Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: hälsa
Läst 123 ggr
Wille21
0

Få marsvin att gå upp i vikt?

Hur får man sitt marsvin att gå upp i vikt?
Han väger 685 gram ungefär och är ett år.

• Redigerat 2022-08-27 10:57 av Ljungåsen
Fridaaaa
0

Vad får marsvinet att äta nu?
Hur är det med burkompisen?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
0

Ja, det var verkligen inte mycket för en ettårig hane. Är han mager, och inte bara liten?

Vad får han att äta?

Försök få tag i ett hö med hyfsat hög proteinhalt. Sen behöver han sannolikt kraftfoder också. Vill du ge pellets, så satsa på Oxbow essentials för unga marsvin. Annars finns det ett antal alternativa kraftfoder som man kan ge, exempelvis kornkross eller havregryn.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1363355/alternativt-kraftfoder

Ärtplättar/valsade ärtor är en bra proteinkälla, som de flesta marsvin brukar gilla. Pro Fibre Rabbit är inte heller så dumt. Det är ett pelleterat kosttillskott som innehåller probiotika och prebiotika, och hjälper honom att ta upp näringen i den mat han äter.

Morötter är en bra grönsak för den som behöver lägga på sig lite.

Får du inte upp honom i vikt med hjälp av mer kraftfoder, så rekommenderar jag ett veterinärbesök. Exempelvis sköldkörtelproblem kan göra att marsvinet har svårt att lägga på sig.

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Wille21
1

#1: Just nu går själv men jag har delat av buren med galler och på andra sidan är det tre honor.
På morgonen får alla varsin gurkbit med askorbinsyra på och så får dem pellets blandat med kornkross.
På förmiddagen brukar han få lite olika, morot, paprika eller sallad, typ något lite bara.
På eftermiddagen får alla gräs.
Någon timme efter det får dem bara något liten godbit och sedan på kvällen får dem grönsaker. Det brukar vara lite olika men oftast paprika, morot, broccoli, persilja eller blomkål.

Wille21
0

#2: Just nu får han pellets med kornkross varje morgon som han älskar.
Han får morot varje dag.
Hur gör man med Pro Fibre Rabbit?
Vi har bokat till hos veterinären för kastrering.
Han är väldigt mager och han var så när jag köpte honom.

Ljungåsen
0

#4: Äter han upp allt kraftfoder han får? I så fall kan du testa att öka mängden en smula, och komplettera med ärtplättar och Pro Fibre Rabbit.

Kornkross kan han ha fri tillgång på, utan problem. Annat kraftfoder bör ransoneras.

Jag ger mina Pro Fibre Rabbit precis som den är. Det ser ut som pellets, och mina äter med god aptit.

Vet du något om hur han har haft det tidigare med maten? Med tanke på att han var mager redan från början, menar jag.

Hur ser hans pluttar ut? Normala?

Wille21
0

#5: Ja, han äter upp allt kraftfoder på en gång.
Ska jag ha kornkrossen i en skål och fylla på hela tiden?
Hur mycket Pro Fibre Rabbit ska han ha per dag?

Ljungåsen
0

#6: När jag har haft marsvin som behövt fri tillgång på kornkross så har jag fyllt upp en skål, och sen fyllt på den en gång om dagen. Man lär sig ganska fort hur mycket de äter.

Det följer med en skopa med Pro Fibre Rabbit. En halv sådan om dagen är ganska lagom.

Ljungåsen
1

Nu har jag letat lite i mina gamla anteckningar. För ett antal år sedan tog jag emot en mycket mager treåring. Han vägde 800 g när han kom, och ökade 400 g i vikt på ungefär 4 månader, innan han slutade gå upp. Han fick kornkross, ärtplättar och Pro Fibre Rabbit. Och hö och grönsaker såklart.

Wille21
0

#8: Okej, men om han får fri tillgång till kornkross kommer han väl äta upp allt på en gång och inte äta hö?

Ljungåsen
0

#9: Det problemet har jag faktiskt aldrig haft. Kornkross är gott, men inte så gott. Ingen av mina har någonsin valt bort hö till förmån för kornkross.

Känner du dig osäker så dubbla mängden han får idag, och kolla vad som händer.

Wille21
0

#10: Jag har beställt Pro Fibre Rabbit nu så det borde komma i veckan.
Jag ska ge honom pellets som vanligt på morgonen och ge honom mer kornkross till kvällen, tror du det blir bra? Plus Pro Fibre Rabbit.

Ljungåsen
0

#11: Det låter alldeles utmärkt. Det viktiga med en rutin är att den funkar för en själv.

Som jag skrev innan så gick mitt magra marsvin upp 20-25 g i veckan, och mycket fortare än så vill man nog inte att det går.

Wille21
1

#12: Målet är att han ska gå upp till minst 800 gram.
Ja, det är bättre att han går upp sakta och säkert att snabbt.

Ljungåsen
0

#13: Det kan vara klokt att väga honom åtminstone en gång i veckan, för att följa utvecklingen, men det gör du säkert redan.