamma men nu är dem som vanligt.
Allt gick jättebra! :)

Ljungåsen
0

#21: Å vad roligt att höra! Han kommer definitivt känna sig mindre ensam nu.

Du ska se att alla tjejerna kommer älska honom så småningom. Det brukar de göra.

Wille21
0

#22: Nu råkade en av mina honor tydligen hoppa in till hanen, hon kan tydligen hoppa jättehögt och det gick så snabbt så jag vet inte om dem hann para sig. Det såg ut som att det var inte första gången dem träffades.
Vad ska jag göra nu? Jag har en hona som brunstar nu men jag vet inte om hon har varit inne hos honom också.
Det är konstigt för staketet är väldigt högt.

Ljungåsen
0

#23: Aj då, det var inte bra. Du behöver hitta på något sätt som gör att tjejerna inte kan ta sig in till honom. Kan du lägga lock på deras halva? Kompostgaller kan fungera. Eller högre mellanvägg?

Wille21
0

#24: Jag har höjt staketet så nu är det helt omöjligt för dem att komma över.
Blir marsvin lätt gravida?

Ljungåsen
0

#25: Om hon brunstar och det blev en parning så finns ju alltid risken. Vet du om hon gör det?

Wille21
0

#26: Jag vet inte, men jag tror hon brunstade för några dagar sedan vad jag har märkt.
Men jag har en hona som brunstar just nu och om hon har varit hos hanen så är risken ännu större. Men jag har inte sett henne vara hos honom.

Ljungåsen
0

#27: I den här gamla tråden finns det bilder på brunstande och icke-brunstande honor. Du kan ju alltid plocka upp hon som var inne hos honom och kolla och jämföra. Brunstar hon inte har det sannolikt inte hänt någonting.

https://marsvin.ifokus.se/discussion/888142/hur-ser-man-om-honan-brunstar

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Wille21
0

#28: Okej, tack.
Jag ska kolla henne lite senare när jag har tid.

Wille21
0

#28: Nu har jag kollat och jag tror hon brunstar för hon har inte en sån hinna över.
Hennes bröstvårtor syns mycket, är det också ett tecken på brunst?

Ljungåsen
0

#30: Vi får helt enkelt hålla tummarna för att de inte hann ställa till med någonting. Så olyckligt.

Bröstvårtorna tycker jag är väldigt synliga jämt, men jag kan inte påstå att jag brukar titta efter så där väldigt noga.

Wille21
0

#31: Ja, jag hoppas att hon inte är gravid.
Finns det några tidiga symptom på dräktighet?

Ljungåsen
0

#32: Inte vad jag vet, men jag har aldrig haft ett dräktigt marsvin. Dräktighetsperioden är förhållandevis lång (59-73 dygn) och som jag har fattat det dröjer det ett bra tag innan det syns.

Wille21
0

#33: Okej, tack för alla svar :)

_Mino_
0

#32: haft en dräktig, inga tidiga tecken mer än att hon blev mycket mer bitter mot dom andra i buren, inga bråk eller så, hon ville bara inte att någon skulle vara nära henne. Annars fanns det inget förens hennes mage växte